Hlavní navigace

Jak se provozuje regionální web

 Autor: 29
Jan Ambrož

Regionální zpravodajství je specifická disciplína. A co když se odehrává na Internetu? Jaké jsou zvláštnosti provozu komunitního webu s lokálním zaměřením? Dá se na tom vydělat, nebo se jedná o charitu? Začínajícím podnikavcům na Internetu může přinést velmi cenné zkušenosti.

Následující text může být podle dosavadních měřítek neobvyklý. Je o webu pro český Internet v podstatě bezvýznamném – vždyť stránek s návštěvností okolo pár stovek návštěvníků denně je habaděj. Menšina z nich ale reálně ovlivňuje společenský život v offline světě, motivuje lidi ke sledování zpráv na webu, poskytuje první zkušenosti s internetovou inzercí firmám a svému nadšenému provozovateli vydělá minimálně třetinu průměrné mzdy v ČR měsíčně.

Zato servery regionálního zaměření mají vskutku zvláštní postavení. Zatímco Internet obvykle geografické rozdíly a vzdálenosti mezi lidmi stírá, lokální web jde jakoby hlavou proti tomuto trendu. Zatímco pro jednoho mohou být zprávy z jeho ulice drogou (jak se vyjádřila jedna čtenářka), pro druhého, bydlícího o pár desítek kilometrů dál, představují vrchol nudy.

Pro majitele může být provoz regionálního webu zajímavý. Ostatně je to právě jedna z oblastí, kterou doporučuje Petr Sršeň ve svém podnětném článku Jak začít vydělávat na Internetu (pro začátečníky). A náhodou určitě není ani to, že se letos začaly na webu výrazněji angažovat regionální Deníky vydavatelství Vltava-Labe-Press.

Internetový server Říčansko.info jsem s kolegou Markem Sachou založil loni v září. Dali jsme si za cíl s minimálními náklady vybudovat web, který bude informovat o místním dění, zprostředkuje diskusi mezi lidmi a poskytne bezplatný prostor pro prezentaci firem v katalogu. Jako pracující studenti jsme měli časové a jiné kapacity na to, abychom nemuseli do startu projektu investovat velké jmění. To v počátku znamenalo jen náklady na koupi domény a sdíleného hostingu, implementaci redakčního systému vlastní výroby a „spíchnutí“ grafického designu, který snad neurazí. Tato procedura šla urychlit instalací nějakého open-source systému a la Wordpress, ale spolehli jsme se na vlastní řešení. Doufali jsme, že se nám časem povede přilákat čtenáře a následně inzerenty z řad firem, které si kupovaly reklamu v místním papírovém tisku.

Je nutné zmínit výchozí pozici: Říčany jsou obcí ležící 20 km na východ od Prahy s veškerou podstatnou vybaveností a se snadným dopravním spojením do hlavního města. Oficiálně zde žije asi 12 tisíc obyvatel, neoficiálně (hodně lidí pracuje v Praze, a ubytování v Říčanech jim tedy slouží jako noclehárna) možná až o tři tisíce více. Je to obec s rozšířenou působností a centrum turistického Ladova kraje. Jako všechny oblasti u Prahy, i Říčany se pyšní vysokou kupní sílou svých obyvatel, což bylo a je pro nás dobrou zprávou. Zajímavý je také fakt, že Říčany patří k městům s nejvyšší porodností. Očekávali jsme zde tedy vyšší míru relativně mladých a dobře situovaných lidí, z čehož se dá odvodit i příznivá penetrace internetového připojení, pro lokální internetový projekt věc klíčová.

Našimi konkurenty by teoreticky měla být místní média. Říčansko je zajímavým úkazem, který leží na pomezí Prahy a středních Čech. To znamená, že velkým médiím (Deníky Vltava-Labe-Press) a jejich regionálním přílohám (MF Dnes) se tento kraj zpravidla vyhýbá. Zřejmě by pro ně svou početností ani nebyl dostatečně zajímavý. V Říčanech vychází jednou měsíčně věstník městského úřadu, dvakrát měsíčně spíše průhonické noviny Náš region a měsíčník Zápraží, jehož současný vydavatel – „nezisková“ organizace – převzal starší, víceméně pouze inzertní časopis a dal mu smysluplnější ob­sah.

Začátky

Začít regionální zpravodajský web na zelené louce z ničeho nic představovalo určitou výzvu. Museli jsme se věnovat něčemu, co se snad dá nazvat lokálním marketingem. Významně nám pomohlo, že loňský podzim byl ve znamení komunálních voleb do městských parlamentů, část společnosti tedy byla aktivnější více než jindy. Přinesli jsme rozhovory (dělané pouze přes e-mail) se všemi významnými kandidáty, a to nám přineslo první reklamu a čtenáře. Nevadilo, že většina z nich byli místní politici. Každý pracovní den jsme zkoušeli vydat alespoň jeden článek, rozhovor či zprávičku. Obsah tvořil, sháněl a redigoval pouze jeden člověk, a tak tomu zůstalo dodneška. Nevěřili byste, kolik zajímavých článků a rozhovorů se dá zajistit přes e-mail: stačí jen získat kontakt na daného člověka, většina respondentů se o své světonázory mileráda podělí. O web se tedy nestarala žádná redakce ani široký tým lidí. Spíše výjimkou jsou články externích autorů, a ty nejsou honorovány nijak než díkem. Polovina dua provozovatelů se stará o technickou stránku webu, ta druhá zajišťuje obsah, jedná s inzerenty apod.

Lokální marketing

Noviny bez čtenářů nemají smysl. Pro jejich prvotní náběr jsme využívali fungující místní média, kterým jsme pro jejich vydání poskytovali část našich článků, samozřejmě s viditelným označením odkud pocházejí. Partnerství s médii jsou vůbec důležitá. V únoru jsem vás seznámil s případem, kdy od nás MF Dnes bezostyšně okopírovala článek. Důsledkem toho jsme ale získali kontakt s odpovědnými redaktory a s deníkem MF Dnes úzce spolupracovali, když o našem regionu psal.

Asi dvakrát jsme si koupili reklamu v místním věstníku, abychom na web upozornili. Jednou jsme inzerovali server jako takový (a přineslo nám to mírný nárůst), podruhé možnost bezplatné registrace do katalogu firem pro obchodníky (žádný efekt). Stěžejním tahákem ale bylo a je původní zpravodajství. Měli jsme štěstí na to, že se kolem nás zrovna odehrávalo několik šťavnatých kauz (stavby bytů, granty) a město trpí svými problémy (doprava, nedostatek míst ve školách a jejich kvalita). Tato kontroverzní témata generovala a generují vždy značnou návštěvnost. Na rozdíl od omezených papírových měsíčníků je můžeme na webu pojmout komplexněji a „recyklovat“, takže zájem neopadá.

Dalším docela přínosným nástrojem se stal newsletter, k jehož týdennímu odebírání se přihlásily desítky e-mailových adres. Zřídkakdy se bohužel našemu serveru podařilo být „mediálním partnerem“ nějaké akce (tzn. mít logo na plakátu), či snad dokonce organizátorem. Určitě by bylo přínosné být iniciátorem veřejných projednání, plesů, apod., na to ale scházejí lidské kapacity.

Návštěvnost

Je důležité udržet server „živý“. To zajistí publikování článků každý den, ale pokud sázíte třeba na diskusní fórum, snažte se tam návštěvníky přilákat, aby reagovali a projevili svůj názor…

Určitě nám také pomáhá spolupracující nadšenecká TV Říčany, což je web autorů, kteří místo klávesnice drží v rukách digitální kameru. Mezi nejlepší počiny patří záznamy veřejných jednání, které oceňují zejména ti, co se jich nemohli zúčastnit. Natočené reportáže určitě mají svůj společenský význam.

Návštěvností regionálního webu zřejmě nebudete trhat rekordy na Internetu. Sledovanost Říčansko.info stále roste, tento srpen jsme zaznamenali 10.516 návštěv a 38.306 zobrazení (zdroj: Google Analytics). Pro porovnání: před deseti měsíci na začátku jsme byli na 2.559 návštěvách. Je však jasné, že lokálně zaměřený web má své limity.

Monetizace – vydělává to?

Na druhou stranu je menší návštěvnost vykompenzovaná úzkým a jasným profilem konzumentů, kteří jsou pro potenciální inzerenty s regionálním zájmem transparentní. Právě tato možnost zacílení reklamy je nejlepším argumentem pro provoz takového webu. To je samozřejmě teorie, praxe může být jiná. Záleží dosti na vašich obchodních a marketingových schopnostech.

První poptávka po reklamě na našem serveru přišla kuriózně tehdy, když jsme startovali a ještě neměli hotový ani ceník inzerce. Klient zadal náhodou do vyhledávače předmět svého působení ve spojení s městem, a když se dostal na náš web, kontaktoval nás a inzeruje dodnes. To je ale extrémní případ. Setkáváme se s firmami, pro něž je regionální web první zkušeností s inzerováním na Internetu. Připadáme si tedy někdy trochu jako misionáři. Nutno ovšem podotknout, že prodej reklamy není naši silnou stránkou. Vlastně pro samou starost o provoz serveru na něj není čas. Kontaktujeme sice potenciální inzerenty pomocí e-mailu a telefonu, ale představa obchodního zástupce, který by chodil na osobní jednání a prodával náš prostor, je z říše snů. Není jednoduché rozrazit stereotypy, které panují u malých firem dávajících své proužky do lokálních papírových médií, přestože je tamější inzerce dražší a neměřitelná.

O to víc mě osobně zamrzí, když i malý živnostník, s nímž jednám o reklamě za pár stovek, se na mě vytasí s otázkou: „A jak je to s tím blokováním reklamy na Internetu?“

Samozřejmě inzerce není jediný možný zdroj příjmů a po vzoru „celostátních“ portálů lze vymyslet další možnosti od placených firemních zápisů po provize z prodeje rezervací hotelů, apod. S žádnou z nich nemám zatím spolehlivou zkušenost – jedna věc je vymyslet model, druhá a těžší věc jej zrealizovat.

Na Říčansko.info jsme vyzkoušeli i další pokus o financování – veřejné granty. Napsali jsme projekt na internetový a sportovní regionální kalendář a apelovali jsme na nutnost zlepšit propagaci těchto akcí. Neuspěli jsme. Byl to ale spíše jen test, protože jsme očekávali, že web bude pro arbitry něco mnohem hůře uchopitelného než fotbalový klub, houslový koncert pro seniory nebo provoz spolku na sbírání odpadků. Nemluvě o tom, že naše aktivita je v podstatě komerčního rázu. Grantová komise našim projektům přidělila překvapivě hodně bodů, přeskočili jsme i fotbalový klub starající se o mládež. Bohužel (nebo bohudík) o rozdělení peněz rozhodovala Rada města a schvalovalo to Zastupitelstvo, takže peníze získaly i hůře hodnocené projekty. Nepříjemnou překážkou při zpracování dokumentu byla příprava rozpočtu projektu, zvláště když bychom případné peníze nemohli použít na platy (programátoro­vi atd.).

Vydělávat na regionálním serveru jde ještě jedním způsobem, a to když jej spojíte s dalším svým podnikáním, například internetovými službami. Díky vlastnímu médiu můžete pracovat na svém jménu, získávat kontakty a prestiž, což může být hlavně v začátku aktivit ještě důležitější než jedna zrealizovaná reklamní kampaň klienta.

Sociální aspekt

Pomohu si citátem z diskuse pod zmíněným článkem Petra Sršně: „Je potřeba být i kontroverzní, což přináší řadu negativ, protože fungujete na malomestě a “ekosystém” maloměsta má velmi zvláštní pravidla – ve zkratce nemůžete všechny naštvat, pokud chcete ve městě dlouhodobě žít.“

Pod to se dá jedině podepsat. O co méně zdánlivě na lokální úrovni jde, o to více jsou někteří lidé za své zájmy ochotni bojovat. Možná proto takový Ostravablog raději vůbec nepíše o komunální politice, ale zase tím pravděpodobně přichází o čtenost a diskuse. Proto je dobré server koncipovat jako nezávislý (tzn. pokusit se o vyvážené zpravodajství) server a tíhu odpovědnosti za názory přenést na jejich autory. Neznamená to samozřejmě, že se stanete jako provozovatel média nepřítelem č. 1. Je však jasné, že prakticky nikdy se nezavděčíte všem.

Sledujte regionální weby?

Říčansko.info má velkou nevýhodu, že zatím absentují komunitní funkce a databáze užitečných informací (školství, zdravotnictví, kultura), které by jistě generovaly stálou návštěvnost. Další nevýhodou je krkolomnější doména Říčansko.info (lidé někdy do Seznamu zadávají „ricansko.info.cz“) a také penetrace Internetu – kdyby si nás mohli číst všichni lidé v důchodovém věku, měl by regionální server úplně jinou pozici. Magnetem je nyní „pouze“ zpravodajství, případně nepříliš plný katalog firem. Po roce víceméně testovacího a úspěšného provozu nicméně věříme, že se nová verze serveru bude ještě profesionálnější.

Existuje ve vašem okolí soukromý regionální web? Mezi ty nejzajímavější patří na českém Internetu třeba českolipské i-Noviny.cz, Morava24.cz, Litoměřicko24.cz, Zlin.cz, RegionPlzeň.cz, iOpava.cz a další…

A ještě jedno hledisko se pojí s provozováním regionálního webu. Je jím podpora patriotismu, příspěvku společnosti a toho, čemu Angličané říkají: mysli globálně, jednej lokálně. Pro mnoho lidí jsou tyto hodnoty důležité.

Anketa

Zajímá vás zpravodajství z vašeho okolí?

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo