Jak nás Google podcenil

Před týdnem došlo k něčemu nevídanému (respektive "nevídanému od zprovoznění Google Readeru"): Google spustil novou službu a fatálně neodhadl zájem o ni. Řeč je samozřejmě o staronovém Google systému pro sledování návštěvnosti a komerční účinnosti internetových serverů.

František Fuka - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Aplikace, která se dříve jmenovala Urchin a byla nabízena platícím klientům, je nyní pod názvem Google Analytics zdarma pro všechny (přesněji řečeno pro všechny, jejichž stránky mají méně než pět miliónů „hitů“ měsíčně). Leckterý „IT profesionál“ může argumentovat, že Google Analytics není nic světoborného, ale je faktem, že zadarmo nic ani trochu srovnatelného neexistuje a i mnohé podobné placené služby jsou horší. Naprostá většina uživatelů ani nepochopí, co všechno Google Analytics umožňuje.

Problém je v tom, že Google poněkud podcenil zájem o svou novou službu (která výjimečně není ve fázi beta, ale v ostrém provozu!) a poddimenzoval hardware. Dosavadní platící uživatelé tudíž jsou poněkud roztrpčeni z toho, že aplikace, za kterou platili, byla najednou změněna, dána k dispozici zadarmo pro všechny a přestala spolehlivě fungovat.

Protože aplikace Googlu neběží na nějakém osamoceném serveru, ale na složité síti vzájemně propojených počítačů, projevovalo se toto přetížení vskutku zajímavými způsoby. Zpočátku se nešlo vůbec přihlásit, resp. po přihlášení se několik desítek vteřin nic nedělo a pak se objevila stránka s informací, že něco nefunguje. Později se přihlásit šlo, ale některé statické stránky (například FAQ a obrázky) občas vracely chybu 404 (pouze občas, po reloadu se to většinou napravilo). Nemluvě o tom, že statistiky se prostě neaktualizovaly, případně systém vůbec nepoznal, že uživatel umístil na svůj server patřičný kód. Pak někomu v Googlu došlo, že takhle by to dál nešlo a v současné době jsou nové registrace zastaveny (a ani existující uživatelé si nemohou přidávat nové weby, pokud je nenapadne podívat se, co je „zapoznámkováno“ v HTML kódu správcovské stránky). Také byly dočasně odstraněny některé speciální funkce, které hodně zatěžovaly server.

EBF16

Teď je neděle večer, v Google Analytics mám zadány tři servery, z toho u dvou mám poslední data z pátku, u třetího ze čtvrtka. Googlu trvalo čtyři dny, než aspoň doplnil do svého FAQ krátkou poznámku, že o službu je velký zájem a že se data mohou zobrazovat se zpožděním „až 24 hodin“, než bude proveden patřičný upgrade hardwaru. Rozhodně bych se rád dozvěděl, jak velký ten zájem je a jak velký zájem Google očekával. A jistě nejsem sám, kdo by chtěl Googlu věřit, že žádná naše data rozhodně nejsou ztracena, jen se dočasně opozdilo jejich zobrazení.

A na závěr tři úplně nesouvisející internetové drobnosti, které vám možná budou k něčemu užitečné: Blox0r, Digg.com, Xinha.

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 11. 2005 13:08

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »