Hlavní navigace

Jak umístit AdSense na web

6. 2. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
V minulém dílu seriálu o kontextových reklamních systémech jsme si vysvětlili, pro koho je AdSense vhodné. Dnešní pokračování by mělo pomoci v začátcích těm, kteří se rozhodli AdSense na své stránky umístit. Popíšeme si, které formáty reklam máte k dispozici a co znamenají jednotlivé položky v přehledu statistik.

Přihlášení do programu

Před přihlášením do programu je nutné mít funkční stránky, které neporušují pravidla programu. Jejich obsah bude prověřen a pokud nebude vyhovovat, účet vám nepovolí. Nutno dodat, že je potřeba uvést jen jednu adresu, ale AdSense můžete provozovat s jedním účtem na neomezeném množství webů.

Dále stačí vyplnit patřičný formulář a vybrat produkty, které chcete na svých stránkách využívat. Po odeslání nezbývá než čekat na potvrzení od podpory AdSense, zda byl váš účet schválen. Doba, za kterou vám odpovědí, záleží na vytíženosti pracovníků. Nemá proto cenu psát rozhořčené e-maily, pokud vám potvrzení nedorazí přesně v termínu.

Jakmile vám dorazí e-mail potvrzující aktivaci účtu, můžete začít s nastavováním programu a implementací do svých stránek. Po prvním přihlášení musíte odsouhlasit smluvní podmínky a hned poté je dobré nastavit své fakturační údaje. V současné době je asi nejvýhodnější variantou zasílání peněz přímo na váš účet. Nejprve však musíte potvrdit vlastnictví uvedeného účtu. Google zašle dvě malé částky na váš účet, ty po obdržení zadáte do připravené kolonky v nastavení účtu.

Pro vyplácení je zapotřebí PIN, který vám po zprovoznění účtu odešle AdSense na vaši poštovní adresu. Zadáním čísla, které obdržíte přibližně měsíc po aktivaci, potvrzujete svou adresu. Dokud tento PIN nezadáte, platby jsou drženy na vašem AdSense účtu.

úvodní stránka

Na úvodní stránce programu vidíte základní statistiky zvoleného období. Co jednotlivé položky znamenají?

Počet zobrazení – kolikrát byla daná reklama zhlédnuta.

Prokliky – počet kliknutí na reklamu.

Míra prokliku (CTR) pro stránku – ukazuje poměr mezi počtem kliknutí na zobrazenou reklamu a počtem návštěvníků stránky, na které se reklama zobrazuje.

eCPM stránky – (celkové příjmy/počet zobrazení)x1000. Ukazuje nám skutečnou cenu za 1000 zobrazení.

Implementace AdSense do vašich stránek

AdSense nám nabízí tři možnosti výdělku. První a bezpochyby nejzajímavější možností z hlediska zisku je AdSense pro obsah. Tedy zobrazení co možná nejvíce relevantních reklam na vašich stránkách. V současné době se jedná většinou o textové reklamy. Ale sami se můžete rozhodnout, zda chcete na svých stránkách povolit nebo zakázat reklamy bannerové. Na jednu webovou stránku lze umístit maximálně tři běžné (textové nebo bannerové) reklamní jednotky a jednu odkazovou.

AdSense pro obsah se dělí na dvě další části.

Textový/bannerový reklamní blok

  1. Provizi dostáváte ihned po té, co uživatel klikne na reklamu.
  2. Hlavní výhodou bloku textové reklamy je samozřejmě skutečnost, že uživatele nic nezdržuje od kliknutí na reklamu.
  3. Nevýhodou je naopak velká velikost reklamního banneru a menší počet reklam na něm umístěných.
  4. Na jednu stránku lze umístit maximálně tři reklamní bloky.

Link Unit (odkazovou jednotku), která zobrazí jen výběr odkazů na stránky se souvisejícími reklamami.

  1. Provizi dostáváte až po tom, co uživatel klikne na reklamu umístěnou na odkazované stránce.
  2. Zabírá jen malý prostor.
  3. Dá se lépe integrovat do vzhledu stránek, svou velikostí přímo svádí k zakomponování k navigačnímu menu stránek, kde s ním mám osobně i nejlepší zkušenosti.
  4. Nabízí větší počet možností, pro které se uživatel může rozhodnout.
  5. Na jednu stránku lze umístit maximálně jednu odkazovou jednotku.

Kompletní aktualizované náhledy textových a bannerových reklam ve skutečné velikosti si můžete prohlédnout na webu AdSense.

Pokud jste si vybrali některý z produktů AdSense pro obsah, stačí při implementaci postupovat podle instrukcí uvedených v programu. Tedy vybrat požadovanou velikost reklamní plochy a nakonfigurovat barvy. Pokud máte nějaké barevné schéma, o kterém víte, že ho využijete vícekrát, je dobré si nakonfigurovat barevné palety podle svých představ a uložit si je pro pozdější využití.
Je také dobré vědět, že lze k jedné reklamní ploše nastavit několik barevných profilů – pokud tedy nechcete uživatele nudit jen jedním barevným provedením reklam, je dobré si všimnout, že u výběru barevných palet nám poslední položka nabízí možnost výběru několika barevných schémat. Ta se budou na vašich stránkách náhodně obměňovat.

více palet

Textové reklamy AdSense jsou nejúspěšnější, pokud hezky zapadnou do designu stránky. Je dobré zvolit stejné pozadí i okraje, aby reklamy zapadly do stránek a uživatel je tak pokládal za jejich součást. Samozřejmě vaší kreativitě se meze nekladou a s programem je vhodné stále experimentovat.

Po vybrání vhodných barev můžete v nabídce Alternativní reklamy nebo barvy určit, čím vyplnit reklamní plochu v případě, že AdSense okamžitě nenalezne reklamy, které by bylo vhodné zobrazit. Ve většině případů jde jen o několikahodinovou prodlevu nastávající při prvním vožení kódu, kdy se čeká na indexovacího robota AdSense, až navštíví a vyhodnotí vaše stránky.

Posledním nastavením před vygenerováním kódu je přizpůsobení reklamních kanálů. Ty vám umožňují sledovat, z jaké reklamy vám plynou nejvyšší provize. Samozřejmě pokud nechcete, nemusíte zadávat žádný kanál, ale pro lepší vyhodnocení statistik bych vám doporučoval mít ke každé reklamě přiřazený vlastní. Přičemž je dobré si všechny kanály hned od začátku systematicky pojmenovávat podle toho, kam plánujete reklamu umístit. Mnoho uživatelů si reklamní kanály pojmenuje stránka XY, ale po delší době zjistí, že na dané stránce mají několik reklam, ve kterých se neorientují. Proto bych doporučoval ke každé reklamní ploše přiřadit popisek co možná nejvíce vystihující její pozici (např. stranky1 index Banner nahoře). Provozovatelé větších webů jistě ocení možnost nastavení URL kanálů, které sledují příjmy plynoucí z dané URL.

AdSense pro vyhledávání

Další možností příjmu je AdSense pro vyhledávání. V podstatě jde o to, že na své stránky přidáte vyhledávací box Googlu umožňující prohledávat Internet a vaše stránky bez toho, aby je uživatel opustil. Samozřejmě že ve výsledcích se zobrazují reklamy, za které vy inkasujete provize.

Tuto možnost hlavně v začátcích lidé často nevyužijí, buď je odradí rozsáhlé možnosti nastavení, nebo malá relevance výsledků vyhledávání. Tento problém se ale časem odstraní, stačí několik týdnů počkat, dokud si vaše stránky vyhledávací robot AdSense pořádně nezaindexuje.

Doporučování produktů a služeb uživatelům

Poslední možností, jak vydělávat s AdSense, jsou doporučující reklamy (Referrals). Do češtiny jsou lokalizované tři produkty, které můžete na svých stránkách doporučit. U každého z nich máte na výběr z velkého množství bannerů nebo textových odkazů. V podstatě se jedná o CPA (cost per action) produkt, kdy dostáváte peníze ne za proklik, ale za to, že uživatel začne používat nabízený produkt. V první chvíli vás jistě zaujme částka, kterou Google nabízí za první dvě služby, ale nenechte se zmýlit, není to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.

Google AdSense – za každého uživatele, který se přihlásí k AdSense přes vaši reklamu, dostáváte 5 USD, pokud nový uživatel vydělá s AdSense alespoň 5 USD do 180 dní od registrace, dalších 250 USD dostanete v případě, že tento uživatel dosáhne ve stejné době zisku alespoň 100 dolarů.

Google AdWords – za každou provedenou registraci dostáváte 20 USD, ale jen v případě, že uživatel navýší svůj AdWords účet o 100 dolarů.

Firefox plus Google Toolbar – dostáváte 1 USD za každý stažený a spuštěný prohlížeč Firefox s Google Toolbar.

U všech produktů stačí vložit vygenerovaný kód do vašich stránek a po několika hodinách by se vám měly začít zobrazovat textové reklamy. U stránek, kde je méně textu, může tato doba být o něco delší.

Pomůcky pro práci s AdSense

Je dobré si nainstalovat program Google Preview Tool, ten vám umožní prohlédnout si všechny reklamy, které se na dané stránce mohou zobrazit, a vyzkoušet různá barevná nastavení, aniž byste stále museli měnit kód na stránce. Důležitou pomůckou je možnost vybrat požadované reklamy a jednoduše zobrazit jejich adresy, pokud jde o reklamy, které nechcete na svých stránkách zobrazovat.

Filtr konkurenčních reklam, který naleznete v záložce nastavení AdSense, je užitečnou součástí programu. Zde si můžete velice jednoduše zadat URL adresy, u kterých nechcete, aby zobrazovaly reklamu na vašich stránkách. Do tohoto filtru je dobré hned zpočátku přidat stránky, které jsou navrženy jen pro zobrazování AdSense. Jejich aktualizovaný seznam naleznete na stránkách AdsBlackList – stačí zadat adresu vašich stránek a klíčová slova týkající se jejich obsahu. Samozřejmě pokud na svých stránkách vidíte reklamu konkurence, stačí zadat její URL a po několika hodinách začnou být tyto reklamy blokované.

BRAND24

Hlavně v počátcích užívání AdSense si většina uživatelů přečte na Internetu pohádkové příběhy o lidech, kteří s AdSense vydělali za měsíc stovky tisíc dolarů. Pokud se o tuto problematiku začnete zajímat podrobněji, jistě uslyšíte o lidech, jako je Jeremy Shoemaker (Shoemoney), a uvidíte jejich fotografie, jak v ruce drží tučné šeky od Google. Nebudu se tady pouštět do spekulací, zda jde či nejde o podvodníky, jen bych chtěl všechny začínající připravit na to, že je s velkou pravděpodobností nečeká stejný osud. Pokud však vydrží a své stránky neopustí, velice pravděpodobně je za píli AdSense odmění.

V další části seriálu si popíšeme základní techniky, jak zvýšit svoje provize z AdSense a kontextových reklamních systémů obecně, kde na stránce je nejvýhodnější AdSense použít a jaké barevné provedení zvolit.

Klikáte raději na textovou, nebo bannerovou reklamu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. V současné době provozuje diskuzní fórum informatori.cz zaměřené na vyhledávače, marketing a možnosti vydělávání peněz přes Internet.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).