Jak hovořit o Internetu?

Těžko najdeme příhodnější téma hospodských i jiných rozhovorů, než je ten slavný a všemi obdivovaný Internet. Tedy pokud nepočítáme ženy (muže), vaření, děti, sport, školství, politiku a další nepodstatnosti. Jak v debatě o Internetu zazářit? Stačí si uvědomit, že je o něm potřeba přemýšlet globálně.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Debatovat o Internetu se musí umět. Chlubit se tím, kolik máte přátel na Facebooku nebo svými blogerskými úspěchy je mnohdy špatný začátek rozhovoru. To se pak nebavíte o Internetu, ale o svých mnohdy trapných pokusech se ho nějakým způsobem účastnit. Když chcete působit světácky, musíte to vzít z úplně jiného konce, z konce globálního.

Nemluvte o tom, že Internet u vás doma používají všichni. Nemluvte ani o tom, kolik lidí používá Internet v Česku. I když pravdou je, že hláška „tak už máme víc než polovinu Čechů na Internetu“ nepatří k těm absolutně zoufalým a když ji použijete, nebudete za totálního pitomce. Solidním vstupem do debaty je tvrzení, že lidí na Internetu je více než dvě miliardy, tedy skoro třetina populace. To zní hezky, že? Dalším jistě dechberoucím údajem je fakt, že průměrný uživatel Internetu na něm měsíčně tráví 16 hodin, průměrný Američan dokonce dvakrát tolik.

YouTube jako největší videoserver zaznamená 4 miliardy přehrání za den, jeho mateřský Google má přes 150 milionů unikátních uživatelů měsíčně. E-mail používá 92 % internetové populace, jde o nejoblíbenější aktivitu v online světě. A tak by se dalo pokračovat dál a dál. Abyste mohli operovat těmito a podobnými čísly, musíte sledovat odborné servery, číst výzkumy renomovaných agentur, hodně o tom přemýšlet, analyzovat a hledat souvislosti. Teprve pak budete dokonalým diskutérem pro oblast Internetu a nic vás nezaskočí.

EBF16

Pokud se vám zdá, že tato glosa působí až příliš namachrovaně, máte pravdu. Ve skutečnosti si obrázek o globální síle Internetu uděláte třeba jenom pětiminutovým studiem nějaké zajímavé infografiky (například zde), která shrnuje data z několik prestižních a bezesporu objevných výzkumů. Zapamatujete si pár čísel a hotovo. Tím párem myslím opravdu dva (slovy dva) údaje. Vyberte si libovolně podle svého uvážení a podle toho, co se vám bude dobře pamatovat. Když s nějakým tím číslem okořeníte nudnou debatu o Internetu (tím myslím cokoliv, co se Internetu byť jen vzdáleně týká), budete za hvězdu.

Mám s tím bohaté zkušenosti, hlavně jako posluchač. Jenom je škoda, že si lidé až velmi nápadně často vybírají stejná čísla. Za týden se dozvím jedno číslo několikrát. No nic, ti diskutéři asi „četli“ stejnou infografiku…

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 5. 2012 20:20

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »