Hlavní navigace

Jak utrácet na webu 2.0?

Aleš Miklík

Uživatelské komunity se mají podle některých prognóz stát budoucí zlatou žilou internetového byznysu: stačí zjistit jak a začít těžit. Jenže "vytěžitelné" komunity jsou tu už dnes, přičemž hlavní překážka jejich využití spočívá spíše v jejich obtížné nalezitelnosti. Nebo je to ještě jinak? Jako náhodný člen jedné z nich mohu říci: nikdo o naše peníze nestojí!

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

I v životě internetového závisláka přichází občas momenty, kdy se musí věnovat věcem veskrze nevirtuálním a nezábavným, jako je třeba hledání a pořizování nového bydliště. Přiřazení nové fyzické adresy je překvapivě náročný a nákladný úkol, ale naštěstí i zde Internet může podat nejednu pomocnou ruku (upřímně, nevím, jestli by mi jinak nedošly síly někde v polovině toho administrativního a vyjednávacího kolotoče). Nové sídlo si tak můžete od stolu najít a letecky prohlédnout, zkontrolovat dostupnost Internetu a prověřit prodejce, vyřídit s ním i s bankou většinu komunikace a do reálna přejít až v příjemnější chvíli přebírání bytu.

V ten okamžik ovšem můžete také zaznamenat další zajímavý a výrazný rozdíl oproti starým časům: máte-li to štěstí a vaše nové bydlení je součástí většího, nově budovaného komplexu (ošklivě se tomu říká „developerský projekt“), budete se se svými sousedy dost možná znát dávno předtím, než se se stěhovacími vozy srazíte na parkovišti. Někde na webu totiž už dlouho poběží jaksi „samozřejmě“ vzniklé diskusní fórum uživatelů nových bytů, které žádná papírová nástěnka v péči sdružení vlastníků v přízemí paneláku nemůže nahradit. A pro mnohé „developery“ a prodejce realit může být hotovou noční můrou.

Stejně jako to naše: desítky budoucích sousedů se tu ještě před započetím stavebních prací domlouvají na společném postupu při vyjednávání s prodejcem a investorem, právníci v našich řadách odhalují skryté nástrahy ve smlouvách, elektrikáři a podlaháři zase v projektové dokumentaci. Vyměňují se zde zkušenosti s dodavatelskými firmami, hledají dobří řemeslníci, doporučují kuchyně a žaluzie, ale nejen to: sdílejí se motivace k volbě nového místa bydliště, dávají k dobru tipy na výlety po okolí a věc došla tak daleko, že se tu i seznamují dosud nezadaní sousedé. Zkrátka malé virtuální městečko jako základ toho skutečného.

Samo o sobě by šlo o zajímavý sociologický fenomén, který by jistě stál za samostatný rozbor (či akademickou práci), nás ale může zajímat i jeho poněkud věcnější rozměr: podobné komunity jsou často s pomocí kouzelné optiky Webu 2.0 nahlíženy jako budoucí skvělá příležitost pro účinnější reklamu a „monetizaci“. A náš příklad by tomu nasvědčoval: vždyť kde jinde je na webu k nalezení tak koncentrovaná poptávka po specializovaných službách? Řemeslník či obchodník, který by k nám přišel a nabídl 15% slevu na kvalitní práci, by měl postaráno o desítky, spíše však o stovky zakázek na rok dopředu (developerský projekt je stále ve výstavbě).

Jenže žádný k nám stále nepřichází. Mají snad firmy práce víc než dost, že o další nestojí? Nebo je pro ně Internet zatím nepopsanou pracovní deskou? (Představa řemeslníka, jak po šichtě v montérkách usedá k počítači, aby si našel své zítřejší zákazníky, je asi opravdu přehnaná.) Anebo je problém ještě jinde – jak vůbec takovou komunitu najít? Vyhledávače zatím pro takový úkol nejsou stoprocentně efektivní, komunity také nejeví příliš ochoty vytvářet se na jednom místě, takže si docela dovedu představit, že nalezení té pravé (komunity) může být ještě náročnější než nalezení ideálního nového bydlení.

Mohla by to být výzva pro budovatele nejmenované verze webu, pokud jim to tedy bude dávat smysl. Je totiž otázka, co by případné méně ohleduplné komerční „vytěžování“ provedlo s atmosférou ve virtuálním městečku – třeba by se jeho obyvatelé ještě rádi scházeli raději na betonovém plácku, aby měli na své tlachání klid. Buď jak buď, já si svoji novou kuchyň najdu ještě sám.

Na Internetu, samozřejmě.

Anketa

Lze na komunitách vydělávat?

Našli jste v článku chybu?

22. 8. 2007 15:12

Víte, já myslím že kdo provozuje nějaký ten malý až střední web a zkoušel se už někdy bez známostí dostat do české mediální agentury, tak ten můj příměr samozřejmě pochopil.

Nemyslel jsem pochopitelně systém demokratický vzhledem k vládě (provozovateli), ale demokratický (tedy S ROVNÝM PŘÍSTUPEM) vzhledem k provozovatelům webu (občanům či firmám).

22. 8. 2007 14:38

Demokratický reklamní systém? Tak to mne pobavilo :) Reklamní systémy jsou přeci absolutisticky (i když třeba "osvíceně") řízeny jejich provozovatelem, tak jakápak demokracie?
DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka