Hlavní navigace

Já na bráchu, brácha na mě

26. 4. 1998
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

...aneb měníme reklamu. Je docela sympatický zvyk, že zajímavé servery si navzájem vyměňují reklamní prostor, aby tak oslovili co nejvíce potenciálních návštěvníků. Situaci se jim snaží ulehčit speciální služby, které výměnu reklamy umožňují. Podívali jsme se jim trochu na zoubek.
Henry Ford by poslední dolar utratil za reklamu a nepochybně by udělal dobře; bez ní to prostě nejdě. Vidíme to i na Internetu – základem návštěvovaných stránek je kvalitní a často aktualizovaný obsah, ale chcete-li nalákat čtenáře, bez proužkové reklamy se obejdete jen stěží. Vstříc této skutečnosti jde praxe řady zajímavých serverů, které si mezi sebou vyměňují reklamní prostor, takže dokáží oslovit mnohem více návštěvníků. Pokud máte o takovou výměnu zájem, máte v zásadě dvě možnosti – dohodnout se přímo se správcem stránek, které jsou vaším vysněným místem pro reklamu, nebo využít jednu ze tří specializovaných služeb pro výměnu proužků, které u nás působí.

Podobný problém jsme řešili i my na Lupě a nakonec jsme zvolili obvyklou cestu – totiž obě. Jak se ukázalo, zmíněné specializované služby jsou sice prima, ale mají své podstatné mouchy. Vezmu to pěkně popořádku.

Svou pouť jsem začal u Wexlu, který pochází z dílny jednoho z hegemonů českého Internetu, Projektu Pinknet. Na první pohled vypadá velmi pěkně a relativně slušná jsou i pravidla. Reklama se zde šmelí 1:1, to znamená, že za každé zobrazení na vaší stránce bude jednou zobrazen váš banner na stránce cizí. Rozměry banneru jsou standardní, 468×60 bodů. Zapojeným členům jsou navíc k dispozici docela pěkné statistiky. Solidní je i celkový rozsah reklamního prostoru, který Wexl nabízí.

V tom je ale i kámen úrazu. Do systému jsou totiž vedle řady „ružáckých“ serverů zapojeny především erotické stránky. To logicky vede k tomu, že pokud se zapojíte, Wexl bude na Vaše stránky (třeba o hubení krtků) vytrvale dodávat bannery s více ci méně sličnými svlečnami. Nejsem žádný velký puritán, ale nemohu říci, že by mne představa záplavy nahých zadků, civících na návštěvníky Lupy, nějak příliš lákala. Autoři slibují, že tento povahový rys Wexlu bude časem odstraněn, raději si tedy počkám.

Další zastávka na mojí pouti se stal Mr.Linx, který provozuje Clark NetProject a Mobil server. Provedení serveru je velmi pěkné, dozvíte spoustu zajímavých informací i přehled zapojených serverů (tato možnost ve Wexlu chybí). Perfektní je také roztřídění proužků a stránek do tří tématických skupin – sami si tak můžete určit, kde všude se má vaše reklama zobrazovat a naopak, jaké proužky chcete vidět na svých stránkách. Tento systém tak umožňuje eliminovat právě zmíněný problém nahých zadků. Poměr zobrazení vašich a cizích proužků je stejný jako v případě Wexlu, tedy 1:1. Autoři se navíc chlubí tím, že nad rámec tohoto poměru dává k dispozici reklamní prostor Mobil server, takže poměr by měl být ještě lepší – měli byste tak zřejmě dostat více, než sami dáte.

Mr.Linx má ale i stinné stránky, nejvíce mne páli zhruba tři z nich. Především je to špatná obslužnost – server Mr.Linxu je dosti často dole a i když běží, je rychlost dodávky proužků poměrně nízká. Dáno je to mimo jiné tím, že podle autorů je server umístěn za pevnou linkou. Nechápu, proč nešli raději cestou umístění na páteři u některého poskytovatele připojení, což je běžný způsob. Další nevýhoda tkví v nestandardní velikosti proužku – zatímco standard 468×60 bodů už na Internetu kraluje s drtivou převahou, Mr.Linx je ochoten se bavit jen s těmi, kteří mu dodají proužek o velikosti 400×50 bodů – pokud jeden z Linxích proužků chytíte na Lupě, sami si jistě všimnete, jak ošklivě to vypadá, když design počítá se standardní velikostí. Třetí položkou na straně pasiv je trochu těžkopádný kód, který vás Mr.Linx nutí dát na své stránky – v podstatě musíte před proužkem i za ním dvakrát zopakovat, že jste členy bratrstva.

Celkově se Mr.Linx jeví jako použitelná služba, ovšem výpadky jeho serveru jsou dosti nepříjemné. Pokud by byly příliš časté, prakticky by to znemožnilo používání této služby.

BRAND24

Jako poslední mi přišla pod ruku služba Billboard. Pokud se náhodou dostanete na její stránky, radím vám, utíkejte rychle pryč, je to ztráta času. Nenašel jsem nic navíc, čim by se Billboard mohl pochlubit oproti svým větším bratříčkům od konkurence. Musím mu naopak přidělit velký černý puntík – pracuje totiž s poměrem 2:1. Znamená to, že musíte na svých stránkách zobrazit dva cizí proužky, abyste si zasloužili jedno zobrazení svého proužku jinde. Zbylý prostor se pochopitelně neztrácí – provozovatelé služby ho drze prodávají. Tak takhle ne, řekl jsem si.

Na konci své objevné cesty jsem si připadal skoro jako typický český volič před nadcházejícími volbami – přemýšlel jsem, jak ze tří nevyhovujících služeb zvolit aspoň jednu. Nakonec to vyhrál Mr.Linx – Wexl je sice podle mého soudu zpracovaný lépe, ale nahé zadky tu věru nechci. Jsem zvědav, jak bude Linx fungovat – až budu zas plný dojmů, nebojte se, rozhodně se s vámi o ně podělím.
Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).