Dobrý den, pane Zandle. dovoluji si mírně nesouhlasit s tím, že akce "zařízení za kredit" respektive "zařízení zdarma", byla "dotací" zákazníků Mattes AD. Pokud se totiž vrátíte k počátkům celé akce, jejíž příprava a ekonomické aspekty byly velmi diskutovány m.j. na fóru TELEFONUJEME.CZ, ale i při mnoha setkáních veřejnosti s vedením společnosti například na Invexu, tiskových konferencích a pod., můžete celkem snadno dojít ke správnému názoru, a to, že opravdu nešlo o pro operátora nevýhodnou podporu zákazníků.
Podstata byla velmi jednoduchá. Operátor totiž nastavil hodnotu předpláceného kreditu (respektive koncovou cenu "zařízení za kredit") tak, aby součet nákladové ceny hovorného (tedy nákupní ceny + vlastní režie) a velkoobchodní nákupní ceny zařízení se rovnal "odbytové" ceně hovorného, účtované zákazníkům. Nešlo tedy o "dotaci", ale o variantu s nulovým ziskem či ztrátou.
Relativně značné výhodnosti pro zákazníka a únosné výsledné ceny operátor dosáhl tím, že zařízení (typicky výrobky LinkSys SPA, známé jako Sipura, dle původního výrobce), nakupoval "ve velkém" a (alespoň zpočátku) přímo u výrobce. (Podle informací od obchodníka, který nakupoval zboží obdobným způsobem jako Mattes AD, bylo možné takto dosáhnout v době spuštění akce nákupní ceny vč. dopravy do ČR na úrovni cca 1/3 obvyklé tuzemské koncové ceny Sipury!)
Co z toho měl zákazník je jasné. Kvalitní zařízení s plnou technickou podporou operátora a veřejně prezentovaný příslib (ten příslib bych ve světle postupu současného vlastníka docela zdůraznil, neb možná může mít jistou právní závaznost), že za stejných či výhodnějších podmínek může zákazník předplacený kredit čerpat "neomezeně dlouho". (Myslím, že jsou celkem známé repliky jednatele společnosti pana Petra Pobořila, který na dotaz "z pléna", za jak dlouho zájemci propadne kredit, když si v této akci zakoupí Sipuru za cenu kolem tří tisíc Kč, běžně odpovídal, a mínil to vážně, že pokud by účastník vůbec nevolal, tak za tři tisíce měsíců, tedy asi zhruba za dvěstěpadesát let...) To bylo samozřejmě pro málo volající zákazníky atraktivní.
Otázka je, co z toho měl Mattes AD. A zejména pak z toho, že netlačil na rychlou spotřebu kreditu, čímž se zásadně lišil například od IPEXu, který začal zařízení za kredit poskytovat dávno před ním. Odpověď je jednoduchá. Po zaplacení dodavateli HW (a patrně i odvodu DPH) zbyla operátorovi peněžní částka ve výši velkoobchodní ceny předplaceného hovorného (navíc při klesajícím trendu velkoobchodních cen, a ty mohl operátor kopírovat opožděně či vůbec), kterou měl dočasně dispozici. A čím méně zákazníci telefonovali do placených směrů, tím déle ji mohl využívat jako zdroj pro své financování, tedy svého druhu měl úvěr od svých zákazníků. Samozřejmě bezúročně, což při tehdejší dostupnosti úvěrů pro firemní klientelu za 6 - 8% p.a. nebylo nezajímavé ;-). Další nikoli nepodstatný efekt byl ten, že se díky uniformitě zařízení a jejich dobré kvalitě výrazně snížilo zatížení zákaznické technické podpory, a tím i náklady. A samozřejmě, díky výrazně prorůstové politice, spočívající až do nedávna nejen ve výhodných cenách, ale také v technické úrovni služby a zejména v jasných průhledných a férových podmínkách pro zákazníky (nebál bych se říci v až neobvyklé maximální poctivosti), dokázal tento operátor získat takový počet klientů, jako žádný jiný.
Jinak, já samozřejmě chápu, že například z hlediska dostupnosti zdrojů je současný vlastník patrně v jiné situaci, než byli vlastníci původní, a že je silněji orientován na vysokou ziskovost. Ale jsem (možná hloupě) toho názoru, že závazky z minula by se měly ctít, i když jejich dodržování již přestalo být pro jednu stranu výhodné tak, jako bylo původně. Pokud to totiž neděláte, prostě se dopouštíte čehosi, čemu se říká "morální hazard" a ztrácíte kredit (vím, ono se to špatně měří, a nejde to dosadit do excellové tabulky)...
Nic nebrani nikomu odejit ke konkurenci. Osobne sem uvazoval si poridit VOX s tim telefonem zdarma a sem i rad ze sem to neudelal. Jelikoz si platim mobil kde mam minuty zdarma, tak vox bych vyuzil jen jako "skype" s rodinou + obcas nekde zavolat. Hlavne sem uvazoval ze si to poridim kvuli jejich technicke lince ktera me mesicne vysla na 20 min hovoru kdyz sem resil obcasne vypadky ADLR nebo zpomalenou rychlost.
Ja osobne odchazim ale ne z duvodu VOX ale z duvodu ADLR ktere je 2* drazsi nez jakakoliv konkurence.
Máme u 802.cz (nyní RIO) dost čísel právě kvůli tarifikaci 1+1.
Teď se nám zvedli prudce náklady, už se poohlížíme po jiném providerovi.
Těch povinných 5,- Kč není problém, ty provoláme vždy, stále je volání vox - mobil levnější než mobil - mobil.
Ale vzhledem k tomu, jak jsou aktivní operátoři s nechtěným zapínám hlasových schránek, je velký problém právě tarifikace.
Pokud Rio media neměla prostředky na udržení původní nabídky telefonů za kredit, tak firmu MD neměla kupovat.Kredit byl určen na provolání a ne na min. plnění. Pokud se tedy chtěla tohoto kreditu zbavit měla nastavit dobu na provolání třeba na 6měsíců, ale hlavně měla zákazníky upozornit.
Hele, jen takovy rypnuti:
"Hlavne sem uvazoval ze si to poridim kvuli jejich technicke lince ktera me mesicne vysla na 20 min hovoru kdyz sem resil obcasne vypadky ADLR nebo zpomalenou rychlost."
Nevim jak by jsi volal prez VOX, kdyz by ti nejel net :-D
Tohle zdražení nula nula nic je sice pěkný, ale skutečnost je trochu jiná. V souvislosti se snižováním terminačních poplatků do mobilních sítí totiž ostatní VoIP operátoři většinou volání do mobilních sítí zlevnili, 802 to de facto nechala na předchozí ceně (zavedla špičku) + zhoršila to účtování.
Situaci s méně volajícími uživateli chápu, na místě provozovatele bych se jich asi taky pokousil zbavit a obrat o kredit, ale aspoň bych si nejdřív prostudoval příslušný zákon a provedl to právně čistě. A tohle 802 nezvládla, nedostála zákonné informační povinnosti a celé to bude mít rozhodně ještě pokračování. Kromě toho celý ten systém strhávání "minimální konzumace" je naprosto nepřehledný, nefunkční, podpora na dotazy nereaguje.
U 802 ale nebyli jen ti méně volající. Já na tuhle službu převedl kromě rodiny a příbuzných celou firmu. Vzhledem k provolávaným řádově tisícům měsíčně nebyl problém všechna místa vybavit v rámci "zařízení zdarma" kvalitním hw, třeba ti SPA962 za kredit 10 tisíc. No a teď, když jsme všichni vybaveni a začali jsme postupně i platit přímo kredit, tak provedou takovouhle rošádu.
Při srovnání s ostatními nabídkami na trhu není problém vybrat výhodnější, což jsem už udělal, a během pár měsíců bez problémů přejdeme. U všech zařízení se dá nastavit jako primární nové číslo, 802 bude zatím nastaveno jako záložní, pak se zruší úplně, pro příchozí hovory jsme to nikomu neoznamovali, takže žádný převod čísel, žádný problém. Rozhodně 802 po tomto přístupu nemíním platit další kredit. 802 tak výrazně přispěla k rozvoji ostatních VoIP operátorů, kdo by takhle jejim novým zákazníkům zadotoval zařízení?
Přesně ono, nevadí mi minimální konzumace, ale zrušení tarifikace 1+1. V tomhle týdnu se zase provalilo, že T-Mobile bez vědomí svých zákazníků zapíná hlasové schránky a proč kvůli tomu máme platit víc. Nu což, dovoláme kredit a jdeme jinam.
Ta vaše teorie má jednu zásadní chybu a to jsou ty modely. Já vám můžu namodelovat zcela libovolnou situaci, od zlevnění o 500% až po zdražení o totéž. Zcela nepochybně bude existovat skupina lidí, jejichž odchozí hovory těm vašim modelům budou odpovídat, otázka je, jak velká bude ta skupina.
Třeba pro mně: na jednom mém čísle s měsíční útratou kolem 30Kč ušetřím korunu na paušálu, ale zároveň jsem za 14 dní srpnového provozu pod novým tarifem prodělal asi 4Kč za hovory spadlé do schránek. Takže zdražení 3Kč, což je 10%. Nebavme se o absolutní částce, která je mizivá, ale o těch procentech, které je 14x větší, než je ten váš rádobyuniverzální model.
Jinak spekulace, že minimální útrata 240Kč za rok je proto, aby lidi rychleji vyčerpali své několikasetkorunové kredity, mi přijde jako dost mimo. Co by tím Rio získalo? IMHO jde o zvýšení příjmů (spočítejte si 50.000 x 1Kč a 50.000 x 20Kč a to prosím každý měsíc) a zbavení se nevolajících uživatelů. Ale uznávám, že je to moje spekulace proti vaší spekulaci, zde těžko rozhodneme, kdo má pravdu.
do jisté míry máte pravdu. Neřekl bych však, že jde o zásadní chybu.
Modelové objemy tel. provozu jsem získal jako průměry z poměrně významné skupiny faktur a účtů, které mám k dispozici od našich zákazníků, kterým jsme dodávali pobočkové ústředny a současně jsme optimalizovali jejich napojení na veřejné tel. sítě. U takových zákazníků pak po určité době kontroluji, zda bylo dosaženo odhadované úspory a zatím tomu tak vždy bylo. Mimochodem, výsledná úspora bývá v rozsahu 15 až 40% !
Proto těmto modelům důvěřuji a dále je pro vlastní potřebu zpřesňuji. Samozřejmě bude existovat řada zákazníků, jejichž model tel. provozu bude natolik jiný, že výsledné dopady na výši jejich měsíčních účtů budou větší.
Ono jde o to, že uživatelé si vybírali poskytovatele podle svých požadavků a i podle uváděných klíčových konkurenčních výhod - kromě jiného pro samotnou 802 vychvalované účtování 1+1. Říct, že od zítra je všechno naopak, tak to v podstatě popírá samotnou službu a je to hlavně nefér vůči takto získaným zákazníkům. Kolik na tom kdo trhne/tratí je už pak vcelku jedno, ale hlavně to svědčí o naprosté neférovosti a nesolidnosti firmy.
No vic nez ten poplatek 20Kc me stve upgrade jejich ustredny. Od te doby mi prestali chodit prichozi hovory na tel Cisco 7940. Mam tri a budu je muset vystavit na verejne IP adrese, protoze ten jejich nat na RTP je otevredej od 16000 do 60000 a cisco zvlada max 32000. Jedinej telefon kterej mi zustal funkcni je krabicka od Linksysu, kterou ale pouzivam na otevirani vrat do zahrady. Je fakt ze takovejch zakazni jako ja mit vetsinu, tak to muzou zavrit.
To by me docela zajimalo, anzto pokud ISP poskytuje v jinem nez volnem pasmu, pak musi mit na dane pasmo licenci (ktera neni v zadnem pripade zadarmo) a vetsinou se porizuje licence na kazdy spoj. Stim samo souvisi to, ze koncovy zarizeni se v levnejsim pripade pohybuji v radech desitek kKc. Takze provozovat to jako last mile pro domaci uzivatele je financne jaksi naprosto mimo.
Takze to spis vidim na zvast marketaka (neco jako kdyz vam obchodak GTS na otazku "umite IPv6 ?" odpovi "jasne, zadny problem" aby nasledne tvrdil, ze nic takoveho nerekl a ze si myslel, ze chcete 6 IP adres.
No ja nevim, "zbavení se nevolajících uživatelů." mi neprijte jako optimalni politika. Ti volajici totiz nekomu volaji, trebas prave tem nevolajicim a pokud nebudou mit komu volat, tak se znich stanou taktez nevolajici => pujdou o dum dal.
Osobne mam napr mobilni predplacenku, kterou dobijim jen velice sporadicky. Jsem tudiz temer nevolajici. Ovsem generuju operatorovi nejaky prichozi traffic. POkud by pro me sluzba zacala byt draha, tak ji platiti nebudu a ti co mi volaji (a plati za to) volat taky nebudou (a tim padem nebudou $$$ pro operatora).
Mam to tzv. ADRL doma a rikaji tak bazmeku Motorola Canopy na 5.cosi GHz. Funguje to spolehlive, neresil jsem s tim nikdy zadny problem, rychlost za vsech povetrnostnich podminek konstantni, dle tarifu.
To si jako meli rict "chceme jejich hlavni kseft, chceme jejich klienty, no jo, ale oni tu maji jeste malej kseftik zvany VOIP, my to VOIP nechceme tak je kvuli tomu VOIP nekoupime protoze firma je k mani jenom jako cely balik"? Ty ses ale srandista. Jinak oni v podstate i to VOIP chteji, ale jenom jako soucast triple play, ne jako samostatne prodavanou sluzbu.
No ty taky jsi sradista, protože jestli na něco nemám tak to nekupuji nikdo se jich neprosil. Jinak je mě to jedno já jsem jim sve stanovisto napsal písemě, pokud se pokusí mi šáhnou na kredit který mám ze zařízení zdarma na nějaké min. plnění tak jim vrátím přístroj a chci peníze zpět. Při koupi jsem jasně byl ubezpečen, že jej můžu celý provolat i třeba v pruběhu 10let.
Ano, původní 802.cz nalákala co nejvíc zákazníků na výhodné podmínky. S vědomím, že až jich naláká hodně, tak to pak prodá a po nás potopa. Takže kdo je větší haj.l?
No, jako podvod ve smyslu § 250 Trestního zákona bych to neviděl, protože to poskytování "zařízení za kredit", tak jak byl spuštěno, fungovalo za předchozích majitelů/vedení několik let zcela bez problémů, a zjevně bylo jejich úmyslem nastavené podmínky dodržet. Čili ty konkrétní osoby, které definovaly podmínky akce a a prezentovaly ji, rozhodně nikoho neuváděly úmyslně v omyl. Jiná věc samozřejmě je, zda by nebylo možno některá prohlášení a sliby osob, jednajících jménem společnosti, považovat například za právně závazný veřejný přislib ve smyslu § 850 Občanského zákoníku. Pak by totiž byla takovým příslibem společnost zavázána, a to bez ohledu na změnu vlastnických poměrů. To je ovšem záležitost detailního posouzení záležitosti, ochoty jít do občanskoprávního sporu, a také toho, zda je možno s odstupem času věrohodně dokázat, co a jak vlastně bylo klientům reálně přislíbeno.
Šlo o dotaci, ať se na to snažíte podívat, jak se snažíte podívat. Dotace je způsob financování a není řečeno, zda je dobrá nebo špatná. Dotace prostě je. Dotace byla zjevně dobrá pro zákazníky (kupují), zjevně dobrá pro plány Mattes AD (jinak by to nedělal tak dlouho), ale pro nového majitele zjevně výhodná není, takže se jí zbavuje i s málo konzumujícími zákazníky a snaží se zlikvidovat tento svůj finanční závazek nějak se ctí...
Voip u 802 byla hlavně reklama, dík které bylo o 802 hodně slyšet. Dík jejich voip se lépe prodával internet,iptv a jiné služby. No a když byli natolik schopní, že vydělávali na voip zařízení, které získali za 1/3 cenu dik objemu, na tomto u voip vydělávali, tak bych 802 nedémonizoval.
Nepochybně máte pravdu v tom, že díky službě 802.VOX a jejímu úspěchu se společnost Mattes AD změnila ve vědomí veřejnosti z regionálního severomoravského ISP, na celostátního TelCo operátora, nabízejícího "TriplePlay"...
Tohle je samozřejmě pro nového vlastníka nepříjemná skutečnost: on už s tímto modelem nepočítá...
No jo, na druhou stranu, nový vlastník firmu kupuje se všemi závazky a pohledávkami a já jako zákazník bych mohl stejně argumentovat, že jsem se změnou podmínek nepočítal a tedy férový způsob vypořádání je - já vám vrátím zařízení, vy mi vraťte kredit.
Není lepší mít voip ze zpětně hrazenou fakturou? Já jsem už přes rok u Faynu a bez problémů. A hlavně u Faynu jsem protože i když 802 to nikde nepsal ta pro úhradu služeb fakturou chtěl uplně nesmyslnou zálohu 5000. No nejsou pi..?? A tak kdyby Fayn něco změnil dám výpověď a jdu dál aniž bych musel přemýšlet, kreditem. Stejně nechápu jak mohlo mít 802 tolik zákazníků za takto stupidních podmínek. Přece musí pochopit, že někomu dobijení nesedí.
Taky bych se rád (bývalé) 802: byla to téměř ideální služba. Předplácet kredit není sice i pro mě ideální řešení, jelikož to ale bylo většinou spojené s tím zařízením "zdarma", tak se to celkově dalo překousnout. Když se podívám tak na období III/08 - III/09, tak opravdu nemůžu říct proti nim ani ň.
Jiná otázka je, jak se to teď začlo od dubna rychle mrvit. To už jde v podstatě o naprosto jiné služby.
Jak si tu "čest" představujete? Že se nedrží dané slovo je u prasáčtějších firem poměrně standardní záležitostí, ale pokud vím, tak oni ani nedodrželi telekomunikační zákon, který jim přikazuje o změnách informovat 30 dní předem a zákazníka výslovně upozornit na možnost odstoupit od smlouvy bez sankcí.
Namísto toho oni své zákazníky neinformovali, pouze 17.7. vyvěsili k sobě na web, že od 15.8. budou změny (což není ani těch zákonem stanových 30 dní, když už by soud přistoupil na to, že vyvěsit něco někam na web splňuje podmínku informování zákazníků). O možnosti odstoupit od smlouvy neinformovali vůbec a když o to člověk požádá, tak se cukají, že žádné nevyčerpané prostředky vracet nebudou, ale že je člověk musí dovyčerpat za stávajících méně výhodných podmínek nebo oželet. Mě to jako "se ctí" rozhodně nepřijde, naopak mi to přijde jako "v rozporu se zákonem".
Zda zákon porušili nebo ne se samozřejmě nebudeme dohadovat my dva v diskuzi, to rozhodne soud. Já bych se jen velmi rád zeptal, co KONKRÉTNĚ vy si představujete pod pojmem "se ctí". Porušení daného slova a případné porušení zákona o telekomunikacích? Jak by potom vypadalo "vypořádání bez cti"?
Pane Hlavenko, napsal jsem: "Nešlo tedy o "dotaci", ale o variantu s NULOVÝM ziskem či ztrátou." Myslím, že to ve Vaší reakci vynechané slovíčko "nulovým" je poměrně důležité :-)
A jak jsem naznačil výše, jedním z primárních motivů bylo, získat od zákazníků bezúročný úvěr na další rozvoj... A úvěr se opravdu jen velmi těžko získává se ziskem. Já alespoň neznám variantu, že by třeba banka někomu půjčila, a ještě mu za to zaplatila. Jinak, splátky úvěru plus úrok jsou samozřejmě také budoucí náklady, s nimiž musí podnikatel počítat....
A jen na okraj - možná si vzpomenete, respektive, je to myslím snadno dohledatelné, že ta akce byla původně spuštěna pro deset tisíc zařízení. A to v době, kdy společnost Mattes AD provedla rozšíření a upgrade ústředny (kterou chtěla, vzhledem k jistám fixním nákladům za licence a pod., co nejdříve naplnit), a současně měla již zhruba dvojnásobný počet platících klientů (tedy 20 tis.), více méně bez "mrtvých duší", čímž se dost podstatně lišila od mnoha jiných VoIP operátorů (ostatně, sám víte, jak vypadal Fayn při Vašem investorském vstupu...). Tyto klienty totiž získala v době, kdy za aktivaci linky inkasovala poplatek 120 Kč, který účinně zabraňoval "inflaci čísel". Čili zcela nepochybně existoval nějaký zdroj financování průběžných nákladů, plus nějaké interní statistiky a kalkulace, jak se asi může situace vyvíjet při dalším nárůstu klientů.
Jestli se předpoklady na 100% potvrdily či nikoli, to samozřejmě nevím, ani to, jaké podíl nových zákazníků nabídku zařízení využil (odhaduji tak 1/4 až 1/3). Ale akce "zařízení za kredit" byla později prodloužena na neurčito, s tím, že vedení společnosti tehdy tvrdilo, že je udržitelná a průběžně ufinancovatelná dlouhodobě...
Pokud se týká "letadla", o to by asi šlo, kdyby kalkulované náklady za HW + cena nakoupeného hovorného převyšovala prodejní cenu "balíčků". Ale pro to nikdy nebyly a nejsou důkazy. Jinak samozřejmě reakci nového majitele rozumím, protože jednak služba 802.VOX dosahovala jen velice mírné ziskovosti z hlediska míry zisku (údajně pouze jednotky procent), což v oboru, kde někteří operátoři dosahují zisk výrazně nad 30% investora trochu zabolí, a jednak je nepochybné, že služba 802.VOX "tak trochu" kanibalizuje službu Telefon Plus, nabízenou na vlastní infrastruktuře RIO za vyšší cenu, neb právě na této infrastruktuře je jejím plnohodnotným substitutem...
Fayn byl svého času prostě drahý, se špatnou technickou úrovní a špatnou pověstí (troufám si říci že dokonce ještě horší, než špatnou). Jestliže jste u Faynu rok, tak už zažíváte jen "nový Fayn", tedy to, co z té příšernosti udělali cca před dvěma roky současní vlastníci, pořízením třetí (!!!) technologie od podzimu r. 2002. A samozřejmě současné (a do značné míry již i předchozí) vedení. Za to mají mé uznání - změna je neoddiskutovatelná.
Pokud se týká 802.VOXu, měl sice své mouchy, ale na druhé straně velmi příznivé ceny, jeden jednoduchý a průhledný tarif, a ve většině případů vyloženě vstřícnou politiku vůči zákazníkům. Jinak, "úhradou fakturou" patrně myslíte "postpaid", že? Protože ke službě 802.VOX se zálohové faktury a daňové doklady běžně i dnes vystavují, a to i na částku třeba 50 Kč. Akorát musíte prostě zaplatit předem. To má pro operátora drobnou výhodu, že si ušetří nezanedbatelné náklady na vymáhání a spory při reklamacích, kdy může operátor s postpaidem (zejména u velké sporné částky) čekat na zaplacení faktury i mnoho měsíců. Výhoda pro zákazníka je na druhé straně ta, že prostě on sám neprovolá (nebo někdo jiný, pokud "hackne" jeho zařízení) větší částku, než jakou má v kreditu u operátora....
No mě se hlavně jednalo o přístup, protože když jsem z 802 jednal o možnosti platby fakturou tak podle tónu pracovníka v telefonu, jsem si připadal jako kdybych je chtěl okrást. Vím, že moje provolaná faktura cca 1300kč/m asi nikoho nerozhodí když ji nemá a nebo má, ale prostě raději jsem dal vydělat Faynu. Uplně jiný přístup zavolal jsem, za hodinu jsem měl smlouvu na mailu, odeslal jsem poštou a za dva dny mě to šlo na fakturu.
Můžete se na to ale podívat taky ze strany 802. Vy uděláte 5s hovor do hlasové schránky (a pořádně si zanadáváte), ale Váš operátor musí tomu volanému operátorovi zaplatit terminaci jako za každý jiný hovor, takže Váš "pokus o hovor" stále ještě dotuje. (Nebo se pletu?)
Pane Vithousi,
pokud píšete, že "nešlo o dotaci, ale o variantu se ztrátou", tak to znamená, že říkáte "nešlo o dotaci, ale o dotaci". Ale nešť.
Situaci ale lze snadno objasnit na příkladě. Provozovatel (jedno zda 802 nebo Fayn nebo někdo jiný) vyinkasuje od zákazníka 5000 Kč za zařízení s tím, že těch 5000 může v budoucnu provolat; pro něj je to budoucí nákladová položka (řekněme) 4000 Kč, kterou takto musí vést v účetnictví, je-li korektní.
Proti tomu má spoustu výdajů: nejen na nákup toho zařízení, ale i na běžný provoz firmy, telefonního systému, režií, mezd, marketingu atd. Lidé tento kredit samozřejmě provolávají pomalu, takže položka "budoucí náklady" roste - při dvaceti tisících uživatelích (a zmíněný operátor jich měl jistě víc) to dělá při tomto modelu 80 miliónů korun.
Tohle je samozřejmě pro nového vlastníka nepříjemná skutečnost: on už s tímto modelem nepočítá (je to vlastně takové "malé letadlo"), takže už jej čeká pouze postupné umořování těchto desítek miliónů korun nákladů, a to není příjemné. Proto zareagoval tak, jak zareagoval.
v evidenci ceníků hovorného (v xPhoNet.cz je dnes evidováno přes 330 ceníků od cca 250 českých operátorů) jsou pro porovnání zadány oba ceníky 802-ky (starý platný do 14.8. i nový platný od 15.8.). Z jejich porovnání vyplývá, že pro modelové měsíční objemy hovorného došlo pouze k těmto změnám:
domácnosti - změna ze 137,- na 138,- Kč (tj. +0,7%)
malé firmy - změna z 2.320,- na 2.345,- Kč (tj. +1,1%)
střední firmy - změna z 6.372,- na 6.425,- Kč (tj. + 0,8%)
velké firmy - změna z 26.935,- na 27.531,- Kč (tj. +2,2%)
(viz http://www.xphonet.cz/index.php?t=1&m=1&p=4)
V praxi jsou to zanedbatelné změny, které téměř nestojí za to věnovat jim více než 2 minuty času. To ale platí jen pro normálně (= průměrně) telefonující zákazníky. Jiná situace platí u zákazníků používajících 802-ku jen či převážně pro volání uvnitř sítě 802-ky. U těch došlo od 15.8. k podstatně většímu procentuálnímu zdražení. Takže p. Zandl ve svém článku velmi pravděpodobně trefil hřebíček na hlavičku. A nebo má jako dobrý novinář informace přímo od zdroje ?
Dobrý den pane Zandle,
co je to prosím "vteřinová tarifikace"? Neměl jste na mysli sekundovou tarifikaci? Vteřina - to je čas, za který se Země otočí o jednu úhlovou vteřinu? Myslím, že už asi 30 let je jednotkou času podle platné soustavy SI SEKUNDA. Seriózní server, za který Lupu považuji, by mohl pro měření času používat správnou jednotku. Nemyslíte?
Dovolte mi tedy prosím tuto otázku. Pokud je průměrné zdražení u firem dle vašich modelů dle významné skupiny zákazníků kolem 1,8% - máte dojem, že opravdu by tak negativní popularitu Rio vykoupila tak malým marginálním příjmem?
Prostě lidově řečeno - když už budu za hajzla (a odradím řadu klientů, aby šli ke konkurenci), tak ať to za to aspoň stojí. A ne za pár kaček. Proto mi přijde, že to nedává smysl. Buď ty vaše modely a nebo záměr Ria.