Jak uživatele nalákat k IPv6? Dejte jim iPad!

Velmi názornou ukázkou na téma „jak na uživatele“ byla prezentace Tima Hilbrinka ze společnosti XS4ALL přednesená na nedávném RIPE Meetingu. Během 14 dnů zvýšili počet svých IPv6 uživatelů z 2,5 tisíc na dvojnásobek. Jedním iPadem.

XS4ALL je nizozemský poskytovatel Internetu, který má kolem 300 tisíc DSL zákazníků. IPv6 mají nasazeno produkčně od loňského léta. Je k dispozici pro skoro všechny uživatele, ti si je ovšem musí sami aktivovat. To se příliš nedělo a firma chtěla s počtem IPv6 uživatelů významněji pohnout. Na webu najdete videozáznam vystoupení, kde Tim Hilbrink popisoval, jak postupovali, i příslušnou prezentaci. Vyberu si z ní pátou stránku, která zobrazuje historický vývoj počtu uživatelů XS4ALL s aktivním IPv6:

Graf vývoje IPv6

Vykazuje čtyři jasně patrná skoková navýšení, jež byla způsobena následujícími událostmi:

  • Vydání nového firmware domácích směrovačů FRITZ!Box, které zákazníci XS4ALL používají.

  • Zpráva na firemním blogu informující o IPv6 a neveselých perspektivách současného protokolu.

  • Opět firemní blog, tentokrát informující o světovém dni IPv6.

  • Vyhlášení soutěže o iPad. Zákazníci se museli připojit na server dostupný výlučně po IPv6 a tipovat, kolik aktivních IPv6 připojení bude poskytovatel mít na konci světového dne IPv6.

Jestliže první tři události byly drobnými vlnkami na grafu, tu poslední rozhodně nepřehlédnete. Dokládá, co jsme všichni tušili: Funguje osvěta a šíření informací, ovšem ještě daleko výrazněji funguje konkrétní odměna. Lehce překvapující je ovšem míra onoho fungování: během pár dnů získali díky jednomu iPadu zhruba 2,5 tisíce uživatelů (tedy zhruba 1 % jejich celkového počtu). Náklady na jednoho se pohybují kolem pětikoruny.

A neměl bych zapomenout, že fungují i technická řešení. Trvalý nárůst od konce června Hilbrink připisuje skutečnosti, že nové FRITZ!Boxy mají IPv6 implicitně zapnuto, takže je uživatelé nemusí ručně aktivovat.

CIF16

Motivace samozřejmě nemusí být hmatatelná, může se jednat o atraktivní obsah či službu. Svého času byl poměrně známý server ipv6porn.com, který řadu měsíců sliboval, že už brzy začne výlučně po IPv6 poskytovat choulostivý obsah nadprůměrné kvality. Byla to fikce, nicméně obecně nepochybuji o tom, že exkluzivní zpřístupnění lákavého obsahu nebo služby by ovlivnilo statistiky, a to přímo úměrně lákavosti služby. Představte si, že Facebook od 1. ledna bude dostupný jen po IPv6… Uživatelé zkrátka potřebují důvod se o nový protokol zajímat. Důvod silnější, než je dobrý pocit z toho, že něco udělali pro budoucnost Internetu.

Bude zajímavé, jestli se podaří něco vymyslet pro příští světový den IPv6, který už Google začíná chystat. Má ambice, aby tentokrát měl trvalejší dopady, zapojili se i poskytovatelé připojení a vytvořila se soutěživá atmosféra. Od Google asi iPad nedostaneme, ale něco atraktivního by vytáhnout z klobouku mohl.

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »