Hlavní navigace

Jak zahýbal zlevněný Google Drive nabídkou konkurenčních úložišť?

Jiří Macich ml. 17. 6. 2014

Od výrazného zlevnění Google Drive uplynuly tři měsíce. Zmapovali jsme aktuální nabídku pěti služeb a zohlednili jejich zvláštnosti, které jsou často při srovnávání opomenuty.

Cloudové úložiště Google Drive (Disk Google) má od letošního března nový ceník, který přinesl výrazné zlevnění pronájmu prostoru. Zároveň došlo na reorganizaci nabídky. Počet placených tarifů byl zredukován na pět. Škrtaly se hlavně tarify s nižší kapacitou. Naopak přibyly nové nabídky na opačné části ceníku. Maximem je místo původních 16 TB nyní 30 TB.

Nejvíce pozornosti ale pochopitelně přilákalo výrazné snížení ceny, které v některých případech dosáhlo až 80 %. Například za pronájem 1 TB dnes uživatelé zaplatí měsíční poplatek 9,99 USD. Ještě před několika týdny si přitom Google za tu samou kapacitu účtoval 49,99 USD. Srovnání původní a nové nabídky nabízí následující tabulka. Ceny jsou stejně jako ve zbytku článku uvedeny bez DPH.

Pro Google je jeho cloudové úložiště službou se strategickým významem. Není žádným tajemstvím, že rozšiřující se flotila zařízení s platformou Chrome OS má uživatele vést k přesunu jejich souborů z pevného disku do cloudového úložiště. Většina modelů má sice rychlý SDD disk, ovšem například s kapacitou pouze v řádu desítek gigabajtů, ze které ještě ukrajuje systém.

Google Drive slouží také jako úložiště souborů pro kancelářskou sadu Google Docs, která k původním webovým aplikacím nově přidává aplikace mobilní. Prostor v cloudovém úložišti využívá také sociální síť Google Plus pro sdílení fotek ve vyšším rozlišení. V neposlední řadě pak Google Drive sdílí kapacitu s e-mailovými schránkami služby Gmail, takže s jeho pomocí lze navýšit základní kapacitu schránky.

Cenová válka? Zatím vládne klid zbraní

Po zlevnění služby Google Drive se mluvilo a psalo o rozpoutání cenové války. Jenže pokolikáté už? Cenový souboj cloudových úložišť měl přinést re-launch služby SkyDrive (OneDrive). Před dvěma roky přišla s cenami, které na tu dobu byly nezvykle výhodné. Dodnes patří k nejnižším, z čehož jasně vyplývá, že za cca poslední dva roky konkurence své ceníky zásadním způsobem nezměnila k lepšímu.

Výraznější cenové pohyby nenastaly ani po příchodu služby Copy, přestože nasadila o něco výhodnější ceny ve srovnání s nabídkou konkurence a navíc lákala (resp. stále láká) uživatele velmi štědrým referenčním programem. Nicméně až do letošního zlevnění Google Drive žádný zásadní cenový pohyb ze strany etablovaných konkurentů nepřišel.

Po třech měsících od předělání ceníku služby Google Drive je možné konstatovat, že se již známý scénář opakuje. Provozovatelé zaběhlých služeb na ceny dosud nesáhli. Microsoft se alespoň odhodlal k navýšení kapacity úložiště OneDrive for Business (dříve SkyDrive Pro) z 25 GB na 1 TB, ovšem to se dotýká jen předplatitelů Office 365 pro firmy. Širší uživatelská veřejnost přišla zkrátka.

Levnější než Google Drive: 1 TB za 2,49 USD měsíčně

Z hlediska širší veřejnosti s jedinou pádnou odpovědí na zlevnění Google Drive přispěchala předělaná služba MediaFire.

Někdejší přední datové skladiště, které do povědomí uživatelů dostal hlavně warez, se transformovalo v moderní cloudové úložiště. Nyní kromě skladování a sdílení souborů zajišťuje jejich synchronizaci mezi počítači a přístup k nim z mobilních zařízení či webového rozhraní na libovolném počítači.

MediaFire nabízí zdarma každému uživateli 10 GB. Jednotlivcům (resp. nefiremním uživatelům) poskytuje jediný placený tarif, ovšem jeho cena stojí za pozornost. MediaFire si za 1 TB prostoru běžně účtuje měsíční poplatek ve výši jen 4,99 USD. Navíc momentálně běží akce, díky níž klesla cena za 1 TB  na 2,49 USD měsíčně. Google si i po slevě za 1 TB účtuje 9,99 USD měsíčně.

Plošné zlevňování je zatím nepravděpodobné

Můžeme alespoň výhledově očekávat, že se Googlu s lepší cenovou nabídkou postaví další služby? Spíše ne. Google nepotřebuje vysoké marže z pronájmu prostoru, aby vůbec mohl fungovat. Google Drive má pro něj strategický význam, ale jako podpora významnějších projektů typu Google AppsChrome OS. V podobné pozici je pouze OneDrive (Microsoft) a iCloud (Apple).

Google má navíc výborné předpoklady, aby maximálně využil jednu z primárních výhod, kterou cloud-computing přináší: multitenancy. Menší provozovatelé cloudových úložišť sice mohou přicházet s úžasnými službami, ale pokud půjde o jejich primární byznys, potřebují získat dostatek platících zákazníků, o které se musí soupeřit s giganty jako je právě Google či Microsoft.

Jinak se dříve či později dostanou do existenčních potíží. Například velmi kladně hodnocené cloudové úložiště SugarSync letos své služby přestalo nabízet zdarma. Rozloučilo se se všemi uživateli, kteří se nechtěli stát platícími zákazníky.

Dle neoficiálních informací jde o důsledek krachu jednání o vstupu strategického investora, který by službu použil pro podporu vlastních produktů. Údajně jím měl být Samsung, který už SugarSync podporoval ve své chytré mobilní a černé elektronice pro sdílení a streaming multimédií.

Nakonec ovšem dosavadní provozovatel služby SugarSync musel místo vstupu strategického investora snižovat provozní náklady o prostředky na poskytování bezplatných služeb. Není však vůbec jisté, že platící zákazníci nyní zeštíhlené službě přinesou dost peněz, aby se její provoz vyplatil.

Desítky gigabajtů i neomezený prostor zdarma

Pojďme si porovnat nabídku „cena – kapacita“ pěti cloudových úložišť pro představu, jak moc levnější Google Drive změnil situaci na trhu. Do srovnání jsme vybrali kromě již zmíněných služeb Copy, Google Drive, OneDrive, Copy a MediaFire také Dropbox, který se stal symbolem moderních cloudových úložišť. Navíc je hojně podporován službami a produkty třetích stran.

Google Drive a Microsoft OneDrive stojí za pozornost už pro strategický význam, který mají pro své provozovatele. Ti úložiště úzce propojují s dalšími svými službami a produkty. Přeorientované úložiště MediaFire si razantně řeklo o pozornost cenou. Copy pak mimo jiné zaujme nezvykle štědrým referenčním programem.

Obecné srovnání nabídky „cena – kapacita“ cloudových úložišť napříč trhem není příliš snadné. Jednotlivá úložiště totiž nenabízejí vždy kapacitně shodné tarify. To je patrné již na základním prostoru, který poskytují zdarma, kde se rozpětí pohybuje v případě pěti porovnávaných služeb od 2 GB až po 15 GB.

Čísla z tabulky nejsou všeříkající. Například z kapacity Google Drive ukrajuje obsah e-mailové schránky služby Gmail a počítají se sem také fotky ve vyšším rozlišení sdílené na sociální síti Google Plus. Kdo tedy aktivně používá tyto služby, nemá pod stejným uživatelským účtem k dispozici plných 15 GB přímo pro Google Drive. 

Na druhou stranu některá data neukrajují z kapacity vůbec. Google Drive pojme teoreticky neomezený objem dokumentů, tabulek či prezentací ve formátu kancelářské služby Google Docs dostupné ve formě webových i mobilních aplikací. Uživatelé Google Plus pak mohou do cloudu nahrávat libovolný počet fotografií, které nemají žádnou ze stran delší než 2048 pixelů. Tyto fotky přitom není nutné sdílet na Google Plus.

Ve prospěch Copy.com hovoří tzv. férové sdílení, kdy se kapacita sdíleného souboru rovnoměrným dílem rozloží mezi všechny uživatele služby, s nimiž je sdílena. Pokud například jeden uživatel sdílí s dalšími čtyřmi uživateli soubor o kapacitě 5 GB, tak v jeho vlastním úložišti tento soubor zabere pouze 1 GB z celkového prostoru, protože soubor o objemu 5 GB je „rozložen“ celkem mezi pět uživatelů.

Samozřejmě nelze zapomenout na již zmíněný velmi štědrý referenční program. Za přivedení nového uživatele Copy.com poskytuje bezplatné navýšení kapacity o 5 GB jak pro doporučujícího uživatele, tak pro nového uživatele. Díky referenčnímu programu je možné kapacitu navýšit až do řádu stovek gigabajtů zdarma. Dropbox či OneDrive zdaleka tak rozdávační nejsou. 

Rychlé a snadné cenové srovnání? V žádném případě

Řadě uživatelů zdarma poskytovaný prostor dostačuje, což je důvod, proč některá cloudová úložiště zanikají anebo se snaží přežít jako čistě placená služba. Nicméně všech pět služeb vybraných do našeho srovnání nabízí navýšení kapacity za poplatek. Srovnání opět není jednoduché, protože úložiště nenabízí vždy stejné kapacitní tarify, které by šlo přímo porovnávat. Že by úmysl?

Výpočty navíc komplikují ceny v různých měnách, slevy a akční nabídky, různá fakturační období a možnost zákaznické volby mezi nimi. Proto po prostudování následující tabulky pokračujte ve čtení článku, kde si upřesníme některá specifika jednotlivých služeb. Připomínáme, že v tabulce uvádíme měsíční poplatek za pronájem úložiště bez DPH (VAT).

Ceny v tabulce jsou uváděných vždy v takové měně, ve které daná služba fakturuje. Jediný Microsoft má pevné ceny v českých korunách. V případě ostatních služeb se cena pro našince přepočítá podle aktuálního kurzu. Pronájem kapacity v úložištích Copy, Google Drive a MediaFire je fakturován v amerických dolarech. Dropbox fakturuje v eurech.

Reálná cena, kterou našinec zaplatí, tak u čtyř z pěti služeb závisí na aktuálním kurzu české koruny vůči dolaru či euru. Měna přitom není jediným faktorem, který je nutné vzít v úvahu. Kromě úložiště  Google Drive všechna ostatní nabízejí jak měsíční fakturaci, tak roční fakturaci, kdy při platbě na rok dopředu poskytují výrazné slevy.

V případě služeb Copy, Dropbox a MediaFire při platbě na rok dopředu cena odpovídá jen deseti běžným měsíčním poplatkům, takže v jistém smyslu jsou dva měsíce zdarma. Ještě výraznější slevy poskytuje Microsoft uživatelům svého úložiště OneDrive, pokud zvolí původní roční fakturaci namísto nedávno nově zavedené měsíční fakturace. Názorně to ukazuje následující tabulka:

Slevy při platbě na rok dopředu jsou značné. Při pohledu z druhé strany je ovšem rovněž možné konstatovat, že měsíční předplatné je hodně předražené. Kratší fakturační období v případě úložiště OneDrive tak neplní úlohu alternativy pro zákazníky, kteří nechtějí najednou vydat vyšší sumu při roční fakturaci.

Na druhou stranu OneDrive lze připsat k dobru, že jako jediné z pěti srovnávaných úložišť pronajatou kapacitu sčítá se základní kapacitou, takže při pronájmu 100 GB je výsledná kapacita úložiště 107 GB a podobně. Dříve Google u svého cloudového úložiště postupoval stejně, ale dnes je situace jiná. Při jeho současných cenách to ale zřejmě mnoho lidí trápit nebude.

Proč cena a kapacita nemusí vždy rozhodovat?

V předchozích odstavcích jsme nabídli přehled cenových nabídek pěti vybraných služeb a upozornili jsme na jejich specifika, ale cena kontra kapacita je jen jedním z kritérií, podle který si je nutné vybírat cloudové úložiště. Druhým podstatným faktorem je celková užitná hodnota, kterou je potřeba poměřit s tím, kolik a za jakou kapacitu uživatel zaplatí.

Cloudová úložiště určená široké veřejnosti lze rozdělit do dvou skupin. První skupina nabízí prostor v cloudu pro soubory uživatelů s možností jejich synchronizace mezi počítači a přístupu k nim z mobilních zařízení či webového prostředí. To je jejich dominantní a nebo jediná úloha, kdy pak poměr mezi cenou a kapacitou je skutečně velmi důležitý.

Druhá skupina cloudových úložišť nabízí totéž, ale zároveň dochází ke konvergenci a synergii s dalšími službami a produkty. Úložná kapacita v cloudu se z primární služby posouvá do úlohy dobrých základů pro různé další původní služby i služby třetích stran. To je zásadní rozdíl mezi moderními úložišti v cloudu a různými předchůdci typu souborových skladišť, datových úschoven či FTP serverů.

Užitnou hodnotu ovšem nelze obecně a objektivně porovnat. Každý uživatel si ji musí vyhodnotit individuálně a její optikou pak srovnávat cenovou nabídku. Je však otázka, jestli cloudová úložiště v současnosti vůbec uživatele směrují k tomu, aby takto přemýšlel. Prim stále hrají informace o kapacitě poskytované zdarma a tabulky s cenovou nabídkou.

Bezpečnost se jako citlivé téma pro celý cloud-computing zdůrazňuje napříč trhem, aby se rozptýlily obavy uživatelů. Přinejlepším jsou vyzdvihnuty nadstavbové služby samotného úložiště, ale až na čestné výjimky (např. Box) chybí informace o spolupráci s konkrétními službami a produkty třetích stran. Přitom právě ty často z „pouhého úložiště“ dělají vysoce efektivní nástroj.

Anketa

Co je pro vás v případě úložišť typu Dropbox, Google Drive či Microsoft OneDrive nejdůležitější, pokud pomineme bezpečnost a ochranu soukromí?

Našli jste v článku chybu?

17. 6. 2014 7:32

VfB (neregistrovaný)

„multiplatformnost“ - zejména klient i pro Linux

17. 6. 2014 8:50

Tomas (neregistrovaný)

V zásadě v článku chybí srovnanání přenosových rychlostí pro nahrávání a stahování souborů. Využívám COPY již nějakou dobu, ale upload s 230 kb/s je dosti limitující. ADRIVE nabízí 50 GB také ve free režimu, ale rychlost je podstatně ještě horší.

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět