Jak vydražit ostudu

Včera se měla v Praze uskutečnit zvláštní dražba. V nabídce byla sada domén s ostudným obsahem, ostudně parazitující na jménech institucí, které si domény podle některých komentářů ostudně nechaly "vyfouknout". Minimální odhad ceny jedné takové ostudy byl přitom docela hezkých 50.000 korun. Kolik byste přihodili vy? A stane se stát obchodníkem s pornem?

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

A co se vlastně mělo dražit? Domény parazitující na jménech státních úřadů či známých firem. Cožpak o to, doménové spekulantství je věc stará možná téměř jako doménový systém sám a v neoficiálních prodejích se každý rok přesune těžko odhadnutelný počet adres, jejichž původní majitelé do nich investovali pouze se záměrem výhodně je zpeněžit (poté, co „oprávněnému zájemci“ dojde trpělivost). Což je bezpochyby i smysl domén jako ministerstvodo­pravy.eu či zeletava.eu.

Rozdíl je tentokrát v míře nasazení, s nímž se spekulant (jak upozornil Jan Hájek, má domény registrované s e-mailem mbcar@atlas.cz, což dobře odpovídá jménu Milana Bajcára) rozhodl svůj záměr propagovat. Na většině jím držených domén je obsah značně lechtivého typu, doprovázený sebejistými výkřiky o tom, jak si vláda ČR nechala utéct ty nejzákladnější adresy a kolik že to bude stát, než je vysoudí. A že prý je to strašná ostuda, mít na „webu státní správy“ porno. Taktika je to skutečně zajímavá: zaregistrovat si nezajímavé domény, dát na ně skandální obsah, zveličit celou situaci pomocí médií a tím přinutit vybrané subjekty k pořádné útratě. Mám pocit, že jde u spekulantů o úplnou novinku, ale možná se mýlím a s falešnými pornoweby se obchoduje běžně.

Jistě by šlo o spíše komickou událost, i když talent pro mediální manipulaci se spekulantovi upřít nedá. Dražba se původně měla vysílat po Internetu, média byla najednou plná zájmu o problematiku domén atd. Milé je i to, že aukční síň Bussmark spekulantovi vyšla v nafukování významu domén vstříc a dražbu nazvala „dražbou práv k užívání internetových domén státní správy“. Škoda že nakonec byla celá akce na žádost držitele domén zrušena (a jak mi zástupkyně Bussmarku potvrdila, jejich aukční síň už o žádné dražby domén státní správy nestojí – nanejvýš „obyčejných“ internetových domén, snad, někdy). Mohli jsme se dozvědět, nakolik si takový trapný pornoweb nový majitel cení. Původní odhadní ceny totiž nebyly zrovna lidové: nejnižší byla 50.000 korun, ale třeba itesco.eu mělo stát rovných 300.000.

EBF16

Co když jde ale skutečně o problém, za který by se kromě spekulanta a některých médií měla stydět i příslušná ministerstva? Čtenářům Lupy se situace může zdát triviální – někdo dříve přišel a dříve semlel, na vějičku hrané oficiálnosti těmto webům může skočit leda hlupák, který nezná správné adresy. Jenže pro běžného uživatele to skutečně problém být může. Orientaci ve světě webu a jeho charakteristik nemusí plně ovládat, třeba má dokonce v prohlížeči i záložku, která ještě nedávno fungovala. Anebo to vidí ještě dramatičtěji, jak dosvědčuje e-mail jednoho z našich čtenářů:

Co je na celé věci pro mě nepochopitelné, je to, že tyto prasárny jsou přístupné komukoliv, kdo na tyto stránky zavítá, tedy i dětem!! Nevím, zda je to pochybení naší vlády, jak je uvedeno na těchto stránkách, anebo je to důsledek přílišné demokracie v naší zemi, ale domnívám se, že takovéto nekalé věci jsou v naší společnosti nepřípustné.

Ano, jestliže ignorování směšných výhrůžek část lidí považuje za nepřípustné, je situace skutečně vážná. A spekulant by mohl dosáhnout svého. Co je nám platné zpřísnění podmínek registrace .eu domén, když lid přinutí stát jednat – a platit. Doufejme, že se toho nedočkáme ani v případném dalším pokusu o dražbu, protože prospěch by z toho neměl nikdo. Někteří fanoušci porna by přišli o svůj oblíbený web a ministerstvům by přibyly zbytečné domény. Do doby, než by se objevila další výhodná nabídka: třeba ministerstvo-vnitra.eu s dvojnásobným obsahovým bonusem. Nemuselo by trvat dlouho, a stát by se stal největším obchodníkem s pornem, to by byla teprve legrace! Jen bych nechtěl číst ty e-maily rozhořčených čtenářů…

Anketa

Měl by stát reagovat?

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 5. 2011 0:15

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »