Hlavní navigace

Jak vydělat na webu 2.0?

16. 8. 2007
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Řada "nejslavnějších" webů na světovém i českém Internetu patří do škatulky webů 2.0. Co se za ní skrývá? A jsou weby 2.0 nejen slavné, ale také komerčně úspěšné? Jejich monetizace a byznys plán nejsou mnohdy zrovna jasné. Zaniknou tradiční weby a jejich způsoby výdělku?

Poznámka redakce: článek Jana Ambrože navazuje na volnou diskusní sérii o Webu 2.0. Předchozími texty na stejné téma byly články Jana Wagnera Internetem obchází strašidlo Webu 2.0, Jana Rylicha Buzzword 2.0 a Web 2.0 ve víru konferencí, článek Ondřeje Bitta Povede Web 2.0 ke zkáze?, Davida Antoše Nahradí webové operační systémy Windows? a ještě dříve text Web 2.0: bublina, nebo nový směr webu? Jana Ambrože.

Co je web 2.0?

Web 2.0 je snad nejoblíbenějším čerstvým pojmem mezi internetovými profesionály a novináři. A to navzdory tomu, že obecná shoda, co se pod ním vlastně skrývá, neexistuje.

Jasno mají obyčejní uživatelé Internetu. Chtějí natáčet videa, publikovat texty, číst a psát dokumenty online, seznamovat se, sdílet fotky, zážitky a oblíbené odkazy. Známé servery typu YouTube, Flickr, Facebook, Digg nebo Wikipedie mají proto více fanoušků než většina novin či televizí z „kamenného“ světa.

Čím je pro lidi obsah na těchto webech zajímavý? Vytvářejí a servírují si jej sami. Uživatelé nejsou pouze pasivními konzumenty, ale aktivně zasahují do podoby serveru. Vlastník média zastává pouze roli moderátora. O zábavu se stará kolem webu vzniklá komunita uživatelů, nebo si ji volí každý individuálně. Tato kolektivní moudrost pak vyprodukuje nejpovedenější videa na YouTube, nejhodnotnější texty v encyklopedii Wikipedia nebo nejčtivější články v agregátoru zpravodajství Dig­gu.

Právě sociální sítě jsou základním konceptem webu 2.0, který naznačuje trend větší interakce mezi lidmi v online prostředí.

Skeptici namítají, že komunity na Internetu fungovaly odjakživa. A mají pravdu. Dvojkový web by jim ale měl nabídnout více i po technické stránce. Projevuje se to třeba v rovině aplikací, které se z osobního počítače přesouvají na Internet. Multifunkční e-mailová schránka na webu od dob Gmailu Googlu již nikoho nepřekvapí. Prosazovat se ale začínají také kancelářské aplikace, díky nimž lze psát a ukládat dokumenty online. Samozřejmě s přístupem odkudkoli na světě pro autora i jeho spolupracovníky.

Jak na něm vydělat?

Když se web 2.0 prodral na výsluní Internetu, objevila se zákonitě otázka jeho komerčního využití. Provozovatelé těchto webů poměrně rychle poznali, že vypracované funkce s nálepkou žhavého trendu ještě neznamenají záruku úspěchu. I pro ryzí web 2.0, pokud vůbec existuje, tak beze zbytku platí to, co pro jeho staršího bratříčka: rozhodují zákazníci. Těmi jsou samotní internetoví uživatelé. A kde je návštěvnost, tam se peníze samy vylíhnou.

Na webu 2.0 nejrychleji vydělají tvůrci hype-aplikací, říká Jiří Malý, technický ředitel agentury Advertures. Za všechny zmiňuje YouTube.com.

YouTube před dvěma lety založili v garáži tři prozíraví mladíci. Díky nim lidé mohou sdílet s ostatními krátká videa. Na server také nahrávají své hutné zásoby různorodého multimediálního obsahu od hudebních klipů po ukázky ze seriálů. YouTube se pohyboval v hluboké finanční ztrátě a na hraně autorského zákona, denně ale lákal přes třicet milionů uživatelů. Většina lidí si na YouTube pouze přehrává videa. Aktivními přispěvovateli je podle společnosti Hitwise pouze 0,16 procent uživatelů. Přesto má v sobě YouTube ohromný potenciál, za který Google neváhal zaplatit v listopadu 2006 celou 1,65 miliardy dolarů.

Podobný osud čekal i další úspěšné weby. Komunitní server MySpace, kde si lidé zakládají vlastní profily, se stal kořistí magnáta Ruperta Murdocha. Dnes MySpace s přehledem patří mezi nejnavštěvovanější stránky na světě.

Virální kampaně

Webu 2.0 bychom ale křivdili, kdybychom možnosti jeho monetizace omezili jen na prodej firem ve fázi jejich boomu. Budoucnost internetové reklamy je v přesunutí se z tradičního nákupu mediálního prostoru k vytváření konceptu, jak ovlivňovat potenciálního zákazníka k nákupnímu úmyslu nebo jak zvyšovat jeho loajalitu ke značce, předvídá Tomáš Jindříšek z agentury OgilvyInteractive.

Početná komunita, která se kolem sociálních sítí obvykle pohybuje, přímo vybízí k efektivnímu reklamnímu oslovení. Třeba přes online virální marketing, který je mnohdy součástí kampaní napříč několika médii. Virální marketing zkouší uživatelům předat reklamu v nenásilném a zábavném balení. Předpokládá, že zajímavé video si mezi sebou budou lidé dobrovolně přeposílat, až třeba zlidoví. Cílem je komunikace s konečným spotřebitelem, jeho zapojení do dění okolo produktu či služby.

I tyto techniky patří do kategorie tzv. social media marketingu, který propaguje produkty prostřednictvím zmíněných sociálních služeb a zahrnuje komunikaci s členy cílové skupiny. Doporučení konkrétního výrobku od komunity v diskusních fórech mívají vynikající účinky. Kromě webu s pořadovým číslem dvě se začal používat i pojem web marketing 2.0.

„V souvislosti s výdělky a webem 2.0 se často mluví o fenoménu long tail, což není nic jiného než tradiční paretovské rozdělení alias princip 80:20. Web 2.0 totiž umožňuje soustředit se i na méně četné skupiny zákazníků a přitom stále využívat úspor z rozsahu. Ideálním příkladem je e-shop Amazon.com. Ten, podobně jako tradiční obchody, vydělává na trhácích typu Harry Potter, ale převážnou většinu jeho obratu tvoří příjmy z prodeje knih, které se prodávají po jednotkách a které by si tradiční prodejce nemohl vůbec dovolit přeprodávat,“ upozorňuje Jiří Malý.

Personalizace

Dalším trendem v internetové reklamě související s webem 2.0 je personalizace. V budoucnu můžeme očekávat přesnější cílení reklamy. Již dnes vědí servery a vyhledávače, co uživatele zajímá, a podle toho mu zobrazují kontextovou reklamu. Internetové mapy jsou provázány s interaktivními reklamami v oblasti našeho zájmu. Další údaje dobrovolně odevzdáváme do rukou provozovatelů komunitních serverů. Konkrétní reklamy se tak budou moci zobrazovat na základě spotřebitelova věku, pohlaví, bydliště, zaměstnání či pohlaví.

Máme na to v ČR?

Odborníci se shodují, že český Internet je za tím západním pozadu. Mnoho inovativních webů z ranku webu 2.0 na něj nenalezneme. Ani agentury většinou nejsou na interaktivitu, kterou moderní web nabízí, připraveny. Tradiční reklamní a mediální agentury, které ovládají naprostou většinu marketingových rozpočtů, ještě na princip maximální otevřenosti, participace zákazníků, provázání značek a produktů zdaleka připraveny nejsou, konstatuje Jiří Malý.

Připravený na takovou katarzi nemůže být nikdo, ale řada agentur se přizpůsobuje skutečně rychle. Je to jediný způsob, jak přežít. Existují případové studie, které prokazují, že investice do formy webu 2.0 v řádu desetitisíce korun přinesly více zisku než kampaně v řádu miliónů korun, uzavírá Tomáš Jindříšek.

Dva minirozhovory o Webu 2.0

Patrick Zandl: web 2.0 přináší zajímavé aplikace

Patrick Zandl je internetový publicista a podnikatel. Působí v internetové Stream TV, kde si lidé mohou prohlížet a sdílet videa.

Čím je pro vás web 2.0 charakteris­tický?

Hlavní charakteristikou je podle mne změna přístupu k webové stránce. Ta se chová spíše jako aplikace než webová stránka, takže kvůli aktualizaci jejího obsahu, provedení akce atd. už není potřeba, aby se stránka znovu nahrála. Vývojáři Web 2.0 se snaží používat nejmodernějších technologií a postupů, aby uživatelům stránek nabídli co nejlepší dojem a aplikaci. A to je důležité, díky tomu mohou vznikat zajímavé aplikace, jako jsou online kancelářské balíky nebo webové email klienty, které fungují stejně komfortně jako klasické aplikace.

Zaniknou tradiční servery, kde je obsah vytvářen jejich majiteli a návštěvníci jsou pasivní?

To není pravděpodobné. Již etablované servery se nemusí ozlomkrk změnit, přizpůsobovat se mohou pozvolně, mohou nechat slepé cesty webu 2.0 prošlapávat ostatní. Kolem nich již komunity uživatelů vytvořené jsou, a pokud je na těchto webech kvalitní obsah, odliv uživatelů jim nehrozí.

Zaznamenává web 2.0 úspěchy na českém Internetu?

Zatím sporadicky. Vývoj web2.0 aplikací je náročnější jak časově, tak na znalosti a lidské zdroje. Důležitý je také koncept stránek a jejich interaktivity, který je složitější, rozsáhlejší. Klasických web 2.0 aplikací u nás máme velmi málo, ale pomalu se objevují a jejich čas ještě přijde.

Jak je na tom český Internet ve srovnání se zahraničním?

Je tu cítit značné zpoždění za vývojem – zhruba 3–4 roky za anglofonním Internetem.

Bude mít český Internet dostatek uživatelů, kteří se budou chtít podílet na tvorbě a sdílení obsahu?

Statisticky vzato máme stejný podíl aktivních uživatelů jako kdekoliv jinde. Problém je v omezené dostupnosti lidí, kteří umí česky. A také ve zpoždění, které máme za světem. Porovnejte si například pořady typu Natočto v českých televizích a v zahraničí. Je zřetelně vidět, že televize si nemají z čeho vybírat a i vybavenost českých domácností videokamerami je slabá, většinu legračních scének musí dodávat zahraniční videobanky. Na Internetu je to podobné. Na české internetové televizi Stream.cz, která umožňuje ukládat také uživatelská videa, se denně objeví přes stovku nových videí uživatelů, jen malá část z nich je ale původní autorská tvorba.

Navíc nesmíme zapomenout, že zahraniční servery v angličtině nepoužívají jen Angličané a Američani, ale prakticky celý svět, angličtina je latinou novověku, a to o češtině v žádném případě neplatí.

Bude po webu 2.0 web 3.0? Jak bude vypadat?

Jistě bude. Možná mu budeme říkat jinak, ale jaký bude, je těžké teď říci. Možná bude více o 3D grafice a vizualizačních prostředcích, které vám umožní internet vnímat trojrozměrně, možná se vrátíme k prosté textové podobě a web 3.0 bude prostředí pro zaryté odpůrce komerčního Internetu. Na to je dnes těžké odpovídat, vývoj jde rychle kupředu, ale lidské požadavky na to, co od Internetu očekávat a jak jej používat, jsou generační záležitost.

Martin Krudenc: web 2.0 je marketingová nálepka

Martin Krudenc je zakladatelem služby eStranky.cz, která umožňuje lidem vytvořit si vlastní internetové stránky.

Jak byste charakterizoval web 2.0?

Pokud vím, tak tento pojem není přesně definován. Není tedy stanoveno, jak by měla webová stránka vypadat, jaké technologie by měla využívat, popřípadě jaké funkce by měla obsahovat. V případě, že by tomu tak bylo, došlo by k rozdělení Internetu na web 1.0 a web 2.0. Internet už dnes nejsou jen e-maily a statické webové stránky. Podle mého názoru cílem tohoto označení je ukázat, že se Internet posunul někam dál, že vznikají nové technologie a služby, které poskytují nové možnosti využití internetové sítě.

Je web 2.0 pouze marketingová nálepka?

Ano, tak vnímám tento pojem. Obvykle jsou s webem 2.0 spojovány služby ukazující nové možnosti využití Internetu. Z tohoto pohledu je dobře, že existuje, protože se o Internetu více píše a jeho prostřednictvím jsou propagovány služby, které přilákají nové uživatele. Hodně často však dochází ke zneužívání tohoto pojmu k propagaci služby, která pouze využívá novější technologii k poskytování služeb, které jsou na Internetu již dlouhou dobu.

Lidé si na eStránkách tvoří vlastní obsah, vznikají komunity. Považujete eStránky za web 2.0?

Pokud by byl web 2.0 takto definován, mohli bychom eStranky.cz povazovat za web 2.0, ale nezabýváme se tím. Snažíme se prezentovat eStranky.cz jako službu umožňující snadnou tvorbu www stránek a ne jako web 2.0. Chci tím říci, že uživatele zajímá především konkrétní užitek, který jim služba přináší. K tomu se snažíme využívat nejvhodnější technologie. Ne však naopak. Nesnažíme se za každou cenu přijít s novou funkcí nebo využitím nové technologie jen proto, abychom dostali nálepku.

Slyší inzerenti na možnost personalizace a tematického zacílení reklamy?

Je to trend, který souvisí s větším tlakem klientů na efektivitu vynaložených prostředků do propagace. Vždy však záleží na objemu utrácených peněz. V současné době putuje do Internetu pouze drobná část z rozpočtu kampaní velkých klientů a většině se nevyplatí investovat čas do lepšího cílení. Hodně samozřejmě záleží na typu klienta a kampaně. Ale jak už jsem řekl, je to trend, klienti se na možnosti cílení ptají a jsme schopni ji nabídnout.

Zánik tradičním serverům s centrálně řízeným obsahem tedy nehrozí?

Dokud bude zájem o takový obsah, tak není důvod. I obsahové servery prochází vývojem a svůj obsah vytvářený redaktory rozšiřují o obsah uživatelů.

Jsou české webové služby srovnatelné se zahraničím?

Po technologické stránce určitě, bohužel ve většině ostatních činností jsme pozadu. V zákaznické podpoře, logistice, reklamacích apod. máme co dohánět.

Kam se budou dále vyvíjet?

UX DAy - tip 2

Budou se vyvíjet tam, kam budou chtít uživatelé a zákazníci. Samozřejmě s ohledem na ekonomické aspekty, tedy tak, aby se to vyplatilo provozovatelům. Zde platí stejná pravidla jako v každém podnikání.


Článek ve zkrácené verzi vyšel původně v Lidových novinách 8. srpna 2007

Vyděláváte na Internetu, případně pomáhá vám Internet v podnikání?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).