Jak chce EU regulovat operátory a internet? Dnes odhalí klíčovou strategii

Digitální eurokomisař Andrus Ansip dnes v poledne v Bruselu představí strategii pro jednotný digitální trh. Sledujte oznámení živě.

Sjednocení ochrany autorských práv, zákaz neopodstatněného regionálního blokování služeb, zjednodušení přeshraniční e-commerce, včetně zjednodušení plateb DPH za digitální zboží a služby či jednoduššího doručování nákupů napříč státy a velká reforma regulace telekomunikací v roce 2016. A také přezkoumání toho, jestli velké (čti americké) internetové firmy neškodí evropskému trhu.

To jsou některé z kroků, které by měla obsahovat evropská strategie Jednotného digitálního trhu. Dnes v pravé poledne dokument představí digitální viceprezident Evropské komise (EK) Andrus Ansip.

TIP: Oznámení můžete sledovat od 12:00 v přímém přenosu na webu audiovizuálních služeb Evropské komise. Materiál pak bude zveřejněn na této stránce

Ještě před oficiálním zveřejněním strategie do médií uniklo hned několik pracovních verzí. Poslední z nich (PDF v angličtině) zveřejnil server Politico ještě včera. Jeden z úniků na Lupě podrobně analyzoval také Jiří Peterka – viz Evropa couvá od reformy telekomunikací. A nová vize je plná otazníků.

Co z pracovních verzí zatím vyplývá? EK chce svou strategií sjednotit pravidla pro digitální podnikání v Evropě, aby zdejší firmy mohly lépe konkurovat těm americkým. „Evropa má schopnosti, aby byla lídrem globální digitální ekonomiky, ale většinu z nich plně nevyužívá,“ stěžuje si EK v úvodu materiálu. Problémem jsou podle ní zejména fragmentace a bariéry mezi jednotlivými státy EU.

Konkurovat Americe

Komise slibuje, že evropským firmám umožní lépe konkurovat zavedeným americkým společnostem. V uniklých materiálech například slibuje, že ještě do konce letošního roku provede rozsáhlé posouzení role online platforem, které generují, sbírají a využívají velké množství dat o svých uživatelích.

Chce zkoumat například to, jestli jsou dostatečně transparentní ohledně toho, jak zobrazují výsledky vyhledávání a odlišují je od placených odkazů. Bude prověřovat také to, jak využívají nasbíraná data. Analyzovat chce i vztahy mezi společnostmi a jejich dodavateli, omezení uživatelů a firem, které by chtěly přejít ke konkurenci, nebo to, jak by platformy mohly pomoci v boji proti ilegálnímu obsahu. 

Šetření má přitom zahrnovat také „sdílecí ekonomiku“, tedy disruptivní služby jako jsou Uber nebo AirBnB. 

Materiál sice žádné konkrétní firmy nejmenuje, z kontextu je ale jasné, že si EK chce posvítit zejména na velké americké společnosti, které na evropském digitálním trhu dominují. A nejde jen o Google, který už EK vyšetřuje kvůli možnému zneužívání dominantního postavení ve vyhledávání.

EBF16

Digital Single Market Strategy je hlavně strategickým materiálem, který ukazuje obecné cíle EK. U řady proklamovaných plánů bude samozřejmě záležet na jejich praktickém provedení. A také na tom, zda pro ně Komise dokáže najít politickou podporu – nejen v Evropském parlamentu, ale také u jednotlivých členských států.

Další podrobnosti přineseme po oficiálním zveřejnění materiálu, v pondělí pak můžete čekat podrobnou analýzu strategie od Jiřího Peterky.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 5. 2015 9:21

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»