Jak blogeři využívají servis tiskových agentur?

Jedné z největších tiskových agentur světa se nelíbí, jak s jejím obsahem pracují blogeři. Associated Press chce vytvořit návod, podle kterého by blogeři zacházeli s „jejími“ informacemi.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Agentura AP se podle informací New York Times ohrazuje proti tomu, jak blogeři pracují s agenturními informacemi. Zástupci agentury prý pracují na návodu, podle kterého by blogeři mohli bez problémů pracovat s informacemi, které AP přináší. Agentura se ohrazuje celkem po právu, za její informace totiž média platí. Situace s blogery je ale poněkud složitější, jelikož ti si nemohou dovolit (tedy většinou) agenturní servis platit, ale informace se jim hodí. Zástupci AP cítí, že blogeři jim vysávají informace a možná tím i trochu snižují zisk. A nejraději by byli, kdyby všichni blogeři místo citací odkazovali přímo na jejich obsah.

Na tento problém upozorňujeEva Vozárová na serveru Mediálně.sk. Připomíná, že americký server Drudge Retort byl agenturou AP dokonce požádán, aby ze své databáze stáhl sedm příspěvků s citacemi agenturních zpráv. Do čela kritiky AP a na stranu blogerů se postavil i technologický blog TechCrunch. Odkazuje na výjimku z amerického autorského zákona zvanou fair use (více Wikipedia), která povoluje citace z autorsky chráněných děl volně používat například na vzdělávací, zpravodajské nebo publicistické účely. TechCrunch dokonce vyzval blogery k jakémusi bojkotu agentury AP, dokud se její představitelé neuklidní. A jak takový bojkot může vypadat? Blogeři by se o agentuře AP měli prostě odmlčet a nezmiňovat ji. Kdyby se skutečně podařilo bojkot spustit a pokud by se ho zúčastnil dostateční počet blogerů, agenturu by to nakonec mohlo mrzet. Citace je totiž obvykle provázena odkazem na zdroj, takže by agentura AP mohla přijít i o trochu té návštěvnosti svého webu a o nezanedbatelné množství zpětných odkazů.

CIF16

Je vidět, že americká komunita blogerů je pro poskytovatele oficiálních informací důležitá a nezanedbatelná. To u nás se nikdo s podobnými záležitostmi nestresuje, asi není ani proč. Mediálním domům a agenturám zatím nevadí, když si někdo z blogerů vypůjčí část textu, tedy pokud jí označí zdrojem, neměl by být absolutně žádný problém. Zkušenosti z praxe ale ukazují, že se zprávy zvesela kopírují ze zpravodajských portálů na blogy. Škoda, kterou tímto blogeři způsobují, je ale tak zanedbatelná, že nikoho ani nenapadne handrkovat se kvůli několika řádkům textu.

Horší je to mezi samotnými blogery, ti si svůj obsah úzkostlivě hlídají a pokud mohou, veřejně a s velkou parádou označí toho, kdo si jejich obsah „vypůjčil“, za zloděje. Za zloděje ostatně označují i kolegy, kteří si nějaký ten obsah okopírovali od někoho jiného, třeba i tiskové agentury. U nás by tedy skvěle fungovala „obsahová domobrana“, díky ohlášením by si zloději internetového obsahu jen tak neškrtli. Smutné je, že tito zloději nikoho nezajímají, a velké poskytovatele obsahu už vůbec ne…

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 8. 2008 20:30

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »