Hlavní navigace

Jak Rio Media stáhne štědré dotace z 802.VOX

4. 9. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Už jsme vás informovali o změně cenové nabídky jedné z nejpoužívanějších českých VoIP služeb 802.VOX. Jejího provozovatele koupila nedávno Rio Media a záměr je jednoduchý: stáhnout štědré zákaznické dotace zpět k provozovateli.

Zrekapitulujme si stručně podstatné změny:

  • namísto poplatku 1 Kč měsíčně za telefonní číslo se zavádí minimální konzumace 20 Kč měsíčně,
  • ruší se telefonní přístroje zdarma, které byly dodávány za cenu kreditu na volání,
  • vteřinovou tarifikaci nahrazuje tarifikace prvních 20 (pevné linky) nebo 30 (mobily) vteřin vcelku, pak teprve po vteřině.

Zbytek změn je kosmetických, aby se alespoň někde dalo křičet sleva.

Když Jiří Peterka ve svém článku rozebíral, proč k těmto změnám došlo a jaký vliv budou mít na trh, usoudil, že hodnocení není jednoznačné ani jednoduché. Jednoznačné ale je, proč Rio Media k těmto změnám přistoupilo a je dobré si to říct na rovinu, ačkoliv se o tom můžeme domýšlet pouze z dikce nového ceníku.

Vykořenit štědré pobídky

První problém je v tom, že Mattes AD, provozovatel služby 802.VOX, cílil na nové zákazníky velmi agresivně, čímž se dostal na jednu stranu ke slušným absolutním číslům, v objemech volání to ale taková sláva nebyla. Řada zákazníků totiž počítala právě s tím, že si koupí VoIP telefon v rámci zvýhodněné nabídky a budou mít celý kredit k provolání, telefon tedy budou mít vlastně zdarma. A také se ukázalo, že tihle zákazníci svůj kredit provolávají pomalu, často se stává, že časově neomezený (tedy „neexpirující“) kredit v řádu několika stokorun vydrží zákazníkům léta. A tento stav platí pro zhruba 80 % klientů.

Ačkoliv se takto samozřejmě nechovají jen zákazníci služby 802.VOX (sám vystačím na Ha-loo s dvěma stokorunami již třetí rok), problému si musela povšimnout Rio Media, když Mattes AD převzala. Koupila totiž hromadu klientů, kteří nejenom mají měsíční útratu zhruba nula, ale ještě ke všemu hrozí, že jednou své kredity v mnohastokorunové výši vyčerpají za služby. A to by mohla akvizice Mattesu pořádně zhořknout.

Je tedy pravděpodobné, že Rio Media ke změnám přistoupila právě s motivací od zákazníků nepoužívaný kredit vyčerpat. Dá se totiž očekávat, že řada z nich nic dělat nebude, nijak nezareaguje a postupně se jim podaří kredit odčerpat. I proto pravděpodobně byl původní záměr zpoplatnit každé číslo měsíčně dvacetikorunou, nakonec se od něj pro odpor uživatelů ustoupilo a odčerpávat se bude pozvolněji.

Tipy C

A odstranit šetřílky

To je konec. Veškerý důvod změny: odmáznout neaktivní uživatele a pokud možno jim nemuset vracet žádný kredit. Právně i účetně čistě. Proto minimální měsíční plnění, proto zavedení minimální tarifikační periody trestající vteřinkové informační hovory „-Jedu domů.“ „-Dobře.“ A zamezení přílivu dalších podobných šetřílků, ze kterých žádný zajímavý vývar nekouká.

Bude zajímavé sledovat, zda se tohoto trendu chytí i ostatní čeští poskytovatelé VoIP služeb. Ti nebyli sice tak rozdávační, co se telefonních přístrojů týkalo, ale po pravdě řečeno, v době ekonomické nejistoty je každá dvacetikorunka dobrá a když s tím začala konkurence, kolik jich odolá?

Máte v domácnosti pevnolinkové telefonní číslo?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).