Jak jsme utratili 28 milionů za SitIT.cz? Nepovíme, je to naše know how, tvrdí tvůrci

Portál SitIT.cz, který dnes akademici oficiálně představili, spolkl miliony korun, jeho smysl i další budoucnost jsou přitom nejasné. A konkrétní otázky nechávají tvůrci bez odpovědi, protože jde o „know how“ a „autorské právo“. Ilustruje projekt poměry na českých vysokých školách? Doufáme, že ne.

Nový „specializovaný“ portál SitIT.cz byl dnes představen na půdě Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Má sloužit k podpoře komunikace mezi akademickým sektorem a firmami v ČR. Jak už Lupa informovala, projekt získal z veřejných zdrojů až 28 milionů korun. S ohledem na výsledek je přitom výše vyčerpaných prostředků dost diskutabilní.

Hlavní viditelnou část projektu najdete na www.sitit.cz. Mělo by jít o sociální síť. „Ta sociálnost toho projektu je v tom, že tam ty lidi něco vnesou,“ zaznělo mimo jiné na tiskové konferenci. Tvůrci si od projektu slibují, že umožní firmám najít v akademické sféře konkrétní osoby, které by firmám pomohly v řešení jejich problémů.

Proč tvůrci cítili potřebu utratit 28 milionů korun za novou věc a nepoužili raději existující sociální sítě a nástroje? Důvody na první pohled nevypadají až tak pomýleně. Mimo jiné „nemají garantovanou dostupnost dat“, „nelze jim poskytnout osobní údaje, protože není známo, zda osobní údaje nejsou ukládány mimo EU“ (což skutečně je více či méně obvyklý problém, který má význam řešit). Žádná ze sociálních sítí také nenabízí nic, co by dokázal akademický svět přijmout za své a vyhovělo to požadavkům na odpovídající strukturu dat. Což je daleko pochopitelnější důvod.

Z prezentace na tiskové konferenci skutečně vyplynulo, že tvůrcům šlo hlavně o databázi. Strukturovanou (ACM klasifikace), prohledávatelnou a využitelnou. To možná pomůže pochopit, proč web SitIT.cz vypadá tak, jak vypadá, včetně „originálních“ grafických prvků a ještě originálnějšího vyhledávání. Pokud ale má databáze dobře fungovat, neobejde se bez nikdy nekončící údržby. Je totiž málo pravděpodobné, že v ní každý uživatel vyplní všechny kolonky, které jsou nutné k tomu, aby databáze plně fungovala.

Konkrétní informace o osudu 28 milionů korun? Neřekneme

Podle informací z tiskové konference na „portálu“ aktuálně najdete 60 firem, 440 akademických institucí, 240 odborných časopisů, 300 projektů, 700 studijních oborů, 23 poskytovatelů grantů, 36 knihoven a 400 inzerátů relevantních k ICT. Jde ale o informace vesměs opsané a importované z jiných zdrojů informací – z úřadu práce, z centrální evidence projektů (CEP) a z informačního systému výzkumu (ISPAP).

Utracených 28 milionů korun není podle tvůrců částka vynaložená pouze na uvedený webový „portál“. Řada peněz skončila ve zkoumání, studiích, pořádání seminářů a setkání. Jaké je konkrétní rozdělení nákladů se nám ale podařilo zjistit jenom částečně. To málo, co nám provozovatel byl ochoten sdělit, najdete na konci tohoto článku.

Na samotné tiskové konferenci už tvůrci opakovaně odmítli poskytnout jakékoli konkrétní informace. Projektová žádost je prý „autorské právo“, „know how“ a nemůže být novinářům poskytnuta. A ke zbytku „nemají podrobné účetnictví“, a navíc je „9 milionů velmi levné v kontextu jiných projektů“.

Projekt právě skončil

Žádné další informace se nedozvíme také z důvodu, že projekt právě skončil. Od října začne nové pětileté období, kdy by měl být „v provozu“ (a zmíněných 28 milionů korun se už tohoto pokračování netýká).

Přitom ale vlastně vůbec není jasné, kdo, jak a za kolik bude portál provozovat (a hlavně udržovat aktuální data). Zajišťovat to „budou instituce na kterých se to řešilo“ a na dotaz, zda tvůrci počítají s „komerční stránkou“, zaznělo „my jako si fandíme, hlavně proto, že je to něco, co máme jako v rukou“. Jakým způsobem tedy budou další roky financovány? „Univerzita se zavázala, že to bude těch pět let financovat,“ zazněla odpověď.

A jakých cílů má projekt v těchto pěti letech dosáhnout? „Cíl byl stanoven na těch rozhovorech v regionech a ty samy budou tvořit zpětnou vazbu a tohleto se bude muset řešit v průběhu“, zazněla vyhýbavá odpověď.

Novinář z E15 a Janek Wagner z ČeskéŠkoly.cz se ještě na tiskové konferenci marně snažili zjistit, podle jakých kritérií se bude úspěšnost projektu hodnotit. „Divím se, jak mohl projít projekt, který nemá jako zásadní ukazatel, že ho někdo používá,“ komentoval to přímo na konferenci Wagner.

Otázky a odpovědi položené ještě před tiskovou konferencí

Tvůrců portálu a projektu jsme už minulý týden položili otázky týkající smyslu a financováni projektu. Tady jsou doručené odpovědi. Na jejich základě Lupu zajímaly ještě podrobnější rozkrytí čerpání 28 milionů korun. Na tento požadavek už jsme odpověď nedostali – ani na tiskové konferenci.

Skutečně bylo na projekt poskytnuto 28 milionů korun?

Částka dotace 28 milionů byla poskytnuta na celý projekt SoSIReČR, jehož je Portál Síť IT pouze jednou součástí (dále mj. cyklus Hovory s informatiky, sborníky, mnoho dalších seminářů a konferencí, průzkum VŠE týkající se lidských zdrojů v ICT – nabídka škol, poptávka firem). Na Portál šla necelá 1/3 financí, a to včetně analýzy, vývoje, testování, sběru dat atd.

Kolik z této částky pochází z EU a kolik je čerpáno ze státního rozpočtu? 

Jako u všech projektů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost je 85 % z ESF, 15 % ze státního rozpočtu ČR.

Připadá vám v roce 2012 vhodné budovat novou a proprietární sociální síť?

Ano. Naše síť obsahuje unikátní funkčnosti (zejm. strukturované odborné profily osob, projektů, týmů… a na to navazující vyhledávání), které by mohly přispět k lepší spolupráci v oboru, dále zde jsou/budou pohromadě informace týkající se IT (studijní materiály, oborové časopisy, inzeráty aj., bude se dále doplňovat).

Připadá vám vhodné v době krize a nedostatku peněz ve školství plýtvat desítkami milionů korun?

Navržené řešení nepovažujeme za plýtvání. Náklady na portál nejsou v řádu desítek milionů. Projekt postupuje podle projektové žádosti schválené poskytovatelem dotace.

Je toto amatérské a zoufalé provedení skutečně vizitkou toho, jakou technickou úroveň má české školství? 

Aktuální podobu portálu považujeme za adekvátní pro účel a cílovou skupinu, které je určena. Nedostatků jsme si vědomi, naším cílem však nebylo vytvořit produkt srovnatelný s komerčními, ale užitečný a dosud chybějící nástroj pro specifické potřeby dané komunity. Portál byl testován desítkami uživatelů z cílové skupiny (zatím zejména studenti a pracovníci regionálních VŠ), jejich připomínky byly zapracovány.

Kolik let trvalo vybudování tohoto řešení? Kdy byl portál uveden do provozu? 

Práce na portálu trvaly včetně přípravy a analýz 2,5 roku. Celý projekt trvá 36 měsíců.

Portál je v experimentálním provozu pro vybranou skupinu uživatelů od začátku roku 2012, širší odborné veřejnosti je otevřen teprve od září, s čímž souvisí naše čtvrteční tisková konference – oficiální představení.

Kolik uživatelů se vám od spuštění provozu podařilo získat?

Vzhledem k tomu, že portál je v ostrém provozu teprve krátkou dobu a propagován zatím nebyl, je naprostá většina dosavadních uživatelů z řad testerů, členů spolupracujících institucí atd. Ještě plánujeme několik prezentačních akcí pro potenciální uživatele (z akademického i firemního sektoru), kde budou podrobněji představeny funkce a možnosti sitit.cz.

Jakým způsobem bylo 28 milionu korun čerpáno – komu byly peníze propláceny, za jaké činnosti, co z toho bylo na základě výběrových řízení a co nikoliv?

Většina prostředků projektu byla utracena na mzdy a platy zaměstnanců partnerských a dalších institucí (zejm. regionální VŠ). Pozice na prac. smlouvu, DPČ i DPP, od analytiků, programátorů, testerů přes datové operátory, regionální koordinátory, školící pracovníky, konzultanty lidských zdrojů v IT, po experty pro vypracování studií (aktivita Hovory s informatiky – konference, sborníky). Dále náklady spojené s pořádáním akcí, publikováním atd.

V rámci projektu byla provedena 4 výběrová řízení, uvedené ceny jsou bez DPH:

– Dodávka výpočetní techniky – notebooky – konečná cena 121 072,– Kč

– Dotazníkové šetření – hodnocení požadavků na lidské zdroje a informatický výzkum – konečná cena 290 000,– Kč

EBF16

– Dodávka výpočetní techniky – server – konečná cena 208 865,– Kč

– Informování o projektu ve sdělovacích prostředcích – do 650 000,– Kč

78 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 9. 2012 15:38