Hlavní navigace

Jak socialnetworking mění vnímání médií a jak by si někteří přáli, aby tomu bylo

Karel Wolf 24. 9. 2009

Minulý pátek se v Oxfordu uskutečnila tematicky poměrně zajímavá konference - Oxford Social Media Convention 2009. Akce se pokoušela reflektovat, jak skutečně sociální média ovlivňují novinařinu, tedy lehce otřepané, nicméně dlouhodobě žhavé téma. Fokus byl zaostřen na zpětnou vazbu mezi Internetem a produkty tradičních mediálních domů, to je asi hlavní přidaná hodnota celé akce k tématu. A teď již k očekávané polemice.

Na akci padly některé dlouhodobě živené mýty, jako například to, že občanská žurnalistika (hlavně na úrovni blogosféry) sebere mainstreamovým médiím exkluzivitu v přinášení nových zpráv jako prvních (u nás tento názor propaguje zejména Adam Javůrek). Statisticky je snadno ověřitelné (k rešerši vám stačí Google a tabulka Excelu/Calcu), že blogeři ve finále stejně komentují zejména zprávy z mainstreamových médií a počet skutečných nových objevů se pohybuje spíše na úrovni desetin procenta. Většinu navíc mají na svědomí opět blogující žurnalisté (nebo ex žurnalisté) s vybudovanou sítí kontaktů, nebo „insideři“ využívající zvláštní formu gatekeepingu svých znalostí z oboru k privátním válkám a vylepšování vlastní reputace. Tedy přesně to, z čeho byla obviňována mainstreamová média a vychvalovaná občanská žurnalistika.

Bohužel vyvracené mýty ihned začaly nahrazovat některé nové. Sice pevně věřím, že se jim nakonec nepodaří uchytit, ale čert nikdy nespí.

Richard Sambrook, CEO BBC divize Global News, tak například přišel s názorem, že je přeceňován krátkodobý dopad sociálních médií na ta tradiční, v čemž měl nepochybně pravdu. Zároveň ale také s tvrzením, že je ignorován jejich dopad z dlouhodobého hlediska, v čemž nejspíš už tak docela pravdu nemá.

Asi vás teď napadá, co je vlastně míněno dlouhodobým dopadem. Ten krátkodobý většinou označuje hlavně samotný proces vzájemná projekce produktů jedné sféry do druhé (odraz zpráv z médií na Twitteru, blozích a sociálních sítích a naopak). Tradiční média poměrně úspěšně adoptovala ta sociální a vrací jim tak částečně úder za ztrátu exkluzivity. Samotná BBC například platí korespondenta (Sky News), který agreguje pouze informace, které získává na Twitteru. Reuters zase využívá informace z Twitteru a ekonomických blogů k vytváření přidané hodnoty ekonomického zpravodajství.

Dlouhodobým dopadem je oproti tomu míněno to, jak se mění paradigma vnímání tradičních médií. Osobně vůbec nemám důvod si myslet, že je tento vliv podceňovaný, nebo dokonce ignorovaný. Naopak, současné diskuze o placení za internetový obsah v mainstreamových médiích, proti kterému hovoří zejména strach ze ztráty konkurenceschop­nosti oproti malým médiím a právě občanské žurnalistice na blozích a Twitteru, dosvědčují něco úplně jiného.

Právě tyto čistě spekulativní obavy mne stále dokola přesvědčují, že je tento vliv spíše přeceňovaný. Blogspoty, feedy v sociálních sítích a mikroblozích přece jenom obsahují podstatně méně zpravodajské hodnoty, než by se mohlo zdát. Schválně, zkuste si udělat následující test. Podívejte se během jednoho týdne každé ráno na Twitter a Facebook a deset vašich oblíbených blogů a porovnejte streamy třeba s články, které mezi šestou a půl sedmou vycházejí na Lupě. Samotné přinášení informace totiž ještě novinařinou není, tedy alespoň rozhodně ne v době, kdy může informace publikovat prakticky kdokoli.

Recept na alespoň průměrně slušnou novinařinu je jiný: Dejte dohromady informaci ověřenou z více (nezávislých) zdrojů, přidejte analýzu, vysvětlení pro nezasvěcené a kontext. Přidanou hodnotou řemesla je zde úsudek, analýza a výklad. A to je setsakra rozdíl mezi tím, s čím se povětšinou můžeme setkat v sociálních médiích.

Našli jste v článku chybu?

28. 9. 2009 21:58

Adam Javůrek (neregistrovaný)
Milý Karle, děkuji ti sice za zpětný odkaz, nicméně bez tohoto bych se raději obešel.

Samozřejmě nehlásám nic z toho, co tvrdíš. Říkám pouze to, že za situace, kdy miliony lidí denně aktualizují své statusy na Twitteru a Facebooku, je pravděpodobné, že u některých typů událostí (zemětřesení a jiné katastrofy) budou nevyhnutelně "amatéři" dřív než novináři a že v tomto média ztratí svou exkluzivitu a už nebudou první.

25. 9. 2009 10:02

A nebo je to tím, že spousta médií pomalu ale jistě rezignuje na kvalitu a snaží se být spíš první, než nejlepší.

V povrchních bleskovkách a v bulváru je to fajn... ale v kvalitnějších kometářích a analýzách lepší o den dva později a kvalitně, než hned a nekvalitně... na to fakt stačí číst jen ten bulvár...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět