Hlavní navigace

Jak na hodnocení uživatelů

Martin Kopta 24. 5. 2004

[eWorkshop] Hodnocení uživatelů je krásně dvojsmyslný výraz. A právě ta dvojsmyslnost přesně vyjadřuje, oč nám jde. Uživatelé budou hodnoceni. A uživatelé budou hodnotit. Cílem tohoto workshopu je nalezení vhodného postupu pro odhalení autorit mezi uživateli a odlišení kvalitních textů od těch zbytečných.

Nebudeme pracovat na akademické otázce. Představte si, že spravujete obsah serveru, jenž denně zaznamená 13.500 návštěv. Při tomto počtu návštěv čelíte ohromnému počtu komentářů, jež uživatelé zanechají pod články. Pokud chcete udržet kvalitu serveru i v komentářích, musíte nějakým způsobem rozlišovat kvalitní texty od nekvalitních. O server se nestará armáda redaktorů, a proto potřebujete přenést část odpovědnosti za obsah i na uživatelskou komunitu.

To je přesně případ serveru Sexus.cz, pro který nyní s kolegy vymýšlíme mechanismus uživatelského hodnocení. Stejný problém ale řeší i provozovatelé dalších úspěšných serverů s velkou uživatelskou základnou. Proto závěry tohoto workshopu a postřehy, nápady a náměty, jimiž máte možnost přispět do diskuze pod článkem, mohou využít i ostatní.

K čemu využijeme uživatelské hodnocení
Uživatelské hodnocení na mnoha webech je samoúčelné. Má jediný smysl – zpětnou vazbu. Obvykle u článku najdete stupnici jedna až pět a chce se po vás, abyste článek oznámkovali. V lepším případě redakce podle známky zjišťuje, jak jsou uživatelé se článkem a potažmo autorem spokojeni, v horším případě je tu známkování jen pro drobné zvýšení počtu zobrazení stránky. Takové uživatelské hodnocení není k ničemu.

K čemu potřebujeme uživatelské hodnocení:

  • Chceme rozlišit kvalitní příspěvky od nekvalitních.
  • Chceme zjistit, kteří uživatelé píší kvalitní příspěvky.

Zdá se vám to málo? To je jen začátek. Říkejme hodnocení textů TextRank (TR) a hodnocení uživatelů UserRank (UR).

TextRank – hodnocení textů
Po uživatelích zůstává na serveru mnoho komentářů. V případě Sexusu také mnoho dotazů v poradně. Některé z nich jsou zajímavější, některé méně. Ty lepší chceme upřednostnit, ty horší potlačit. Ať už tím, že nejhorší příspěvky nebudeme vůbec zobrazovat, nebo že ty lepší posuneme ve výsledcích vyhledávání výše.

A teď jsou tu otázky pro vás:

  • Máme nechat hodnotit neregistrované uživatele?
  • Máme nechat přispívat neregistrované uživatele?
  • Mají mít všichni uživatelé stejný hlas?
  • Máme pro hodnocení využívat škálu (1–5), záporné hlasy (palec dolu, palec nahoru), nebo je lepší dovolit jen jeden kladný hlas?

Servery s vyšší návštěvností mívají vybudovanou stálou uživatelskou základnu. Na Sexusu jsme již při minulé přestavbě zavedli registraci uživatelů a nyní již velká část příspěvků pod články pochází od registrovaných uživatelů. Nemusíme se tedy bát, že bychom neměli dostatečný počet uživatelů, kteří by mohli hodnotit. Uživatel, který se registruje, je se serverem obvykle více svázán, a proto hrozí daleko menší riziko zmanipulovaného hodnocení. Aktivitu přihlášených uživatelů také můžeme zpětně dohledat a excesy v hodnocení odstranit. Možnost přispívat pouze pro registrované by ale mohla odradit náhodné uživatele, především v poradně.

Mají mít všichni uživatelé stejnou sílu hlasu? Někteří uživatelé na server chodí častěji. Někteří uživatelé požívají mezi ostatními vyšší vážnosti. Možná by bylo výhodné navrhnout systém hodnocení tak, aby hlasy těchto uživatelů byly preferovány. Na druhou stranu by systém od hodnocení neměl odrazovat nováčky, kteří se ještě nestihli etablovat v komunitě. A také některé texty jsou zajímavější spíše pro nezkušené uživatele a ti zkušení by mohli svými hlasy takové texty zabít.

A jak má vlastně hodnocení probíhat? Na serverech, které vídáme kolem sebe, je zvykem známkování. Ve většině případů ale uživatelé sahají po průměrné známce a škálové hodnocení se míjí účinkem. Pro škálové hodnocení bychom také potřebovali, aby každý příspěvek byl ohodnocen dostatečným počtem uživatelů, aby pár zlomyslných záporných hlasů hned z počátku nediskvalifikovalo komentář. To se týká také možnosti udílet záporné hlasy. Avšak udílení pouze kladných hlasů neodliší zbytečné příspěvky, odhalíme pouze ty extrémně dobré.

UserRank – hodnocení uživatelů
Hodnocení uživatelů potřebujeme pro rozdělení pravomocí, uživatelských práv. Rádi bychom některým uživatelům dali možnost stát se moderátory diskuzí. Jak si z nich ale máme vybrat? Máme nechat ohodnotit uživatele přímo? Podle čeho se uživatelé při hodnocení jiných uživatelů budou řídit? Jednou z možností je vypočítat uživatelský rank z textových ranků daného uživatele. Napadá vás jiná možnost? Kterou z alternativ byste zvolili?

Mají mít lépe hodnocení uživatelé silnější hlas při dalším hodnocení textů? A co vývojové hledisko? Pokud uživatel později získá vysoký rank, měli bychom přepočítat sílu jeho hlasů zpětně? Mělo by zvyšování a snižování ranku, a tedy přechod do uživatelské skupiny s jinými pravomocemi, být automatické, nebo by si správci serveru (uživatelé s vyššími pravomocemi) měli ponechat právo takové přesuny potvrdit?

Tak to jsou základní otázky, z nichž budeme vycházet. Podobný systém uživatelského hodnocení již zavedly některé oblíbené zahraniční servery, například Kuroshin nebo Slashdot. Mohou nám posloužit pro inspiraci. Nemusíme se striktně držet toho, že mým motivem je vyvinout systém uživatelského hodnocení pro Sexus. Těším se na vaše názory a nápady. Zkusím je shrnout ve středečním pokračování.

Anketa

Považujete uživatelské hodnocení na webu za přínosné?

Našli jste v článku chybu?

3. 6. 2004 12:23

Matus UHLAR - fantomas (neregistrovaný)
ja som chcel navrhnut to iste. Ale s tym, ze pozitivne hodnoteni pouzivatelia budu mat rank vyssi, zatialco negativne hodnoteni pouzivatelia budu mat rank nizsi. To ze je niekto hodnoteny nestaci...

28. 5. 2004 10:44

Martin Kopta (neregistrovaný)
Jestli jste mladá žena, nebo starý muž, to je nám vcelku jedno, registrovat se můžete klidně jako anonym. Víc než uživatelské jméno a heslo po vás opravdu nechceme.
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání