Hlavní navigace

Jak se volá přes Internet: technologické pozadí

17. 1. 2007
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Jak již bylo nastíněno v první části tohoto seriálu o VoIP, k frekventovanému volání přímo z počítače na počítač prostřednictvím odpovídající aplikace (například Skype) postačují základní hardwarové komponenty v podobě zvukové karty, sluchátek (reproduktorů) a mikrofonu. Využít však lze také celou řadu doplňujících zařízení a telefonování přes Internet si díky nim ještě více zpříjemnit.

Vše pro koncové uživatele

Pokud se uživatel rozhodne pro použití uvedeného základního trojlístku v podobě zvukové karty, sluchátek a mikrofonu, může sáhnout po čistě softwarovém telefonu. Do něj si uloží všechny potřebné kontakty a jejich telefonní čísla, a pokud se rozhodne zavolat, vytvoří spojení prostřednictvím ovládacího programu. Několik klepnutí myší nebo stisknutí kláves je sice pohodlné, nicméně existují také dokonalejší řešení.

První z naznačených a v jistém slova smyslu více telefonních řešení je instalace jednoduchého sluchátka, které při telefonování poskytuje zažitý „komfort“ držení u ucha. Další z výhod při tomto přístupu spočívá v tom, že se jedná o USB zařízení, tedy při telefonování není používána zvuková karta a uživatel nemusí využívat odpovídající konektory pro sluchátka a mikrofon. Z druhého úhlu pohledu zase existují postarší počítače, které port USB nemají (nebo jsou ve stávajícím všechny plné), a zde naopak přijdou vhod sluchátka s mikrofonem.

Internetová telefonie na Lupě

Pokud se chcete o internetovém telefonování dozvědět úplně vše, základy počínaje a vždy aktuálními informacemi konče, prolistujte si odpovídající články na Lupě. Všechny relevantní příspěvky najdete v ucelené rubrice Internetová telefonie.

Celá řada zařízení, která jsou určena pro VoIP a připojují se prostřednictvím standardního portu USB, přichází také se zajímavými doplňky. Šířka spektra rozšiřujících funkcí se liší v závislosti na technologické vymoženosti a s tím také samozřejmě odpovídající ceně. Základní nabídka tak pokrývá pouhé ovládání pro hlasitost či ukončení hovoru, pokročilejší doplňky pokrývají správu kontaktů, přímé ovládání odpovídajícího softwaru v počítači a další možnosti.

Moderním síťovým technologiím vládne spojení bez drátů, takže není divu, že se i v oblasti rozšiřujících USB zařízení pro softwarové telefony postupně objevily takovéto varianty. Kromě technologického držení kroku jsou bezdrátové sady zároveň paralelou ke klasickým mobilním telefonům – řada uživatelů vyžaduje co nejpodobnější komfort volnosti pohybu během hovoru, jakého se jim běžně dostává.

Vlastní telefonování v uvedených případech tedy nakonec provádí „pouze“ odpovídající software v uživatelově počítači. Ten připraví zvuk získaný ze vstupního zařízení pro přenos po síti, a to podle svých vlastních pravidel – pokud se nejedná o otevřený protokol, snižuje se tím samozřejmě možnost většího rozšíření napříč různorodými aplikacemi. Také z tohoto důvodu řada uživatelů nepovažuje Skype s jeho systémem telefonování přes Internet za skutečnou internetovou telefonii (jedná se samozřejmě pouze o jeden z několika důvodů).

Telefon bez softwaru

Právě popsaný způsob telefonování je tedy typický v tom, že dovoluje telefonovat zdarma, pouze za použití počítače. Nevýhody jsou však nasnadě – například pokud má jeden z uživatelů (volaná strana) vypnutý počítač, spojení prostě nelze navázat. V tomto případě se opět nabízí příměr ke klasickému instant messagingu: jakmile má jeden uživatel svého klienta vypnutého, nelze s ním interaktivně komunikovat, maximálně mu zaslat offline zprávu pro pozdější doručení.

Pokud si tak uživatel chce dopřát internetového telefonování v pravém slova smyslu, zřejmě využije nabídky klasických operátorů. Díky nim má možnost připojit na první pohled běžný telefon přímo do sítě, není tak zapotřebí mezistupně v podobě zapnutého počítače, a zároveň odpadá softwarová obsluha na aplikační úrovni. Většinu internetových telefonů lze od běžných kromě moderního vzhledu odlišit také použitým konektorem – namísto standardního RJ-11 klasické telefonní linky je použito ethernetové rozhraní RJ-45. Pokud by uživatel chtěl pro internetové telefonování využít klasický telefon, může jej zapojit do takzvané brány. Jedná se o specializované zařízení, které přemostí dva světy telefonie, tedy transparentně spojí datovou síť s analogovým přenosem.

Dané IP telefony v síti zpravidla vystupují jako jakékoliv jiné síťové zařízení a jsou vybaveny vlastní IP adresou – tu získají například fixním nastavením, ale na druhou stranu není vyloučeno ani automatické přidělování prostřednictvím standardního protokolu DHCP. Při příměru k uzavřeným protokolům, například tedy populárnímu Skypu, na jednu stranu nevzniká potřeba stále zapnutého počítače, avšak zase pomocí IP telefonu není možné volat prostřednictvím Skypu.

BRAND24

Již v předchozím dílu tohoto seriálu byly naznačeny možné problémy spojené s nasazením internetového telefonování na nedostatečně kvalitní lince. Z nejvýznamnějších trablů stojí za pozornost možné zpoždění přenosu (latence). Pokud je zpoždění během přenosu vyšší, například kolem půl sekundy, může již docházet k tomu, že lidé prodlevu nerespektují a začnou mluvit jeden přes druhého.

Příště se podíváme na schopnosti aplikace Skype a možnosti jejího využití.

Používáte IP telefon, nebo Skype?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zástupcem šéfredaktora časopisu Computer, živě se zajímá o svět Windows, Internetu a nejen síťové bezpečnosti.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).