Hlavní navigace

Jak je to s CESNETem

Petr Tesařík

Ve čtvrtek tu byla informace o výpadku u CESNETu. Po (nedlouhé) korespondenci s Michalem Krskem přinášíme upřesnění některých údajů.

Především jsem nesprávně vydedukoval, že zahraniční spojení do Frankfurtu již neexistuje (ačkoliv explicitně jsem to nikde neuvedl). Skutečnost se má poněkud jinak, ovšem podle mého soukromého názoru není o moc lepší. Takže s chutí do toho.

Linka z CESNETu do Frankfurtu existuje a dokonce je i funkční. Jediné, co není, není trvale v provozu (což BTW není v rozporu s původní informací). Dovolím si ohledně původních linek CESNETu citovat úryvek z jednoho e-mailu (doufám, že jeho autor by nebyl proti):

Tyto linky jsou drženy jako záložní a při výpadku připojení
pražského uzlu EBONE na ně byl směrován zahraniční provoz.
Samozřejme to chvíli trvá, než se to přepojí, strči se
správná karta do správneho boxu ... Záložní totiž
NEMUSÍ ZNAMENAT, že se na ně provoz přesměruje okamžitě.

Co to znamená? Nic víc a nic míň, než tolik, že přesměrování na záložní linku vyžaduje manuální zásah někoho z techniků CESNETu do hardwarové konfigurace. Nic proti tomu, záložní linka v sobě samozřejmě neobsahuje nutnost automatizace. Nicméně se domnívám, že právě doba, která uplyne mezi selháním hlavní linky a nasazením záložní, je z hlediska zákazníka rozhodující. Na druhou stranu je pravda, že držet si současně dvě linky, je velmi drahé, zvlášť když jedna z nich má 4 Mbps a druhá 6 Mbps. Nikdo ovšem nenutil CESNET, aby volil právě takovou topologii…

Mezitím jsem dostal další dopis, který mj. upozorňuje na to, že „linka do Mnichova spadla EBONE, nikoliv CESNETu“. To je samozřejmě pravda, ovšem nejen zákazníci EBONE (tj. CESNET), ale i zákazníci CESNETu byli poškozeni. Nevím, jaké garance funkce své linky dává EBONE (a popravdě řeěeno ani CESNET, pokud vůbec nějaké), ale já, coby „rozmazlený“ zákazník, budu nějaké garance chtít. Volně řečeno: Můj providere, zařiď to, jak chceš, ale já chci mít spojení pokud možno pořád a pokud možno na všechny stroje v Internetu. Že je to nemožné splnit na 100% je jasné, ale to zákazníka jaksi nemusí zajímat.

Už se těším na ohlasy, nicméně už bych se nerad k tomuto tématu vracel, zejména asi proto, že můj náhled na věc se diametrálně liší od pohledu CESNETu a další diskuse by se velmi pravděpodobně zvrhla v pouhý flamewar. Ještě bych rád nějak vyjádřil (neboť z ostatního textu to není jasné), že práce techniků v CESNETu si velice vážím a (subjektivně) ji vysoko hodnotím. Chyba je ve strategii, kterou CESNET volí, tedy vlastně v managementu. A doufám, že i tento článek tak vyzněl.

UX17

Petr Tesařík


Související články a odkazy:

* CESNET opět sbírá trestné body
* Ebone v Praze
Našli jste v článku chybu?