Nechapu, proc ma stale nekdo potrebu upozornovat na PR clanky.
1/ Toto dle meho nazoru klasicky PR clanek neni.
2/ Centrum.cz zna snad kazdy prumerny internetista. Na Lupe nejsou prumerni, zde ho znaji vsichni. Reklama na Lupe ho navic nevytrhne, zvlaste pri nesrovnatelne navstevnosti.
3/ Lupa si muze psat co chce, vy mate pravo to bud cist ci ne - samozrejme i komentovat, jen si myslim, ze je ten komentar uplne o nicem.
"Vzhledem k masovosti služby je nutné, aby byla hlavní stránka použitelná ve všech hlavních prohlížečích."
<rejp>Pokud Centrum (Symbio) opravdu optimalizuje pro prohlížeče jak je možná že mi HP nefunguje v IE5.2 na macu - stále ještě mezi jablíčkáři hojně rozšířeném prohlížeči?:)</rejp>
pokud vim, tak IE na macu uz neni ve vyvoji a na macu najdes mnohem lepsi prohlizece, ktere jsou stale v rozvoji a zdokonalovani. ,-)
A zajimalo by me z ceho usuzujes, ze IE na MACu je jeden z hlavnich prohlizecu :o) Ono ani tech MAC uzivatelu asi nebude vysoke procento.
- neřekl jsem, že je to jeden z "hlavních" prohlížečů - čtěte prosím pozorněji
- nicméně jde o to, že na mac os x (nehledě na starší verze) tento browser je a tak velký portál jakým je centrum by toto měl brát imho v potaz
- procentuelně to samozřejmě nebude velké číslo, ale když se podíváte do statistik na unikátní návštěvy dostanete se zcela jistě do tisíců za měsíc
- závěr tedy je, že by si centrum mělo do těchto statistik sáhnout, zhodnotit, zda se jim optimalizce vyplatí, případně zoptimalizovat nebo ne a pak si sáhnou ještě jednou - tentokráte do svědomí...
http://www.macedition.com/cb/ie5macbugs/index.html ... Optimalizace pro IE na Macu neni tak snadna, jak se muze zdat - nefunguje velke procento veci, ktere by v CSS fungovat mely.
Teda nechci vám do toho kecat, ale to co máte na obrázku "nový design" je IMHO starý design.
Vlezte si na www.centrum.cz a sám se podívejte, že jste se asi sekl.
Samým testováním už ani nevíte, jak ta vaše stránka vůbec vypadá. Možná byste si měl udělat testovací skupinu, abyste opustil svůj zkreslený pohled na svět a opravil to :))
Tohle já miluju, když se článek bez jakékoliv zmínky mění pod rukama a člověk je potom za pitomce.
Měl bych návrhy do nové připravované Lupy
- odkaz "sledování změn", kde bude možné vidět všechny změny v článku, něco jako dělá třeba jedna z funkcí Wordu.
- odkaz "zpráva autorovi", kde by bylo možné posílat takovéhle chybové informace přímo autorovi, aby se tím nepatlala dikuse. Pro mě je totiž mnohem lepší to napsat někam do formu, než lovit kdesi email.
Pan Gunt, ač začátečník, napsal opravdu krásný článek (bohužel jsem neměl čas číst ho celý - nic bych dnes neudelal) - pro centrum.cz asi ne moc lichotivy
a) novy centrum.cz je naprosto totožný se seznam.cz (chápu, že vývoj trval 4 měsíce - seznam spustil homepage nekdy v lednu, nechapu proc tolik analyz) - např. horní přeblikávací lišta vyhledání je toho jasným důkazem...
Ale proč ne, seznam nápad taky zřejmě necucal z prstu....
b) "počet vyhledávání se zvýšil o 48 procent" to vše za 3 týdny - tak to je duvod si vyhledavani auditovat, aby se vedelo kolik lidi u Vas info hleda.
Ne centrum.cz jsem mel kampan jen jednou (obchodnik me vylozene ukecal, ze budu mit kupu pristupu) a po skonceni kampane me oslovil na obnovu - coz vzhledem k efektu jsem povazoval za drzost!!!
Takže jestli Vaše vyhledavani poroste timto tempem ještě pár týdnů, prosím o návštěvu obchodníka Internet trading...
nový centrum.cz - spíš by to vystih termín 'jedna nová stránka portálu Centrum.cz'. Což jistě nový uživatel ocení, ale co zbytek služeb na kterých bude trávit čas?
Centrum se pouští do leckdy zbytečných akcí na homepage, místo toho aby služby Centra byly kvalitní a dobře provázané jako je to u Seznamu, který během posledních pár týdnů dokazuje kvalitu.
Nabízí se otázka, zda v ČR je prostor pro dva portály..
Vypada to, ze Seznam uz aktivuje studenty i pro psani kladnych prispevku pod clanky....
Muzes mi tedy S_Agente napsat, v cem dokazuje "par tydnu" kvalitu? Jako uzivatel to tedy rozhodne nepozoruji.
jen co se tyka designu - myslim ze to je jako nebe a dudy. centrum je narozdil od seznamu designovano tak, aby splnovalo zasady "pouzitelnosti", seznam je jeden velky gulas ... alespon pri 1280x960 na w2k / mozilla a ie6. vyznat se v homepage a cist slabe sedive texty da imho o dost vic prace, nez orientace na centru.
začnu bugem - když napíšu něco do políčka vyhledávání, tak se stejné ukazuje pak i když kliknu na jiný druh vyhledávání - to je správně. Ale když vyberu hledání ve slovnících a něco tam napíšu, tak pak ve všech ostatních vyhledáváních se ukazuje ten text bez posledního písmene (tj. když napíšu do vyhledávání ve slovnících "test" a překliknu na vyhledávání do firem, tak se objeví "tes"). IE 6.0 w2k
comment - portál se mi líbí, škoda že (zatím?) neproběhlo sladění kódu i s podslužbami (takže slovníky s vypnutým css vypadají jinak než zbytek)
No, nevim nevim, ale mne se novy centrum vubec nelibi - uz je hnusny jako seznam a to je co rict ;-) Jediny obdobi kdy se mi centrum opravdu libilo byla posledni verze pred novym logem.
Jinak jediny portal co vypada tak jak chci aby vypadal je atlas.cz kde jsem novou grafiku privital velice rad!
Je ostuda, že agentura Symbio Digital dokáže bez mrknutí oka obšlehnout design www.seznam.cz! Pardón, abych neurazil, chybí tam to uslintané psisko - i když bych se nedivil, kdyby na webu Centrum.cz přibila jiná zablešená potvora!
Jako zákazník bych takový design hodil výrobci na hlavu a šel jinam. Jako výrobce, bych se styděl. A jako klient toho, kdo něco takového jinde udělal, bych Vážně rozmýšlel, proč takovou "kreativní" společnost platím! Ano, možná to byl i záměr, ale pak na tom Centrum.cz asi moc dobře není, když se snaží napodobit do mrtě konkurenci. A ve finále pak všichni začnou stejně používat Google.com:-)
Rika Vam neco slovo "portal" a "usability"? Kolika user-testingu webu jste se ucastnil? Kolik publikaci a pruzkumu o pouzitelnosti jste precetl? Zrejme ani jedno z toho, protoze pak byste vedel, ze uzivatele maji nejake navyky, a podle nich se takove stranky stavi. Tj. tak, aby se lidem co nejlepe ovladaly. A logicky to speje k tomu, ze pokud dva subjekty nabizeji stejne ci podobne sluzby, a obe si zakladaji na pouzitelnosti, bude stejny ci podobny i zaklad designu (mysli se tim hlavne rozvrzeni). Podobne rysy k Seznamu i Centru byste nasel i v dalsich desitkach vyhledavacu, napriklad italska Arianna vypadala pred par lety dost podobne, a urcite nebyla jedina, takze Vas prispevek mi prijde jen jako ciste "protikonkurencni" a v podstate nesmyslny (vychazejici z nedostatku znalosti a zkusenosti v oboru). BTW Google je, alespon pokud je mi znamo, o uplne necem jinem.
Ale Vy jste mě nepochopil! Já jsem neměl vůbec připomínky k rozložení prvků na obrazovce, ani ke struktuře. Mám jen čistě připomínky k vzhledu: Když dva dělají totéž není to totéž a to platí i u grafiky. Pouze jsem řekl, že ta tzv. kreativní společnost nic nedělala, jen okopírovala vzhled. A nesouhlasím, že když je stejná struktura, stejné rozložení prvků, musí být zákonitě i GUI stejný - to je holý nesmysl! Grafika může být zcela jiná!
Mě tedy grafika nepřijde stejná, vždyť i rozmístění některých prvků je odlišné. Seznam například nemá ikonky pro kategorie, počasí má vpravo dole, barevnost obou webů vychází z loga. Myslím, že oba jsou zkrátka jednou z možných podob vyhledávačů, a opravdu jsem viděl mnoho podobných.
Mimochodem - nový Seznam má velmi zajímavou možnost zvětšování celého designu pomocí změny velikosti fontu v prohlížeči! Tomu teprve říkám zajímavá věc.
BTW ví někdo, kdo dělá web Seznamu? Taková reference se cení...
Pro mně jako běžného uživatele je důležité, že centrum nemá na emailu ani antivirus a že neumí ani bezporuchově zprovoznit tak navštěvovanou službu jako je xchat, teď puští starou a novou verzi dohromady, hlavně že tam zavádí nová restriktivní pravidla, a správci buzerujou lidi, takže člověk jde fakt raději jinam. Jinak článek jsem ani nedočetl, Lupa je čím dal horší, vyřadil jsem si ji z přehledů zdrojů na pravednes. Fakt je to spíš reklamní agentura.
A na chatu jsem čet, že do návštěvnosti na centrumu počítají i klikání na chatu, takže stejně chudáci zadavatelé platí reklamu za nic, nikdo to nečte.
Centrum je fakt v pytli - článek je toho důkazem... Xchat už nepoužívám - kdo vzpomene pár let zpátky než ho koupil Centrum, tak to byla kultovní věc a dnes??? Tragédie.
Xchat koupili jen a jen pro návštevnost - z www.iaudit.info
plyne report za duben, že:
CENTRUM - centrum.cz 1 273 927 unique visitors/ měsíc
ale domovskou stránku má jen:
CENTRUM - centrum.cz - homepage - 822 891
Takže až ke mě přijde obchodník IT Trading (očekávám ho červen) a bude mi tvrdit že "1 273 927 u centra hledá informace o firmách" tak ho už vážně nakopu do pr....
Ale nakonec ještě že tu centrum, atlas je, jinak by byl seznam jěště předraženější...
Nato musim reagovat.. :) Vam se zdaji sluzby Seznamu predrazene?Kdyz srovnate kolik lidi Vam na stranky dostane Seznam a Centrum, tak mnohem,ale opravdu mnohem drazsi jsou sluzby Centra. Jeste jsem nepotkal nikoho, kdo by mi rekl, ze mu za stejne penize privedl Centrum,nebo atlas vic UV na stranky nez Seznam. Nebudu tu delat reklamu Seznamu, delam pro neho. Ale abych vedel, jaky produkt nabizim, tak u VSECH svych klientu vyzaduju, aby si vedli sve statistiky(casto doporucuju pocitadlo.cz atd..), abych je nemusel presvedcovat co je a neni vyhodne. Timpadem nemusim nikoho "lamat" aby si neco obednal, jen poradim a je na kazdem zda sluzeb vyuzije. Mrzi me, ze si myslite ze je Seznam predrazeny.
Přesně stejně jsem argumentoval obchodníkům z Centrumu a Atlasu. Vyhledávání klíčových slov - 8x méně než Seznam, ale cena je jen cca 70% Seznamu. Takže prudce drahé.
Zajímavý postřeh! Vypište si příspěvky jen od uživatele "honzy" - každého trkne, že je to jasně někdo z Centrum.cz nebo z SymbioD :-)) taky se někdo vehementně snaží dokázat že ukradený vzhled a trapné funkce Centrum.cz jsou nejlepší:-)) to je gool:-))
Nechápu příliš některé kritické ohlasy. Tento článek bych naopak doporučoval všem webmasterům, kteří mají patent na rozum a myslí si, že nepotřebují uživatelské testování a tvroba použitelných stránek jsou jen plané mýty. Opak je přitom pravdou.
Když jsme vyvíjeli blogovací systém Brouzdej.cz, tak jsme redakční systém pečlivě testovali na uživatelích a snažili se odstranit věci, které nejsou dostatečně samovysvětlující. I když jsou v našem projektu určité mezery (např. nedoladěná homepage), budou snad již brzy změněny tak, aby projekt uživatelům a návštěvníkům vyhovoval.
Já bych to s tím vzýváním uživatelského testování a výzkumů nijak nepřeháněl. Byl jsem jednomu redesignu na Centru přítomen a to hlavní, co určovalo směr, byla demagogie dvouhlavého ředitele, kterýžto argumentoval tím, že když je portál na Seznamu dělaný tak a tak, mělo by se to tak udělat taky, a když má vyhledávání na Googlu šířku 65 % stránky, musí to být na Centru taky tak. Možná s tímto zadáním muselo pracovat i Symbio, což je úkol poněkud obtížný.
Uznávám, že není nic horšího, než tvrdohlavý kolega (šéf, kdokoliv) a demagog. Krásně to vystihl Steve Krug ve své knize "Nenuťte uživatele přemýšlet". Ukázal, že existují tři různé představy:
- ředitel (veliký název jména firmy)
- obchodník (e-komerčně vytvořená stránka)
- webmaster (graficky líbivý web).
Na druhou stranu si myslím, že je důležité dodržovat i určité zvyklosti a nezavádět příliš inovací. Návštěvník je nečeká a může být zmaten (v horším případě web opustí). Vyzkoušel jsem si to na vlastní kůži :)
Velmi by (určitě nejen) mě zajímalo, na kolik přijde takový nový design homepage. Potěší mne i přibližná cena. Nedokážu si totiž představit, kolik bere A-class agentura za 4 měsíční vývoj, jehož výsledkem je nový homepage.
Tak to mi přijde fakt nářez, chtít za redesign kódu a grafiky jedné stránky (i kdyby 10ti stránek) půl milionu. Jde sice o nejdůležitější stránku, ale ta cena je drsná. Škoda, že jde pouze o naše spekulace, protože v realitě to mohlo být jinak (méně / více) ... Ale díky!