Hlavní navigace

Jak se buduje geografická mapa Internetu?!

Ondřej Bojar 14. 10. 1999

Pokusů o různé mapování Internetu bylo už poměrně hodně. Zajímavý nápad však prostřednictvím spamu ve svém mailboxu objevil náš nový spolupracovník Ondřej Bojar. Projekt Net World Map se snaží zmapovat, ve kterém městě na zeměkouli jsou určité e-maily a IP adresy. Může být úspěšný?

Celkem nedávno mi přišel přesně adresovaný nevyžádaný dopis. Nejsem ve věcech spamování víc než nešťastný recipient, a proto jsou moje osobní filtrovací pravidla příliš jednoduchá. Ale tenhle dopis by asi stejně prošel, protože byl adresován správně a já nikdy nebudu filtrovat tak, že bych přijímal poštu jen od vymezené skupiny lidí…

O čem byl tenhle dopis? Mám se prý podívat na adresu http://www.net­worldmap.com/ a zadat jméno města, které je mi fyzicky nejbližší. A mám to dělat co nejčastěji, z různých počítačů a verbovat své kamarády. (Neudělal jsem to.)

Projekt Net World Map je, jak se praví na jeho stránkách, unikátní pokus o vytvoření databáze IP adresa – město, kde se počítač nachází. Autor se dušuje, že nejde o sběr adres osob (vzhledem k způsobu osvěty serveru už je zřejmě stejně nasbíral) a že opravdu dělá to, co říká. Zbavme se na chvilku typické paranoiy a přečtěme si, cíle tohoto projektu.

Svět se točí kolem reklamy a toho si je autor vědom. Geografická mapa internetu je vytvářena z mnoha rozličných pohnutek, hlavním záměrem je však zlepšit způsob reklamy na síti. Zajímavé je, že je podle autorových slov projekt užitečný doslova pro všechny:

  • Každému uživateli internetu – kromě jistého polidštění internetu (můžete se třeba podívat, kde sídlí vaše elektronická banka nebo v kterém městě si zřídil server se stránkami váš oblíbený literární spolek) jde především o možnost vidět na WWW serverech obsah přizpůsobený vaší geografické poloze. První myšlenka, která mne v této souvislosti napadá je místní předpověď počasí a uvádění teplot ve stupních Celsia raději než ve Fahrenheitech. Autor projektu zmiňuje „cestovatelské“ servery, jež vám budou díky této databázi s to nabídnout skutečnou prohlídku elektronických pamětihodností města. V klíčové otázce reklamy jde především o zpřesněné cílení reklamních proužků – na serverech se setkáte především s proužky z vašeho fyzického okolí (třeba reklamy na pražské pizzerie nebo autobazary v Hradci Králové).
  • Společnostem prezentujícím se na síti – reklamu místních společností, jež se svým zákazníkům představují na internetu, bude snadné zaměřit na zákazníky z daného města (a nikoli z celé zeměkoule, jak tomu bývá dosud)
  • Provozovatelům serverů – lepší možnost reklamy zákonitě přitáhne zájem více místních podniků, takže majitelé serverů získají další zákazníky pro placenou reklamu.

Překryv ve výčtu výhod geografické mapy internetu je očividný. I kdyby ale bylo možné všechny výhody shrnout do jediného bodu, stojí zisky z přesně mířené reklamy za (dobrovolné) úsilí věnované tvorbě databáze.

Aktuální stav databáze s cca 50 tisíci městy Českou republiku podle mých pokusů příliš nezasahuje. Otázku, zda máme v registrování co dohánět, nebo zda si raději pořídíme server vlastní, podrobnější, nechávám do volné diskuse stejně jako otázky technického charakteru (třeba proč se k mapování nehodí zastaralé údaje z CZ-NICu).

Ondřej Bojar
http://www.cu­ni.cz/~obo

Našli jste v článku chybu?

14. 10. 1999 11:22

Petr Souček (neregistrovaný)
Tento projekt dost znesnadňuje fakt, že stále přibývají transparentní proxy. Někdy to může být dost velký problém, když jsme ještě byli připojeni přes Digex, tak byla transparentní proxy v USA. Dal by se obejít použitím jiného portu, ale to zřejmě autory nenapadlo.
Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET