Hlavní navigace

Jak funguje trh Internetu (8.): Webhosting

Michal Krsek 17. 4. 2000

Kromě samotného připojení k Internetu většina poskytovatelů prodává také webhosting jakožto přídavnou službu. Jde svým způsobem o specifický produkt, který se od ostatních služeb poněkud liší. Zvláštností je také to, že vedle poskytovatelů připojení ho nabízí také řada specializovaných firem.

Vymezení:
Na rozdíl od serverhostingu, který popíšeme v další kapitole, webhosting zahrnuje možnost uložení stránek na serveru, který je vlastněn a spravován ISP. V principu tak ISP prodává prostor na discích svých počítačů, na kterých běží WWW server.

Náklady:
Největším přímým nákladem je bezesporu počítač, na kterém je webhosting provozován. Jde jak o hardware, tak o příslušný software (pakliže tento software není k dispozici zadarmo – například pod GPL licencí). U software, který zadarmo není, je třeba dát pozor na vymezení licencí, které ISP zakoupil. Většina výrobců serverového software, hlavně databází, má odlišnou cenovou a licenční politiku pro WWW servery.

Kromě nákladů na hardware a software je třeba připočítat náklady na programátorský čas v případě, že ISP hodlá zákazníkům nabídnout nějaké služby s přidanou hodnotou – např. e-shop. Samozřejmostí je potom čas systémových administrátorů, kteří musí systém udržovat ve stavu funkčním a v souladu s aktuálním stavem oprav chyb. Představa serveru běžícího bez jakékoliv údržby je naivní a takový ISP si koleduje o velkou ostudu – v případě prolomení systému mohou být dotčeny všechny hostované stránky.

Příjmy:
Vzhledem ke stoupajícímu počtu serverů nabízejících webhosting zdarma je velmi obtížné za tuto službu chtít nějaké ohromné peníze. ISP musí počítat s tím, že většina zákazníků nebude ochotna platit za základní službu více než několik stovek – z čehož vyplývá, že je nezbytné zákazníkovi vnutit nějaké služby s přidanou hodnotou.

Základním rozšířením je nabídka tvorby stránek – nicméně i v této oblasti je konkurence velmi silná a ceny, za které student udělá dvacet stránek, jsou úplně jinde, než Vaše náklady. Vaše kompetitivní výhoda je v tom, že student velmi často nedokáže celé řešení dát dohromady.

Další, často uplatňovanou službou, je hosting aktivních stránek. Tyto stránky mohu být jak klasické CGI, tak nějaká forma skriptování na straně serveru (například ASP pro Windows NT nebo PHP pro unixovou platformu). Při hostování CGI aplikací vnesených zákazníkem vytváříte velké bezpečnostní riziko pro všechny ostatní hostované stránky. Pokud bude zákazník trvat na provozu vlastních CGI skriptů, je vhodnější mu nabídnout hostování celého serveru. Skriptování na straně serveru je o něco méně nebezpečné, nicméně je třeba poupravit standardní instalaci, především o přístup k souborům – aby z jedněch stránek nešly číst zdrojové texty stránek jiných. Celý WWW server obvykle běží pod jedním uživatelem, který má přístup k celému stromu podadresářů.

V souvislosti s hostingem aktivních stránek často použijete vazbu na databázi. Je samozřejmě hloupost nutit každého zákazníka, aby měl databázi vlastní (například Microsoft Access) s malým výkonem a ještě menší škálovatelností na WWW platformě. Proto může být velmi užitečné investovat prostředky do SQL serveru, který pokryje základní i pokročilé požadavky zákazníků. SQL server se také lépe spravuje, je možné ho lépe škálovat a v neposlední řadě skýtá lepší bezpečnost než desktopové databáze.

Od přístupu k databázi je velmi krátká cesta k e-shopu. Ať jde o business-to-business nebo o business-to-customer řešení, základním problémem je možnost update databáze prodejce. Klasický update přes WWW formuláře není při velkém množství položek možné zvládnout, export-import je pro uživatele poměrně složitý. Jako optimální se jeví propojení IS klienta s databází na serveru, které ovšem vyžaduje spolupráci s dodavatelem IS a vlastní programátorskou práci. Příjemnější stránka je, že zákazník je ochoten přistoupit na vyšší sazbu, takovou, jakou mu účtuje dodavatel IS. Zde je asi vrchol peněz, na které můžete zákazníkovi sáhnout.

Strategie:
Kromě již výše uvedeného je třeba zdůraznit jedno pravidlo. Je třeba zálohovat, zálohovat, zálohovat A pokud si budete myslet, že frekvence záloh je dostatečná, vynásobte ji dvěma a zálohujte v těchto termínech. Kromě případů, kdy si zákazník sám smaže stránky a můžete mu naúčtovat jejich obnovení, vězte, že pevné disky mají nepříjemnou vlastnost odcházet v nejnevhodnější dobu a nejlépe po skupinkách (to hlavně v případě, že máte diskové pole). Také v případě, že Váš server bude napaden, je možné velmi rychle obnovit poslední zálohu a dopady na zákazníka tak minimalizovat.

V příštím díle se podíváme blíže na serverhosting.

Pokud chcete načerpat podrobnější informace, koukněte na knížky Isp Survival Guide: Strategies for Running a Competitive Isp a ISP Marketing Survival Guide: Proven Strategies and Secrets for Outmaneuvering the Competition.

Michal Krsek

Našli jste v článku chybu?

21. 2. 2007 17:04

Anna (neregistrovaný)
Cením si linuxových systémů a hostingů, po 3/4 roku hostingu dvou domén u pipni a ještě velkých problémech na konci při odchodu jsem zakotvila na www.flyer.cz (LINUX samozřejmě) za nízké ceny a balance po půl roce na flyeru je spokojenost. Navíc admini jsou ochotní a s ledasčím (nastavení) mi poradili takže jesm odpovědi ani nemusela hledat na fórech. Teď koukám že: NA FLYERU JEDE AKCE HOSTING ZDARMA NAVÍC! - Při objednávce na dva roky dostanete třetí rok hostingu zdarma, když si objednáte na tř…

20. 4. 2000 6:09

Robert Schlesinger (neregistrovaný)
Hoši, jak k tomu pustíme českýho úředníka, je to dycky na papírování, probémy a tisíc keců, jednání a razítek. Normálně je ignorujme a šmitec. Co můžou? Nic. ŽL na služby v oblasti inetu by měl bohatě stačit. Na co nějaký schvalování CTU a podobny ptakoviny?
Vitalia.cz: Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Láska na vozíku: Přitažliví jsme pro tzv. pečovatelky

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?