Hlavní navigace

Názor k článku Jak Rio Media stáhne štědré dotace z 802.VOX od Roman Vithous - Dobrý den, pane Zandle. dovoluji si mírně nesouhlasit...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 4. 9. 2009 13:51

    Roman Vithous (neregistrovaný)
    Dobrý den, pane Zandle. dovoluji si mírně nesouhlasit s tím, že akce "zařízení za kredit" respektive "zařízení zdarma", byla "dotací" zákazníků Mattes AD. Pokud se totiž vrátíte k počátkům celé akce, jejíž příprava a ekonomické aspekty byly velmi diskutovány m.j. na fóru TELEFONUJEME.CZ, ale i při mnoha setkáních veřejnosti s vedením společnosti například na Invexu, tiskových konferencích a pod., můžete celkem snadno dojít ke správnému názoru, a to, že opravdu nešlo o pro operátora nevýhodnou podporu zákazníků.

    Podstata byla velmi jednoduchá. Operátor totiž nastavil hodnotu předpláceného kreditu (respektive koncovou cenu "zařízení za kredit") tak, aby součet nákladové ceny hovorného (tedy nákupní ceny + vlastní režie) a velkoobchodní nákupní ceny zařízení se rovnal "odbytové" ceně hovorného, účtované zákazníkům. Nešlo tedy o "dotaci", ale o variantu s nulovým ziskem či ztrátou.

    Relativně značné výhodnosti pro zákazníka a únosné výsledné ceny operátor dosáhl tím, že zařízení (typicky výrobky LinkSys SPA, známé jako Sipura, dle původního výrobce), nakupoval "ve velkém" a (alespoň zpočátku) přímo u výrobce. (Podle informací od obchodníka, který nakupoval zboží obdobným způsobem jako Mattes AD, bylo možné takto dosáhnout v době spuštění akce nákupní ceny vč. dopravy do ČR na úrovni cca 1/3 obvyklé tuzemské koncové ceny Sipury!)

    Co z toho měl zákazník je jasné. Kvalitní zařízení s plnou technickou podporou operátora a veřejně prezentovaný příslib (ten příslib bych ve světle postupu současného vlastníka docela zdůraznil, neb možná může mít jistou právní závaznost), že za stejných či výhodnějších podmínek může zákazník předplacený kredit čerpat "neomezeně dlouho". (Myslím, že jsou celkem známé repliky jednatele společnosti pana Petra Pobořila, který na dotaz "z pléna", za jak dlouho zájemci propadne kredit, když si v této akci zakoupí Sipuru za cenu kolem tří tisíc Kč, běžně odpovídal, a mínil to vážně, že pokud by účastník vůbec nevolal, tak za tři tisíce měsíců, tedy asi zhruba za dvěstěpadesát let...) To bylo samozřejmě pro málo volající zákazníky atraktivní.

    Otázka je, co z toho měl Mattes AD. A zejména pak z toho, že netlačil na rychlou spotřebu kreditu, čímž se zásadně lišil například od IPEXu, který začal zařízení za kredit poskytovat dávno před ním. Odpověď je jednoduchá. Po zaplacení dodavateli HW (a patrně i odvodu DPH) zbyla operátorovi peněžní částka ve výši velkoobchodní ceny předplaceného hovorného (navíc při klesajícím trendu velkoobchodních cen, a ty mohl operátor kopírovat opožděně či vůbec), kterou měl dočasně dispozici. A čím méně zákazníci telefonovali do placených směrů, tím déle ji mohl využívat jako zdroj pro své financování, tedy svého druhu měl úvěr od svých zákazníků. Samozřejmě bezúročně, což při tehdejší dostupnosti úvěrů pro firemní klientelu za 6 - 8% p.a. nebylo nezajímavé ;-). Další nikoli nepodstatný efekt byl ten, že se díky uniformitě zařízení a jejich dobré kvalitě výrazně snížilo zatížení zákaznické technické podpory, a tím i náklady. A samozřejmě, díky výrazně prorůstové politice, spočívající až do nedávna nejen ve výhodných cenách, ale také v technické úrovni služby a zejména v jasných průhledných a férových podmínkách pro zákazníky (nebál bych se říci v až neobvyklé maximální poctivosti), dokázal tento operátor získat takový počet klientů, jako žádný jiný.

    Jinak, já samozřejmě chápu, že například z hlediska dostupnosti zdrojů je současný vlastník patrně v jiné situaci, než byli vlastníci původní, a že je silněji orientován na vysokou ziskovost. Ale jsem (možná hloupě) toho názoru, že závazky z minula by se měly ctít, i když jejich dodržování již přestalo být pro jednu stranu výhodné tak, jako bylo původně. Pokud to totiž neděláte, prostě se dopouštíte čehosi, čemu se říká "morální hazard" a ztrácíte kredit (vím, ono se to špatně měří, a nejde to dosadit do excellové tabulky)...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).