Hlavní navigace

Jak se prodávali vánoční kapři po Internetu

9. 1. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V českém Internetu fungují stovky nejrůznějších e-shopů, ve kterých se dá koupit téměř vše. Přesto se vloni před Vánoci objevil obchod se sortimentem, který zas tak běžný není: on-line se prodávali vánoční kapříci. Vzhledem k tomu, že jsme pomáhali s jejich propagací, vám nyní můžeme nabídnout malou reportáž, jak to celé dopadlo.
„Mohli bysme třeba zkusit ty kapry prodávat po netu,“ navrhl spíš žertem někdo. „To je přece úplná blbost…,“ říká někdo druhý. „I když počkej, mohla by to bejt docela sranda!.“

Ano, takhle nějak to doopravdy začalo. Kapry jsme vloni na ulicích prodávali již potřetí – voda z hydrantů, kádě, zmrzlé ruce, hlídání ryb přes noc… Míst i zkušeností přibývalo, ale současně s tím se začínalo vytrácet kouzlo objevování nepoznaného, takže nám ten nápad na prodej ryb po Internetu přišel docela vhod. V průběhu roku jsme pozvolna pracovali na jeho konkrétní podobě, dodávky až domů si totiž vyžádaly zcela odlišné úsilí a postupy. Ze všeho nejdříve jsme museli najít chladicí zařízení vhodné do osobního automobilu (ano, skutečně existuje lednička, kterou můžete zapojit do elektriky prostřednictvím zapalovače v autě). Naše kroky pak směřovaly na Městskou veterinární správu, která nám vydala příslušné povolení; základní kámen úspěchu položen.

Koncem listopadu byl pouliční prodej více či méně zařízen, takže jsme se mohli věnovat obsahu našich stránek Kapřík.cz. Je jasné, že tento projekt provázely dětské nemoci, díky úsilí našeho programátora se je ale podařilo úspěšně vyléčit. Podle Jana Švába, který stránky vytvořil, bylo nejtěžší dát dohromady funkční systém, ve kterém by administrátor mohl snadno a efektivně měnit obsah stránek v závislosti na aktuální situaci.

Největší starosti nám dělalo, jak odhadnout, kolik lidí vůbec může mít o on-line koupi kapra zájem. Projekty, které jsou první svého druhu, logicky provází nejistota, zda budou úspěšné. Pokusili jsme se proto pomocí ankety, která byla na stránkách zveřejněna s dostatečným předstihem, alespoň odhadnout, jak veřejnost zareaguje. Po celou dobu průzkumu převažovali podle hlasování lidé, kteří by byli ochotni kapra on-line koupit, přibližně v poměru 3:2.

V souladu s naším očekáváním výrazně převažoval prodej ryb u kádí přímo na ulici. Po Internetu se prodalo v přibližně 7 % z množství ryb, které se obvykle prodá u jednoho stánku, kterých bylo letos jen v Praze zhruba 250. Malý úspěch je patrně způsoben několika faktory. Většina lidí je jednoduše zvyklá kupovat kapra přímo u kádí, někomu vadí, že ho nemůže osobně vybrat. Některé potenciální zákazníky také nejspíš odradila vyšší cena. Ta byla stanovena poměrně vysoko, protože náklady spojené s prodejem byly jen těžko odhadnutelné a projekt bylo nutno předem technicky zabezpečit.

Zákazníci, kteří kapra on-line koupili, zpravidla oceňovali spolehlivost, ale především pohodlí, s jakým ho tyto Vánoce získali. Opravdu stačilo místo mrznutí ve frontách jen vyplnit formulář a pak už jednoduše ve stanovenou hodinu čekat doma nebo na jiném určeném místě. Pro ověření, že je kapřík čerstvý, byl na každém dodacím listu vyznačen údaj, kdy byla ryba zabita. Dodávku kapříka jsme garantovali nejpozději do 6 hodin po zabití. Ve valné většině se ale tyto časy dařilo zkrátit na 1–2 hodiny.

Možná největším oříškem bylo, jak zaručit, aby si stovka lidí neobjednala kapříka třeba na 22. prosince v pět odpoledne. Zcela znemožnit výběr preferovaného času jsme však rozhodně nechtěli. Celou situaci nakonec velmi úspěšně vyřešila tzv. burza objednávkových časů. Kdo chtěl kapra v době, kdy už si dodávku objednal někdo jiný, musel si jednoduše připlatit. V roce 2002 nakonec ale všichni zvolili takové časy, že měli dodávku zcela zdarma. Dodávka v čase, na kdy si už objednalo příliš mnoho zákazníků, by totiž byla zpoplatněna a zákazníci tak byli jednoduše motivováni objednat kapra na čas mimo špičku.

Při procházení objednávek nám bylo trochu divné, že si jistý pán z Kunratic objednal rybu na pět hodin ráno, přestože měl stále ještě mnoho možností zvolit čas dodávky zdarma na nějaký pozdější čas. Paní z Nového Města zas chtěla koupit hned osm kaprů najednou. Všechny objednávky jsme proto raději začali telefonicky ověřovat, a následně vylučovat objednávky podobné těmto dvěma příkladům. Oproti původním odhadům se však zase tolik vtipálků, kteří objednali rybu někomu jinému, nenašlo. Pokud jde o průměrný počet kaprů v jedné objednávce, většina „opravdových“ zákazníků se spokojila jen s jedním.

BRAND24

V případě prodeje u kádí jsme zavedli pro zvýšení komfortu internetových zákazníků tzv. VIP obsluhu. Zákazník si mohl objednat, že bude ve vybraném čase na prodejním místě, které si sám určí, obsloužen přednostně a bez čekání. Přestože byla tato nabídka zcela zdarma, využilo jí jen velmi málo lidí. Vedle „pana Váguse“, který se ohlásil, že přijde 23. prosince ve 23:59 na Jungmannovo náměstí, si ji objednalo ještě několik dalších lidí. Většina z nich však nakonec stejně nepřišla.

Přestože se nedá říci, že by letošní on-line prodej kapříků skončil nějakým významným komerčním úspěchem, rozhodně to byla velmi zajímavá zkušenost. Předpokládáme, že budeme v lehce upravené a rozšířené podobě fungovat i příští rok. Pro zákazníka by mohla být vedle dalších novinek zajímavá třeba možnost elektronicky objednat také kapříka živého. A kdoví, třeba se časem nákup kapra po Internetu stane stejnou vánoční tradicí jako strojení stromečku.

Koupili byste si za rok kapra pro Internetu?

  • Ano, ale nesměl by být dražší než na ulici.
    11 %
  • Ano, a klidně bych si za to pohodlí něco připlatil.
    18 %
  • Ne, dávám přednost tradičnímu způsobu.
    46 %
  • Kapra nekupuji vůbec.
    25 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je studentem práv na. PF UK. Provozuje servery Kapřík.cz a Guide-prague.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).