Jak postavit kvalitní web?

Krásná homepage, rozdělení do rubrik, poptávkový a objednávkový formulář, „O nás“, přihlášení k newsletteru, kontakty, a hlavně „to SEO“, to je teď trend. Vše pořádně promíchat, 20 minut povařit a můžete p(r)odávat.

Kéž by to tak fungovalo! Bohužel neexistuje žádná kuchařka, která by byla univerzální tak, aby smícháním patřičných ingrediencí vznikl kvalitní úspěšný web. Existuje však kuchařka, jak postupovat při tvorbě úspěšného webu, a pokud pochopíte, proč by se podle ní mělo postupovat, můžete získat náskok před svou konkurencí.

Zadání

Mám na starost komunikaci s klienty a často se setkávám s poptávkami v duchu: Chceme vytvořit nový moderní web a e-shop + SEO. V případě zájmu pošlete konkrétní návrhy včetně grafického návrhu do XY termínu. Potřeba zadavatele je jasná. V problematice se pravděpodobně nevyzná, a chce, aby mu někdo postavil web. Chce komunikovat s jedním člověkem, protože mu to šetří čas. Grafický návrh, jak se domnívám, často slouží k rozhodnutí. Pokud má klient předložené dvě nabídky, u kterých nedokáže rozhodnout, která je lepší – protože například nemá představu o tom, jak se uživatel na webu obvykle chová, nebo že je třeba dodržovat nějaké zažité rozmístění obvyklých prvků – rozhodne se na základě grafických návrhů. Můžete namítnout, že mu dodavatel nedokázal vhodným způsobem vysvětlit přínos svého řešení, ale v konečném důsledku na tom bude bit především zadavatel, jehož investice nebude vhodně využita.

Proč je to špatně?

Protože byste web neměli vybírat proto, že je barevnější a jeho struktura se vám zdá v pořádku, jelikož se dodavatel trefil do vašeho myšlení. Vezměte v potaz, že vy nejste reprezentativním uživatelem vašeho webu. Nestavíte jej primárně pro sebe, ale pro své uživatele a potenciální zákazníky. Chcete web, který bude plnit svůj účel, ať už je jakýkoliv – prodej produktů a služeb, informace o produktu, vzbuzení zájmu, posílení značky…

Tvůrce webu nemůže navrhnout kvalitní web bez hlubších znalostí potřeb zadavatele, cílových skupin a jejich potřeb a podobně. Potřebuje si uvědomit, pro koho web dělá, kdo jej bude používat a čeho bude chtít na webu dosáhnout. Proto byste se s tvůrcem webu měli sejít a pobavit se o vašem způsobu podnikání, o tom, kdo je váš zákazník, o konkurenčních výhodách a o očekávání, která od nového webu máte.

Kdo to udělá?

Tvorbou webů se zabývají firmy, které se často označují různě, například: konzultační centrum, webdesignerské studio, kreativní (fullservisová či internetová) agentura, apod. Zatímco webdesignerů naleznete stovky, společností, které umí postavit kvalitní web z pohledu použitelnosti1, přístupnosti2, SEO a vhodné grafiky, najdete asi jako šafránu. Problém je v tom, že většina firem má obvykle dobré know-how pouze v nějaké části tvorby webu a ostatní části zaostávají.

Pojďme se podívat, jak obvykle vidí zadání na tvorbu webu výše zmíněné firmy. Všimněte si slovíčka „obvykle“. Budu nyní paušalizovat a určitě za to budu v diskuzi pěkně vyplísněn, ale uvádím jen to, s čím se často setkávám a na co byste si jako zadavatelé měli dát pozor.

Konzultační (poradenská) společnost

Výhody: Zná chování uživatelů na Internetu, pravděpodobně dělá analýzy různých parametrů webu a uživatelská testování. Na základě bližších informací by vám měla být schopna navrhnout celkovou koncepci, strukturu webu a vhodné rozložení prvků na jednotlivých stránkách. Vzniknout by tak měl web, na kterém se budou uživatelé jednoduše a přirozeně orientovat, a měl by mít kvalitní základ pro optimalizaci pro vyhledavače (SEO). Může vám doporučit nebo pro vás uspořádat výběrové řízení na kvalitního dodavatele technického řešení. Pravděpodobně vám také nabídne audit technického zpracování – zda byl web postaven dle zadání.

Nevýhody: Nedodá vám grafický návrh a technické řešení – naprogramování we­bu.

Webdesignerské studio

Výhody: Mají zkušenosti s grafikou a kódováním, dokáží vytvořit správnou „atmosféru“ webu – web advokátní kanceláře bude patrně jiný než web pro teenagery. Postaví atraktivní a důvěryhodný web, kde se uživatel po stránce použitelnosti a grafické bude cítit dobře.

Nevýhody: Často je nevhodně tvořená struktura webu, web není přístupný a ignoruje SEO faktory.

Kreativní (fullservisové, internetové) agentury

Výhody: Většinou pracují se „středními a velkými klienty“, případně s klienty, jejichž jádro podnikání je na Internetu. Ovládají nové interaktivní grafické a video-formáty, dokáží pracovat s pocity uživatele a budováním vztahu ke značce. „Kreativci“ rádi pracují na nestandardních projektech (Velká láska, Pohlednice od Kofoly – pozor, nejde odeslat a není to chyba).

Nevýhody: Tyto nestandardní projekty jsou téměř vždy nepřístupné a často ani není možnost, jak je optimalizovat pro vyhledavače. Je vhodné uvést, že to nebývá cílem těchto výše zmíněných „speciálních projektů“, takže bych to ani neměl uvádět jako nevýhodu. Těchto chyb se však agentury dopouštějí i při tvorbě korporátních webů, a to již problém je.

Správný postup při tvorbě webu

Jak vidno, sehnat firmu, která vám udělá vše sama a kvalitně, bude asi problém. Pojďme se nyní podívat, jak by měl vypadat postup při tvorbě webu.

  1. Diskuze s klientem k upřesnění zadání – i když je zadání hodně podrobné, osobním setkáním nejlépe poznáte potřeby klienta.
  2. Analýza cílových skupin, jejich potřeb, konkurenčních výhod atp.
  3. Návrh celkové koncepce, struktury a rozvržení webu, návrh jednotlivých typových stránek, specifikace funkcí, wireframy (model rozvržení prvků na stránce).
  4. Tvorba grafického návrhu.
  5. Technické řešení – programování (dnes již standardně s redakčním systémem).
  6. Audit – zda je web skutečně vytvořen dle zadání (v opačném případě nemusí plnit vytyčené cíle). Pouze pokud návrh webu a technické zpracování dělaly různé firmy.
  7. Spuštění webu.
  8. Optimalizace webu – průběžné monitorování výkonnosti a rozvoje webu.

U větších projektů doporučuji po vytvoření grafického návrhu provést první uživatelské testování, které může odhalit potíže s použitelností. Ušetří peníze, které byste vynaložili na přepracování hotového webu a díky kterým se také zjištěné potíže často neopravují. Druhé testování je vhodné provést před spuštěním webu. Díky prvnímu testování by zapracování výsledků toho druhého nemělo být z hlediska financí tolik náročné, jako při jednofázovém testování.

Pod bodem číslo 8 – Optimalizace webu mám na mysli především sledování a vyhodnocování statistik. Zaměřit byste se měli na to, jak k vám uživatelé přicházejí a kolik jich je, jak se chovají – kam chodí a co si čtou a jestli web vydělává (je-li to účelem, samozřejmě). Pokud například zjistíte, že z některé stránky odchází vysoké procento uživatelů, je patrně něco špatně, je potřeba zjistit co a příčinu odstranit. To platí i opačně, když najdeme kanál, kterým chodí uživatelé, kteří dělají požadované akce. To se ale již dostáváme trošku jinam.

Závěr – shrnutí

Pokud si budete vybírat firmu na postavení webu, neunáhlujte se. Web není jen vaše internetová vizitka. Je to váš „obchod“, kde můžete návštěvníka změnit v zákazníka, kde mu můžete prodat své produkty a služby, kde můžete ovlivňovat jeho názor na vaši společnost či produkt. Rozvažte, zda vás ušetření pár desítek tisíc na tvorbě webu nepřipraví o statisíce!

Připravujete-li zadání na tvorbu nového webu, nechte si předložit návrh postupu a rozsahu služeb, domluvte si s dodavateli schůzku a nebojte se ptát. Doporučuji držet se navrhovaného postupu při vytváření webu uvedeného v osmi bodech výše. Nechtějte spolu s nabídkou zaslat grafický návrh. Pamatujte, že grafický návrh je vhodné dělat až po upřesnění cílů webu, návrhu koncepce, struktury a rozložení prvků na stránce. Napovědět vám mohou také reference dodavatele. Určitě si tam nedá nepovedené práce. Podívejte se, zda vás web skutečně navádí k požadované akci, zda je jeho ovládání intuitivní a nemusíte přemýšlet, jak dosáhnout toho, co chcete udělat, zda se na webu cítíte dobře a zda je také vidět ve vyhledávačích. Jako neodborník neodhalíte mnoho chyb, ale jako prvotní filtr to pomůže.

EBF16


Slovníček:

Ad 1 Použitelnost – Použitelnost je vlastností webových stránek, která určuje, jak dlouho trvá uživateli na webu dosahovat jeho cílů, jak snadná je pro uživatele práce s webem a jeho ovládání, kolika chyb se uživatel při práci s webem dopouští a jak jsou tyto chyby závažné a jaký je jeho celkový prožitek práce s webem.

Ad 2 Přístupnost – Přístupnost je vlastností webových stránek, která spadá pod obecnější vlastnost, kterou je použitelnost. Přístupnost je vždy nutné chápat ve vztahu ke konkrétnímu uživateli a jeho potřebám. Přístupný web umožňuje plnohodnotné používání všem svým uživatelům bez ohledu na jejich hendikep (trvalý či dočasný), používané technické vybavení nebo jejich znalosti a dovednosti. Další informace o přístupnosti naleznete na www.pristupnos­t.cz.

Anketa

Volili byste tvůrce vašich webových stránek podle grafického návrhu?

36 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 6. 2008 10:30

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »