Hlavní navigace

Jak se na českém Internetu čarují milióny

Andrej Čírtek 4. 1. 2002

Český Internet vychrlí denně milióny stránek, na kterých mohou blikat bannery, rozprozstírat se čtverce, čnít skyscrapery, otvírat se pop-upy a létat out-of-boxy. Nabídka reklamního prostoru ale drasticky převyšuje poptávku. Řešení? Schopný marketingový pracovník vyčaruje z neprodejné reklamy milióny. Na rozdíl od Harryho Pottera nemusí být frekventantem školy v Bradavicích, postačí znát jediné kouzelné slovo: Barter.

Barter, tedy směna určitého zboží za jiné zboží bez použití peněžních platebních prostředků, byl oblíbený už v prehistorických dobách. Velkým popularizátorem barteru v českých zemích byl Eduard Štorch, který v románu Lovci mamutů detailně popsal směnu pazourku za kožešiny mezi dvěma loveckými tlupami. Barter jako praktický způsob směny se používá až do dnešních dnů. Pomineme-li bartery typu „ty mi dáš svačinu a já ti nedám přes hubu“, které se běžně provozují na základních školách, uplatňuje se směna bez použití peněz v té části trhu, kde je peněz málo, zato zde existují komodity, kterých je nadbytek. A internet takovou částí trhu bezesporu je.

Jak už bylo řešeno v úvodu, nadbytečnou komoditou je reklamní prostor, který vzhledem k objemu internetového trhu s reklamou prostě není možné vyprodat. Zaměstnanci internetových firem se tak vydávají po stopách lovců mamutů a místo pazourků a kožešin nabízejí neprodejnou reklamu, tedy takovou reklamu, která se nedá směnit za peníze. Dobrá, peníze jsou ze hry venku. Co jiného lze z neprodejné reklamy vyčarovat? Kromě peněz takřka všechno. Záleží na nápaditosti a přesvědčovacích schopnostech dotyčného marketingového pracovníka či projektového manažéra.

Provozuje internetová firma službu s informacemi o cestování? Proč se nepokusit získat pro zaměstnance slevu na zahraniční zájezdy od renomované cestovní kanceláře výměnou za reklamní kampaň? Námět číslo dvě: Chybí služební vůz, kterým by se do práce dopravovali mimopražští zaměstnanci? Pro dynamického a flexibilního pracovníka není nic jednoduššího než oslovit některé autosalóny s nabídkou internetové reklamy výměnou za zápůjčku auta. Pravděpodobnost úspěchu je samozřejmě vyšší u těch prodejců aut, kteří věnují zvýšenou pozornost své internetové prezentaci nebo dokonce prodávají motorová vozidla online. Častým příkladem reklamního barteru je též mediální partnerství, které zpravidla přináší internetové firmě možnost zviditelnění se v jiném druhu médií.

Institut barteru má však i několik úskalí. To základní by v podání zpěváka Richarda Müllera znělo: Barter je krásná věc, ale prachy si za něj nekoupíš. Barterovat za reklamu se dá všechno možné, i internetová firma však ke svému přežití nezbytně potřebuje skutečné peníze. Reklamou nelze zaplatit serverhosting, nájem kancelářských prostor, telefony či elektřinu. A ačkoliv se mezi českými internetovými podnikateli vyskytuje mnoho svérázných osobností, zatím se nenašel jediný, který by si troufl nabídnout zaměstnancům bannerovou výplatu.

Dalším úskalím barteru je skutečnost, že se na něm dá z krátkodobého hlediska vydělat, z dlouhodobého prodělat. Proč by si měl kupovat internetovou reklamu za peníze ten, který ji už dříve získal prostřednictvím barteru? Proto by si měl odpovědný manažér internetové firmy před každým barterem klást otázku, jestli by nešlo z druhé strany přece jen vyrazit nějakou tu korunu a zda současný barter nebude na překážku tomu, aby v budoucnosti od obchodního partnera získal skutečné peníze.

Na podmínky barteru by si však měla dát pozor i druhá strana, příjemce internetové reklamy, a to v okamžiku, kdy zástupce internetové firmy začne po vzoru Harryho Pottera čarovat s miliónovou hodnotou nabízených reklamních produktů. Srdceryvná argumentace se zpravidla zakládá na ceníkových cenách reklamy. Pomine-li se fakt, že na internetovou reklamní kampaň se běžně poskytuje až dvacetiprocentní sleva (oproti ceníku), musí si potenciální příjemce internetové reklamy za „milióny“ uvědomit, že reklama je předmětem barteru právě z toho důvodu, že za stanovenou cenu je neprodejná. Pokud tedy potenciální příjemce reklamy dostane při jednání pocit, že to pracovník internetové firmy s čarováním neexistujících miliónů přehání, doporučuje se jednoduché obranné zaklínadlo, respektive otázka: Proč to tedy za ty milióny neumíte prodat?

Anketa

Kdyby vám byla za vaši práci nabídnuta výplata či honorář v bannerech, přistoupili byste na to?

Našli jste v článku chybu?

6. 1. 2002 12:55

René (neregistrovaný)
Obvykle stačí reklamu pouze nakoupit, pokud se redakce nezvolní sama, pak následuje stížnost významného inzerenta. Nátlak je až poslední krok, a ani potom není tak syrový.

6. 1. 2002 11:27

anonym (neregistrovaný)
Nejlepe je se poucit z ostatnich medii.
Kdo nejvice utraci za reklamu bez ohledu na jeji prinos pro svuj obrat? Prece monopoly, napr. CEZ nebo Telekom.

Nestalo by za pokus nevyprodany reklamni prostor venovat zdarma nejake verejneprospecne oraganizaci, ktera je s prislusnym monopolem na noze?
Proti SPT si ted nic nevybavuji, ale proti CEZu by stacili Jihoceske Matky nebo Hnuti Duha a tipuji, ze i u stredne velkeho media by se ve velmi kratke dobe objevila nabidka na dlouhodoby kontrakt ze s…



Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu