Hlavní navigace

Ivan Debnár (The Spot): Slovenským startupům chybí velké success stories

 Autor: Ivan Debnár
Jan Strouhal 11. 4. 2014

K rychlejšímu rozvoji slovenské scény chybí podnikatelé, kteří už jsou takzvaně za vodou a mohou se ekosystému věnovat, říká zakladatel bratislavského inkubátoru The Spot Ivan Debnár.

Patří k investorům a podnikatelům, kteří chtějí pozvednout společnost rozvojem inovací a segmentů se zajímavou přidanou hodnotou. Proto před necelými dvěma lety rozběhl slovenský inkubátor The Spot.

„Věděli jsme, že je potřeba hodně lidí dostat do ‚podnikatelského módu‘,“ říká dnes podnikatel, mentor, investor a mimo jiné zakladatel Zoznam.sk Ivan Debnár.

Slovensku zatím chybí tak úspěšné projekty jakou jsou například čeští Socialbakers, určité „success stories“ ale má i Slovensko.

„Máme třeba firmu Pixel Federation, která vyrábí hry na Facebooku. Zaměřením i velikostí jsou podobní například české Geewě,“ říká Debnár.

Jak to na Slovensku v současnosti vypadá se startupovou scénou. Nezastiňuje ji tak trochu ta česká?

Podle mě pro Česko i Slovensko platí, že startupy jsou v současnosti takzvaně „hype“, tedy hodně medializované. V obou zemích ale probíhá určitá konsolidace, takže každý projekt, který vznikne přes víkend, už automaticky není označován za startup.

Na druhé straně v Česku vzniká hodně projektů, které jsou velké a lidé k nim vzhlížejí, mohu jmenovat například Socialbakers, Gooddata nebo třeba i samotný Seznam.cz.

Na Slovensku nám tyto úspěšné příklady tak trochu chybí. Není tu tolik podnikatelů, kteří už jsou takzvaně za vodou a mohou a chtějí se více věnovat celému ekosystému a startovaní nových firem.

Existuje na Slovensku vůbec podobný příklad úspěšné firmy jako jsou zmínění Socialbakers?

Mezi slovenské netypické startupy jde zařadit i Eset, tedy antivirovou firmu, podobnou jako u vás Avast nebo AVG. Ale na rozdíl od těch českých je Eset stále v rukou původních vlastníků. Takže to je také trochu jiný příběh.

Když se ale vrátím k modernímu pojetí startupů, máme tu třeba firmu Pixel Federation, která vyrábí hry na Facebooku. Zaměřením i velikostí jsou podobní například české Geewě Miloše Endrleho, takže určité paralely tu samozřejmě jsou.

Pokud bych měl ale najít paralelu k Socialbakers, tak se obávám, že takové velké „success stories“ tu ještě bohužel nemáme.

Když se bavím s investory o české startupové scéně, často říkají, že je na trhu k dispozici hodně peněz, naproti tomu ale málo kvalitních projektů. Dá se tohle říct i o Slovensku?

S tím se dá souhlasit. Všichni chtějí investovat a ptají se nás na zajímavé startupy. A proto vznikl i inkubátor The Spot. Je potřeba pracovat s týmy a ukázat jim, na čem mají dělat, ukázat jim jejich mezery a také způsoby, jak je zaplnit. To je ta těžká práce, kterou školy zatím příliš neřeší a musí je suplovat právě takovéto inkubátory.

Mladí v nich mají šanci získat pohled na to, co je opravdu důležité, aby vůbec byli připraveni na to jít s projektem před investora, a aby jejich prezentace měla hlavu a patu.

Velká část startupistů, které jsme tu měli, byli hlavně „ajťáci“, kteří jen programovali, programovali a programovali, obdivovali svůj produkt a nechápali, proč to investory příliš nezajímá. Nechávali úplně stranou průzkum, pro koho by ten produkt měl být, jaká je jeho hodnota, proč by mi za to měli zákazníci platit a podobně.

Ale jsou tu i startupy, které vznikají přímo na univerzitách, a to je zcela jiné téma.

V Česku je viditelných hodně slovenských startupových projektů, zejména v Brně, které je geograficky blízko.

Je pravdou, že hodně Slováků studuje v Brně na univerzitě, a pak je přirozené, že tam zůstávají. Ale určitě to není tak, že by se to v Brně vše střetávalo.

Co se týče Slovenska, na univerzitní půdě neexistuje tak výrazné startupové centrum nebo inkubátor, který by reálně fungoval, plnil své účely a byl tak viditelný jako například Jihomoravské inovační centrum v Brně. Vznikala sice menší centra, ale ta nebyla dostatečná, a i proto jsme se rozhodli vytvořit The Spot.

Je tedy nedostatek podobných inkubátorů jedním z hlavních problémů?

Určitě, v této oblasti se toho dá strašně moc udělat. Myslím tím práci se studenty i vytvoření platformy, kam mohou přijít lidi se zkušenostmi a sdílet své nápady a tvořit týmy.

Česká a slovenská startupová scéna se snaží spolupracovat. Nebylo by logické vzhledem k historickým vazbám a teritoriální provázanosti obou zemí tyto obě scény společně zastřešit?

Česká a slovenská scéna spolupracuje velmi dobře. Děje se hodně akcí, a to nejenom v Praze. Ještě to celé mohu rozšířit o vídeňskou scénu, s kterou se také skvěle spolupracuje a je to vlastně takový přirozený trojúhelník.

Co se týče nějakých širších aktivit, ty by se určitě měly dít a také jsou v běhu, například programy společné evropské podpory v rámci přeshraniční spolupráce.

Určitá motivace tam je, ale ve finále se stejně každý stát bude snažit, aby úspěšný projekt zůstal u něj. To soupeření bude existovat vždy.

IVAN DEBNÁR

  • v roce 1996 založil se svým otcem první internetovou kavárnu na Slovensku
  • v roce 1997 založil ve spolupráci se Seznam.cz slovenský internetový katalog Zoznam.sk
  • v roce 1998 se na necelý rok stává technickým ředitelem Seznam.cz, následně se vrací do Zoznam.sk
  • v roce 2007 zakládá společnost Adeffect
  • v roce 2008 ze Zoznam.sk přechází do dvojky na trhu, Azet.sk, kde působí 5 dalších let
  •  v roce 2012 zakládá bratislavský inkubátor The Spot
  • v roce 2013 se svými třemi společníky zakládá firmu Datamolino, kterou vede po technologické stránce
  • Datamolino, které se soustředí na elektronickou správu faktur, působilo v pražském inkubátoru Wayra, od kterého získalo první investici 
  • v únoru 2014 Datamolino oznamuje další investici v celkové výši 500 000 eur od slovenského Fondu inovací a technologií

Mluvil jste o inkubátoru The Spot, u jehož vzniku jste stál a stále ho vedete. Ten na konci května oslaví druhé výročí. Jak tyto dva roky hodnotíte?

Když jsme před dvěma lety začínali, měli jsme jen vizi. Věděli jsme, že je tu hodně lidí, kteří mají chuť, mají vůli, a mohli by určitým způsobem útočit na globální trhy. Také jsme věděli, že je potřeba hodně lidí dostat do „podnikatelského módu“. Tomu všemu byl podřízený start The Spotu v prvním roce. V něm jsme uspořádali přes 200 setkání, kterých se zúčastnilo dohromady přes 2400 lidí, což je velmi mnoho.

The Spot ale není klasickým inkubátorem, který by si vybíral třeba tři nejlepší startupy a o ty by se pak staral. Snažíme se vytvořit podhoubí a nastartovat celý ekosystém, aby si lidé zvykli na místo, kde se všichni setkávají, konzultují, kde se to zkrátka děje.

Takže na rozdíl od jiných inkubátorů si nevybíráte startupy dle určitých parametrů, ale jste otevřeni všem?

V tomto okamžiku udržujeme politiku otevřených dveří. V zásadě každý, kdo sem chce přijít a má určitý nápad, sem může přijít. Samozřejmě se zájemci vedeme rozhovory, dotyční si vyzkouší, jestli jim to tu vyhovuje. Momentálně u nás dennodenně sedí 60 až 70 lidí, kteří tu pracují. Je to nějakých sedm týmů plus lidé na volné noze.

A co z toho máte vy? Poskytování konzultací a kancelářských prostor přece není zadarmo.

To je velmi důležitá otázka, s kterou jsme se často setkávali. To je právě ten moment, kdy se nejvíc projeví, že nejsme tradiční inkubátor.

Chceme podporovat podnikání na Slovensku a IT startupů. Pustili jsme se do toho se skupinou lidí s tím, že nečekáme návratnost investice. Očekáváme ale, že bude lepší a aktivnější společnost a vzniknou tu projekty, které budou mít smysl a bude jich tu co nejvíc.

Pro nás je důležité, že lidé kteří mají myšlenky, mají talent, chtějí něco dělat, jsou kolem nás a my s nimi pracujeme, aby měli šanci uspět. A potom třeba přijde čas, kdy ty projekty budou tak dobré, že s nimi bude možno participovat na určité investici.

The Spot je teď v uvozovkách CSR aktivita lidí, kteří věří, že je potřeba podporovat podnikání a samostatnost lidí v oblastech, které mají šanci být mezinárodně významné.

Působíte jako mentor. S čím mají začínající podnikatelé největší problémy?

Je to samozřejmě různorodé. Ale dalo by se to zobecnit tak, že stejně času, kolik člověk stráví programováním, by měl věnovat i přemýšlení nad tím, proč to dělá, pro koho to je užitečné a jakou hodnotu z toho kdo má. Stejně tak by měl přemýšlet i ve směru, co se dá udělat s technologií, kterou má v ruce, komu by mohla pomoci a podobně. To je první fáze.

Druhá fáze, která je také pro Čechy i Slováky společná, je umění produkt prodat. Musím pro něj umět nadchnout nejen zákazníky, ale i kolegy, své známé, potenciální investory, potenciální obchodní partnery, zaměstnance…

Takže radíte věnovat čas ověření nápadu?

Určitě. Nápad sám nestačí, chce to mít jej i něčím podložený. Nejde o to si jen myslet, že lidi stále budou jíst po večerech kebab, musíte zároveň ukázat, že ten trh kebabu je třeba miliardový a vaši inovaci uživatelé hledající kebab skutečně ocení.

Mluvil jste o společných znacích mezi Čechy a Slováky. Ale kdybyste to měl otočit, vidíte mezi těmito scénami nějaké rozdílnosti?

Ano, myslím, že Češi  a Slováci jsou rozdílní. Češi jsou možná trošku dravější v tom jak se snaží jít za věcí. My jsme možná takoví odtažití, snažíme se věci dělat potichu, což je možná trochu znevýhodňující. Ale už se nějaký čas pohybujeme ve stejné subkultuře, která celosvětově přitahuje hodně podobné typy lidí.

Našli jste v článku chybu?

13. 4. 2014 14:56

Jarda (neregistrovaný)

Malá Británie je už bohužel obsazena. Říká se jí také Breizh Vihan a také Armorika. A jak znám tamní obyvatele, vytunelovat by se asi nenechali.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Bretonci

12. 4. 2014 2:01

Lol Phirae (neregistrovaný)

To je wůl, kaviárový tousty! :-DDD

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně