Jak začínali tvůrci Dropboxu, Vimea či Kiipu? The Startup Kids míří do Česka

Mladé Islanďanky Vala a Sesselja byly tak nadšené svým prvním úspěchem, že se chtěly o svůj pocit podělit. Natočily dokument, se kterým tento týden dorazí do ČR.

Dokumentární film The Startup Kids, který popisuje příběhy mladých podnikatelů z USA a Evropy, bude mít českou premiéru v pražském Světozoru, 28. února 2013. Osmého března se bude promítat v Brně, v Sále Břetislava Bakaly, a zatím není upřesněno, kdy dorazí do Ostavy a do Bratislavy.

Okolnosti vzniku filmu Lupě popsala jedna z režisérek, Vala Halldórsdóttir.

Co jste dělaly před natočením filmu The Startup Kids?

Sesselja Vilhjálmsdóttir a Valgerður Halldórsdóttir

Jsme dvě islandské podnikatelky. Já mám technické vzdělání a Sesselja je ekonomka.

První společnost (Matador Media ehf.) jsme založily v roce 2008, krátce po velkém finančním zhroucení Islandu. Vytvořily jsme a uvedly na trh stolní hru a měla na Islandu velký úspěch. Poté jsme se pustily do různých dalších záměrů, a jedním z nich bylo právě natočení dokumentu The Startup Kids.

Jak vám napadlo natočit film?

Byly jsme tak nadšené z úspěchu s tou deskovou hrou, že jsme chtěly podnítit k podnikání i ostatní. Natočení dokumentu nám připadlo jako dobrý způsob. Slibovaly jsme si od toho, že se naučíme něčemu novému, a zároveň prospějeme ostatním.

Měly jste nějaké předchozí zkušenosti s natáčením?

Dobrá otázka. Ani jedna z nás nikdy předtím nedělala nic srovnatelného. Podílely jsme se na nějakých mediálních projektech, ale ne na natočení celého filmu. V tom jsme však neviděly překážku, jen příležitost. Než jsme se poprvé vydaly za moře natáčet, zběžně jsme se obeznámily s kamerou, a pak už jsme se učily za chodu. I to je na nových technologiích tak úžasné — co vše dnes lidem umožňují uskutečnit!

Radil vám s filmem někdo?

Ano, a při setkávání se všemi těmi podnikateli jsme se naučily, že každý je ochoten poradit, stojíte‑li o to. Také nám pomáhali profesionálové: střihači, hudební skladatel, další kameramani, ti všichni nám radili. Vyhledaly jsme i další filmaře, jak na Islandu, tak v zahraničí, a dostaly od nich spoustu dobrých rad.

Kdy jste dokument natočily?

Natáčet jsme začaly v roce 2010, a film byl uveden v roce 2012. Vznikal tedy celkem dva roky, ale mezitím jsme pracovaly i na spoustě jiných projektů.

Co bylo na natáčení nejtěžší?

Těžké bylo právě to, že to trvalo tak dlouho. Ale při takovémto projektu se občas potřebujete zastavit a získat trochu odstup. Na natáčení dokumentu je pak těžké také to, že neřídíte, co řeknou ti, které natáčíte. Musíte být vždy připraveni na všechno a příběh dále odvíjet podle už natočeného.

Co vás při natáčení nejvíce překvapilo?

Docela mě zaujalo, jak se startupová scéna v Silicon Valley zdá „malá“; přitom než tam přijedete, představujete si něco obrovského. Na Islandu žije jen tři sta tisíc lidí a „každý se zná s každým“, ale úplně stejný pocit jsme měly z technologické scény v San Franciscu — že každý znal každého.

Pozorovaly jste rozdíly mezi „scénami“ na jednotlivých místech, kde jste točily?

Samozřejmě jsou mezi nimi velké rozdíly. Byly jsme ve Stockholmu, v Londýně, v Berlíně, v New Yorku i v San Franciscu. V San Franciscu je „scéna“ největší, vzmáhá se i New York a je tam mnoho mediálních společností. V Evropě je vedle Londýna docela žhavý i Berlín.

Co vás na natáčení nejvíce těšilo?

Setkávání se všemi těmi lidmi a možnost položit jim všechny ty otázky, na které jsme chtěly znát odpovědi.

Jak jste došly k názvu „The Startup Kids“?

Prostě jsme si udělaly dlouhý seznam nejrůznějších jmen a pak jsme o nich hlasovaly, a zvítězilo „The Startup Kids“. Připadlo nám to chytlavé a milé.

Z čeho jste natáčení zaplatily?

Hlavně ze svého. Ale dostaly jsme také malý grant od Evropské Unie, a na dokončení filmu (na postprodukci) jsme udělaly kampaň na Kickstarteru. Ta nám hodně pomohla, ale také jsme získaly ještě nějaké místní sponzory.

Myslel jsem, že Kickstarter je otevřen jen projektům z USA (a čerstvě z Británie)…

Musíte mít účet v americké bance.

Kickstarter je na podporu projektů skvělý. Nám ta kampaň i hodně pomohla v propagaci. Hodně se o nás psalo na technologických blozích. Mít kampaň na Kickstarteru, to je něco jako známka kvality. Pak vás berou vážněji, a spíš o vás píší.

Co podle vás nejvíce přispělo k úspěchu vaší kampaně?

Myslím, že hlavně to, že jsme mohly jako odměnu za vysoké příspěvky vypsat i poradní rozhovory přes Skype s některými zakladateli firem, se kterými jsme předtím natáčely. Také to, že o nás napsal TechCrunch. A myslím, že jsme kampaň prostě dobře zacílily, takže se zalíbila správným lidem.

Co děláte nyní, anebo co chystáte dalšího?

Teď se věnujeme propagaci filmu a také zvažujeme další možnosti využití značky The Startup Kids, třeba pro nějaký videoseriál. Vedle toho pracujeme na novém startupu Kinwins.

Zamýšlíte natočit další filmy?

Doufáme v to. Ve světě podnikání je ještě mnoho zajímavých příběhů.

CIF16

Plynou vám z filmu The Startup Kids nějaké příjmy?

Nemyslím, že na tomhle filmu někdy něco vyděláme. Přitom jsme do něj vložily tolik peněz i času, ale to nám vůbec nevadí. Budeme úplně spokojené, pokud se po jeho zhlédnutí budou další lidé pouštět do podnikání.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 2. 2013 15:33

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »