Jak se firmy dívají na internetovou jurisdikci?

The American Bar Association/Internet Chamber of Commerce vydala studii o globální internetové jurisdikci, která zahrnuje 277 společností ve 45 zemích včetně České republiky. Ze studie vyplývá, že americké firmy jsou k rizikům spojeným s internetovou jurisdikcí skeptičtější než jejich asijské a evropské protějšky.

S rozvojem internetového podnikání v devadesátých letech se do popředí rychle dostal zájem o právní rizika spojená s prodejem produktů, poskytováním služeb, případně již se samotnou existencí webových stránek. Když se zkrátka někdo rozhodl prodávat své produkty globálně, musel počítat s legislativními problémy.

V roce 2002 se proto Cyberspace Law Committee rozhodla tento problém znovu otevřít. Jejím hlavním cílem bylo prozkoumat praktické dopady internetové jurisdikce na společnosti po celém světě identifikováním právních rizik, které online operující firmy nejvíce trápí. Studie se zúčastnilo 277 společností ze 45 zemí.

Původní dotazník (průzkum) byl vytvořen v lednu 2003. V dubnu 2003 Internet Law and Policy Forum souhlasilo, že poslouží v tomto ohledu jako „testovací platforma“ a rozeslalo jej svým více než dvěma desítkám členům. První výstup z posbíraných odpovědí byl učiněn v červenci 2003.

Následně byl dotazník přeložen do francouzštiny, španělštiny, arabštiny, polštiny, němčiny, korejštiny a čínštiny a následně distribuován stovkám společností ve 45 zemích světa. Byl zaměřen na malé, střední i nadnárodní firmy napříč všemi průmyslovými odvětvími. Přesto, nebo možná právě proto, nelze studii brát jako nějakou statistickou analýzu.

Více než 50 procent respondentů se domnívá, že internetová jurisdikce bude v budoucnu vzrůstajícím problémem. Znepokojení bylo v celém obchodním sektoru takřka vyrovnané, nejvíce obav mají média (60 procent). Jako největší problémy vidí bezpečnostní, finanční a daňovou regulaci, zákaznickou legislativu, trestní odpovědnost, regulaci šifrování apod.

Odpověď na tuto otázku se značně geograficky odlišovala. Američtí respondenti uváděli na prvním místě právní odpovědnost. Na druhém místě se pak trochu překvapivě umístila ochrana soukromí (56 procent). Naopak v Asii a Evropě není ochraně soukromí přikládán velký význam a prim zde hraje odpovědnost trestní.

Takřka 36 procent respondentů uvedlo, že museli s ohledem na právní rizika přizpůsobovat svoji obchodní strategii, 44 procent naopak tvrdí, že nikoli. Nejvíce je zde opět zasažen mediální sektor, kde k nějakému přizpůsobení s ohledem na danou legislativu muselo dojít v 52 procentech.

Americké společnosti jeví značný sklon k identifikaci geografické lokality svých zákazníků. 69 procent amerických firem uvedlo, že regulérně používají techniky, které dokáží identifikovat lokalitu zákazníka. U asijských společností je to pouze 41 procent a u evropských 29 procent.

Nejpopulárnějším prostředkem pro identifikaci zákazníků je registrace či „samoidentifikace“. Hesla, kreditní karty, cookies, geoidentifikační technologie. Nejčastěji tyto technologie používají (opět) média. Často je rovněž požadavkům zákona učiněno za dost tím, že je některým zákazníkům technicky zablokován přístup (50 procent).

CIF16

Mnoho firem rovněž využívá možnosti přizpůsobení své online přítomnosti určité jurisdikci. Jedná se zejména o ccTLD (country code Top-Level Domain), jazyk webové stránky, umístění serveru apod. Kupříkladu 72 procent nadnárodních společností uvedlo, že si registruje i lokální domény, a 34 procent malých firem je na tom stejně.

Poměrem šest ku jedné americké společnosti tvrdí, že internetová jurisdikce se v posledních dvou letech zhoršila, a čtyři z pěti firem se domnívají, že v roce 2005 bude celá věc ještě horší. Naopak asijské a evropské společnosti si myslí, že od roku 2001 došlo v tomto ohledu ke zlepšení a že situace se i nadále bude zlepšovat.

Anketa

Myslíte si, že se internetová jurisdikce bude zhoršovat ?

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»