Hlavní navigace

Jak moc špatně jsou na tom noviny?

 Autor: 74287
Jiří Hlavenka 30. 3. 2010

Od politického skotačení dnes přepínáme na ekonomický seminář s alternativním názvem "Pohádka o zlaté rybce". Skutečně je takový problém s příjmy novinových vydavatelů? Opravdu jsou noviny odsouzeny k zániku? Nebo je vše trochu jinak?

Na webu Mashable vyšel pozoruhodný článek vyjadřující se k už celkem provařenému tématu „umírání“ tradičních tištěných médií. Nejzajímavější na něm není obvyklý pláč nad poklesem příjmů vydavatelů, ale zveřejnění podrobné tabulky inzertních příjmů novinových vydavatelů, a to od roku 1950. Pokud lze číslům věřit (neumím posoudit), nabízí se i jiný pohled na novinové vydavatele než jako „byznys včerejška“, který v digitálním světě nic pěkného nečeká…

I když čísla nejsou očištěná o inflaci (ta je ale v USA tradičně malá), rostly inzertní příjmy novin prvních dvacet let od sledování, tj. 1950–1970, poměrně málo, zhruba na dvojnásobek během celé této doby, z 2 miliard na 5,7 mld. Největší nárůst zaznamenala řádková inzerce (o 300 %), zatímco standardní celoplošná inzerce vzrostla o 80 %. Boom přišel v dalších patnácti letech, během kterého vzrostly celkové příjmy pětinásobně, na hodnotu 25 miliard dolarů; pak se růst zpomalil, ale stále byl nadprůměrný oproti růstu ekonomiky.

Srovnejme čísla:

  • Printová inzerce: 1970: 5262 mil, 2000: 48760 mil. (853 %)
  • HDP v zemi: 1970: 4262 mld, 2000: 11093 mld (260 %)

Vydávání novin není mladým podnikáním, první noviny vznikly v Americe ještě za koloniální éry. Přesto dokázal v uvedené době tento segment růst čtyřnásobně rychle než rostla ekonomika země (měřeno HDP), rostl výrazně „nad poměry“. Budete-li argumentovat, že to je asi tím, že prudce rostl celý „inzertní průmysl“, inzertní koláč, odpovím následujícím grafem: podíl inzerce na HDP se za posledních 55 let nemění, motá se někde mezi 1,7 a 2,5 % HDP, podle ekonomických cyklů.

Co čekalo tento obor v posledních osmi letech (2001–2009)? V prvních pěti letech kolísání mezi 45–47 miliardami – nikdy nebyl překonán rekordní rok 2000, tedy rok prvního prasknutí internetové bubliny, a pak postupný, v závěru prudký pokles na 24 mld v roce 2009. Poslední čtyři roky stojí za to uvést v tabulce, a to i včetně internetové inzerce tiskových vydavatelů:

inzerce
tisk net dohromady
2006 46,6 2,7 49,2
2007 42,2 3,2 45,3
2008 34,7 3,1 37,8
2009 24,8 2,7 27,6

Tedy:

  • pokles začal už v roce 2007, kdy ekonomické nebe bylo (zdánlivě) bez mráčku,
  • ekonomická krize srazila nejen tiskovou inzerci (a to brutálně), ale též inzerci na webech novinových vydavatelů,
  • během dvou let spadla tisková inzerce o 42 % (!), ale i internetová o 15 %,
  • výše internetové inzerce je zklamáním. Přesto, že Internet jako oblast podnikání je už vyspělý, prakticky „zralý“, dokáží z něj tiskoví vydavatelé těžit jen 10 % z celkových inzertních tržeb.

To samozřejmě vypadá katastrofálně a pro velmi mnoho podnikatelů to katastrofální i je, když navíc uvážíme, že příjem z inzerce je pro vydavatele cosi jako „čistý zisk“ (když velmi zjednoduším).

Ale opět přicházejí na řadu čísla: protáhněme si nyní výše uvedené srovnání inzerce a HDP až do roku 2009:

  • Printová inzerce: 1970: 5262 mil, 2009: 27564 mil (vč. netu), 523 %
  • HDP v zemi: 1970: 4262 mld, 2009: 12794 mld., 300 %

Ve čtyřicetiletém srovnání tak inzertní příjmy vydavatelů stále přerůstají růst celé ekonomiky, a to téměř dvojnásobně. Či chcete-li to ekonomickou řečí, zatímco roční růst ekonomiky (CAGR, Compound Annual Growth Rate) za uvedené období byl 3,02 %, tatáž hodnota pro printovou inzerci byla 5,27 %.

Už vás nebudu dále trápit s čísly a závěr je taky celkem evidentní. Printovému průmyslu se dlouhodobě daří, je to jedno z nejzdravějších podnikatelských odvětví vůbec. Prochází samozřejmě výkyvy jak až jakéhosi přehřátého růstu (1970–1985), tak růstu přiměřeného právě jako drastického poklesu (poslední dva roky). Kdo si stěžuje na letošní bídu, měl by vědět, že tento průmysl je na tom stále podstatně lépe než po většinu z posledních 50 let existence…

Nechci v tomto materiálu diskutovat budoucnost printového průmyslu: zda bude pokles pokračovat, případně jak rychle, zda se podaří víc vyždímat z Internetu (placený obsah?) atd.; to je úplně jiné téma, navíc probírané všude jinde do omrzení. Ano, pokud by pokles pokračoval i nadále takto prudkým tempem, bylo by na místě spekulovat o blížící se smrti tištěných médií (klidně spekulujme…), ale z loňských, strašlivých čísel se dá vyvodit pouze to, že po nezbytném pročištění o „zbytné a duplicitní“ vydavatele, po redukci nákladů a opuštění vydavatelských mrakodrapů máme před sebou významné a silné průmyslové odvětví, schopné vydělávat.

EBF16

Uvedená analýza se dá jistě aplikovat na řadu jiných podnikatelských odvětví. Stačí dva roky poklesu o pět, deset, patnáct procent a podnikatelé křičí o zániku a kolapsu. Že předtím rostli řádku let o deset procent ročně, a že mají i v těchto katastrofických letech 4× větší tržby než před deseti lety, to už nikdo nedodá. V ČR máme desítky firem, jejichž majitelé před deseti lety stáli u ponku a ze kterých udělal importovaný, nepřirozený růst automobilového průmyslu továrníky se stovkami zaměstnanců. Nyní pláčou, že musejí propouštět po desítkách nebo po stovkách, ale stále zůstávají továrníky, většina z nich se tím prokouše do lepších časů a ani ti ostatní jistě nebudou litovat rozhodnutí, díky kterému před deseti lety opustili ponk.

Přičemž mě na závěr napadla Pohádka o zlaté rybce. Nevíte náhodou proč?

Anketa

Jak vidíte budoucnost papírových novin?

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Podnikatel.cz: 5 věcí, které o EET ještě nevíte

5 věcí, které o EET ještě nevíte

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní