Jak si vyblogovat mezinárodní cenu

Existuje nepřeberné množství blogů na různá témata, ale jen jeden z nich se odvážil opustit známé prostředí Internetu a proniknout až do reality. Na staré tabuli na pražské Letné vznikl v červnu 2007 pozoruhodný projekt „offline blogu“, který minulý týden získal i prestižní cenu „Stevie Award“.

V pondělí 18. června 2007 se na stránkách http://offline­blog.bloguje.cz objevil nenápadný úvodní příspěvek, který odstartoval jeden z nejzajímavějších projektů české blogosféry: Na začátku byla opuštěná reklamní plocha vedle baráku. Po několika sezeních, debatách, propočtech, atp. jsme se rozhodli pro nejjednodušší cestu, tj. černou barvu a křídu. Na tabuli teď umísťujeme výlevy nutící kolemjdoucí chodce a v zácpě okolostojící řidiče k zamyšlení. Uvidíme, jak si toto offlinemedium povede.

Geneze projektu nebyla nijak zvlášť složitá. Vedle sídla společnosti Et netera byly totiž umístěné dvě tabule a tzv. „kreativní skupina“ (předseda představenstva Martin Holečko, marketingový manager Ondřej Čihař a pan Jan Pastyřík) se rozhodli zkusit něco jiného než klasické reklamní bannery. Na jedné ploše tedy vznikl offlineblog, druhou začali poskytovat neziskovým organizacím v rámci akce 12 pro 12. Administrace blogu byla relativně snadná – stačil pouze žebřík, hadr a nějaká ta křída. A samozřejmě dobré nápady, smysl pro humor, cit pro satiru a ochota udělat něco i pro pobavení ostatních…

offlineblog 1

Obsah generuje aplikace Křída

Blogování na tabuli je nepochybně originální nápad, ale těžko by tomu někdo věnoval pozornost, kdyby chyběl zajímavý obsah. Nicméně tvůrci blogu, pan Jan Pastyřík a jeho kolegové, si s touto výzvou poradili na jedničku. Příspěvky, které se na tabuli více či méně pravidelně objevují, jsou zábavné a často parodují všechno možné od celebrit, politiků, sportu, až třeba po portál tn.cz, kterému jsme se zde na Lupě zrovna nedávno věnovali.

offlineblog 2  offlineblog 3

Výhod tohoto blogovacího systému je několik – tvůrci hovoří například o celodenním přístupu bez nutnosti internetového připojení nebo dodávky elektrického proudu. K dispozici je i velmi levný a dostupný upgrade (např. barevné křídy), a díky antivirovému programu Bigtree 2.1. (což je lípa nad tabulí), dochází jen zřídka k poškození obsahu (například virem silnydest.exe). Ale ani zde možnosti nekončí; jak dále uvádí tisková zpráva, v případě rozšíření o aplikaci „krida_na_provazku“ se kolemjdoucí mohou zapojit třeba do hlasování, a to i bez přihlášení nebo registrace.

Ačkoliv není provoz blogu náročný na ICT, může být čas od času náročný fyzicky. Tabule není nejmenší (má plochu 2,4×2 metry) a namísto pádu systému hrozí pád administrátora ze štaflí. Kromě rozmarů počasí (například bouře či mrazy) bylo ale blogování zatím bezproblémové. Pan Pastyřík se dokonce neobává ani nedávno diskutované regulace Internetu: Cenzurovat náš blog může jen ten, kdo umí poručit větru, dešti. A před těmi bychom měli mít obavy všichni.

Když se tedy vše podaří a nový příspěvek je hotový, tabule se jednoduše vyfotografuje a snímek se umístí na Internet – celý tvůrčí proces přitom trvá průměrně asi hodinu. A i když je administrace někdy únavná, práce se tvůrcům vyplatila. Vítězství v mezinárodní soutěži „International Business Awards 2008“ je jejich, a 8. září obdrží pozlacenou sošku na slavnostním předávání v irském Dublinu.

offlineblog 4a  offlineblog 4b

Něco málo o tvůrcích

Společnost Et netera je na první pohled obyčejnou, byť docela úspěšnou firmou, působící v oblasti technologií a e-businessu. Společnost je ale minimálně z hlediska PR a marketingu nadprůměrná, a má na svém kontě již několik zajímavých projektů, které leží na pomezí mezi reklamní kampaní a snahou pobavit neznámé lidi kolem sebe. Vedle offlineblogu se jedná zejména o performanci „Ervín“ a internetový komix „Ljama“.

Ervín vznikl podobně jako Offlineblog. Přemýšleli jsme, jak zaujmout jinak, než si jen zaplatit billboard a na něj načmárat logo, říká pan Pastyřík a potvrzuje tak specifickou firemní marketingovou politiku. „Ervína“ hrál jednorázově najatý člověk, a předváděl na chodníku před budovou firmy různé kousky a činnosti. Po dobu několika týdnů tak zpříjemňoval řidičům čekání v zácpách a pomalu plynoucích dopravních kolonách. Původní Ervínův blog sice již zmizel, ale na stránkách Et netery je k dispozici archiv záznamů.

Ljama vznikla jako projekt dvou bývalých zaměstnanců, Richarda Fridricha a Martina Balážika, a snahou bylo vytvořit zábavný komix z firemního prostředí. Příběh popisuje radosti i strasti spojené s provozováním e-businessu, a nouze není ani o dramatické zvraty – nedávno byl kupříkladu manažer, pan ing. Krýzl, hospitalizován na psychiatrii, a na jeho post nastoupil bobr… Komix kromě zmíněných webových stránek vychází i v časopise Connect.

offlineblog 5 offlineblog 6

Stevie Awards

Historie mezinárodní soutěže „Stevie Awards“ sahá až do roku 2002, kdy proběhlo první udílení „The American Business Awards“. Od té doby se ceny Stevies staly velmi významným oceněním pro projekty, firmy a osobnosti v podnikatelské sféře (jedná se v podstatě o takové „business Oskary“). V současné době existují čtyři soutěže (The International Business Awards, The American Business Awards, The Stevie Awards for Women in Business, a Stevie Awards for Sales & Customer Service, které se dále dělí do desítek různých kategorií.

offlineblog 7

Pozlacená soška Stevie Award

KL_NOMINACE

Společnost Et netera tedy získala za svůj offlineblog první cenu soutěže „International Business Awards“ v kategorii „Consumer Entertainment / Information“. Nejedná se ale o prvního „Stevieho“, který by doputoval do České republiky. Již v roce 2004 získala cenu společnost Eurotel (O2) za design svých webových stránek, přičemž vývoj a programování měla tehdy na starosti také Et netera. Další ročníky se dařilo zejména společnosti Vodafone: v roce 2005 získali cenu za kreativitu (tehdy ještě jako Oskarmobil a.s.), v roce 2006 ocenění za nejlepší human-resources, a v roce 2007 připutovala další soška opět za kreativitu.

Současným i minulým vítězům tedy pro pořádek ještě jednou blahopřeji, a nezbývá než doufat, že v tomto trendu (alespoň jedna cena každý rok) budeme pokračovat. Ať už s použitím mnohamilionových marketingových kampaní jako v případě telefonních operátorů, nebo s využitím skvělého nápadu a příjemného humoru, který i s minimálními náklady upoutá pozornost, pobaví a zvítězí.

Anketa

Viděli jste offlineblog?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 7. 2008 12:54

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »