Hlavní navigace

Jak nakládají média s weblogy?

Adam Javůrek 5. 5. 2004

Zahraniční "stará média" se už několik let učí, jak využít potenciálu weblogů. Webeditoři českých zpravodajských serverů se zatím příliš nakazit či osvítit (vyberte si dle libosti) nenechali. Můžeme v dohledné době očekávat změnu? Budou české deníky blogovat? Zatím mají dostatek důvodů to odmítnout, či alespoň blogy nazývat nějak jinak...

Stará média se nikdy nebála, že by je weblogy mohly zničit. Spíše hleděla sondovat, zda je lze využít pro své vlastní potřeby. S různými úspěchy se o to snaží už zhruba pět a půl roku. Poslední dva roky se do blogování vrhají i internetové verze slavných světových titulů. Některé využívají blogy k reportérskému pokrytí významných a časově ohraničených událostí (festivaly, šampionáty), jiné chtějí doplnit „suché“ a více méně objektivní zpravodajství o názorovou složku, jinde si to vydupali novináři, další považují blogy jen za sympatickou formu, kterou si oblíbili čtenáři i vyhledávače, jiní se akorát rozhodli přesunout redaktorův soukromý blog pod korporátní stříšku a samozřejmě některá média chtějí jen využít humbuku a jsou ochotna dát nálepku „blog“ i tiráži. Některé blogy jdou také na ruku generacím, jež jsou postiženy syndromem krátké doby soustředění.

Existují i velmi ušlechtilé důvody. Noviny často připomínají nepřístupnou tvrz, která má velkou moc, malou zodpovědnost a nulovou ochotu napravovat svoje chyby. Redaktorův weblog by pomohl nerovnost zmírnit: byl by diskusním místem, kde se setkává novinář se svými čtenáři i lidmi, o nichž referuje. Někteří jdou ještě dále. Na konferenci BloggerCon II. se objevil názor, že média by měla nabízet nejen blogy svých reportérů, ale dokonce i bloghosting pro čtenáře. Tím by měla okolo média vzniknout živá komunita a vztah mezi autorem (nyní aktivním) a čtenářem (mlčícím) by byl rovnoprávnější.

Je vlastně jedno, co média k blogování vede. Ať je příčina jakákoli, něco tím sledují. Bloguje Guardian Online, Boston Globe, Newsweek, hned několik blogů má MSNBC, Spokesman Review či Christian Science Monitor a po měsících spekulací se konečně mediální odborníci dočkali i blogu deníku The New York Times (viz odkazy na CyberJournalis­t.net). Co na to Česko a internetové verze domácích deníků?

V Česku pšenka nekvete

Když se zeptáte šéfredaktorů Idnes, Lidovek, Novinek či Ihned, zda plánují nějaký stálý blog, uslyšíte čtyřikrát: „Ne“. Není k tomu žádný důvod. Weblog je pro ně pouze jiná forma něčeho, co už nabízejí. „Chtějí-li se redaktoři Idnes k něčemu vyjádřit a použít lehčí formu, mohou už teď,“ tvrdí Jaroslav Kábele (Idnes). "Máme rubriku Idnes glosuje. Že není příliš aktuální, ukazuje, že na to nemají moc času.“ Prioritou zůstává zpravodajství.

Podobně to vidí Štepán Horn (Lidovky): „Blogy chápu především jako soukromé či názorové stránky. Ve zpravodajství mají smysl úzce specializované na některý obor (existuje spousta příkladů, v Lidovkách by mohl být zvláštním případem Stopař) či na mimořádnou událost (ale v tomto případě jde vlastně o obdobu klasických formátů zpravodajství Minutu po minutě).“

Nicméně internetové extenze deníků si s blogy přece jen občas zakoketují. Zajímavé možnosti má server Novinky.cz. Jeho spoluvlastník Seznam.cz je zároveň majitelem blogovacího systému blog.lide.cz, což zatím vyústilo v krátkodobé projekty Karlovarský reflektor (blog Tomáše Baldýnského z MFF v Karlových Varech) a Želary (blog o cestě tvůrců a protagonistů filmu na předávání Oskarů), které ovšem nebyly zapojeny přímo do struktury Novinek. Reflektor se letos přesune přímo pod Novinky.cz: „Novinky se staly exkluzivním partnerem karlovarského festivalu pro letošní rok,“ říká jejich šéfredaktor Vladimír Dušánek, „proto tentokrát bude blog na Novinkách. Autor se měnit nebude, bude ho opět připravovat Tomáš Baldýnský.“

Částečnou bloggerskou schizofrenií trpí Ihned. S blogy si pohrává od října loňského roku, kdy představil dočasný zápisník Martina Shabu z Londýna a následovaly jej podobně laděné deníky z Berlína a Etiopie. Alespoň první dva projekty byly jednoznačně prezentovány jako blogy, ale autoři na toto označení moc neslyší. Šéfredaktor Ihnedu Mirko Raduševič to vysvětluje takto: „Náš blog není blog v pravém slova smyslu. Možná spíše tématický blog, proto mu říkáme 'Blok‘ – zápisník.“ Dalším projektem bude anglicky psaný Nepálský deník. S jeho spuštěním se ovšem zatím vyčkává: „Politická situace v Nepálu je velice napjatá a autor blogu má obavy, že jeho činnost může přinést problémy nejen jemu, ale i přátelům a hlavně rodině.“

Blog v podání Ihnedu je tedy zjednodušeně řečeno normální zahraniční zápisník se slovem „trvalý odkaz“ pod perexem. „Každá nová rubrika totiž přináší nejen potěšení, ale i problémy týkající se například přehlednosti stránek. Navíc bychom nechtěli autory svazovat formou. Time.com má rubriku Columnists, proč by měl místo toho mít Blog?“

Blog jako forma tedy podle šéfredaktorů nenabízí tolik výhod na to, aby se vyplatilo na něj přecházet. Zůstává tu už jen jeden důvod, ten nejzajímavější: „Za smysluplné bych považoval zřízení soukromých blogů redaktorů LN,“ říká Štěpán Horn, „tedy jakýchsi jejich osobních stránek, kde by mohli komunikovat se čtenáři.“

Nejsou lidi

Jenže to je jen těžko možné. Novináři jsou příliš pracovně vytížení na to, aby mohli přijmout práci navíc, a weby by je za to ani nejspíš nemohly pořádně ohodnotit. Přitom některé rubriky jako by po blogu přímo volaly: například sobotní diáře Jaroslava Plesla či Josefa Chuchmy. „Dá mi dost práce sepsat jeden diář týdně pro noviny, takže o Internetu opravdu neuvažuju,“ říká zástupce šéfredaktora LN Jaroslav Plesl. „Bavil jsem se o tom kdysi s bývalým vedoucím naší internetové redakce, ale nakonec jsem od nápadu upustil, protože by to vyžadovalo každodenní komentáře, jinak to nemá smysl.“ Časové vytížení uvádí i Josef Chuchma z MF Dnes, který má i další výhradu: „Vše má totiž svůj kontext – a mně je milejší kontext těch tištěných stránek, respektive rubrik, na nichž Zápisník doposud vycházel a vychází, než kontext Idnesu, zejména toho v poslední době.“

Blogy tedy nenabízejí dostatek výhod či rozdílů na to, aby se starým médiím vyplácelo investovat do nich peníze a především čas. Jeho nedostatek také zaviňuje, že zatím neexistují žádné oficiální novinářské blogy jako spojnice mezi žurnalistou, jeho články a čtenářem. Změnit to může jen něčí nadšení. A možná k tomu i dojde: blogovací mánii novináři propadnout umí.

Anketa

Rozšíří se "do roka a do dne" v Čechách novinářské weblogy?

Našli jste v článku chybu?

18. 2. 2005 20:08

Jiri Pallas (neregistrovaný)
Vlastně by se tvorba mnoha českých internetových novinářů dala považovat za poloamaterské blogové žvatlání. Často nám je vnucován pisálkův názor (nebo názor toho kdo ho pozval na oběd) jako fakta. šup s nimi do blogů a bude vše jasné. Autora zdravím a táži se kam se poděl jeho blog vozovna?

10. 5. 2004 12:12

Tomáš Kohl (neregistrovaný)
Proč novináři v Česku neblogují? Pro psavce je blog především marketingový nástroj, způsob, jak na sebe upozornit - přilákat redaktory za účelem získání několika čtverečních palců v Op-Ed rubrice. Česko je malé (geograficky) a všichni se znají. Blog má tak smysl pro začínající commentariat, autory, kteří se do deníků a časopisů teprve propracovávají. Profík si pomůže jinak. Vzhledem k velikosti trhu je též málo pravděpodobné, že by blog generoval relevantní příjmy např. z prodeje reklamy.
120na80.cz: Jak oddálit Alzheimera?

Jak oddálit Alzheimera?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Hitem investice? Půda či nemovitost

Hitem investice? Půda či nemovitost

Podnikatel.cz: Nejenom EET, začaly platit další zákony

Nejenom EET, začaly platit další zákony

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?