Hlavní navigace

Jak zvládl Český Telecom Y2K?

Marek Antoš

Rovnýma nohama jsme nakráčeli do přelomového roku 2000 a obávaný problém Y2K vyšuměl takřka bez následků. Také telekomunikační operátoři se na něj raději dobře připravili, přesto jsem včera dostal horkou zprávu o tom, že Telecomu příliš nefunguje síť na Frýdecko-Místecku; příčiny však nakonec byly prozaičtější.

V souladu s tím, co jsem očekával, nepřinesl problém Y2K žádné zásadnější katastrofy. Různé zpravodajské servery u nás dnes sice přinášejí klípky o tom, jak jiné české servery hlásaly do světa špatné datum ve stylu 1.1.19100, ale to je naštěstí jen drobnůstka. Funkčnost u poskytovatelů obsahu nebyla ohrožena a doposud nemám zprávy ani o tom, že by nastaly problémy u některého z poskytovatelů připojení.

Když už to vypadalo, že se opravdu nic nestalo, zavolal mi včera jeden známý horkou novinku: jak mu sdělil kolega administrátor z uzlu ve Frýdku-Místku, přestala tam Českému Telecomu fungovat některá zařízení a následkem toho neběží ani Internet. Už, už to vypadalo, že alespoň někde přípravy zaostaly a problém roku 2000 vyřadil z provozu část telefonní sítě, ale vzápětí se ukázalo, že pravda je o kousek vedle. Ve Frýdku-Místku totiž Českému Telecomu kompletně vyhořela digitální ústředna, takže desítky tisíc telefonních stanic se ocitlo bez spojení a postiženi byli i někteří poskytovatelé připojení. S problémem Y2K to však nemělo nic společného, příčinou požáru bylo podle prvních zpráv příliš vysoké napětí.

UX17

Jak informuje tisková zpráva Českého Telecomu s datem 1.1.2000, problém Y2K se jeho síti zcela vyhnul a v kritickém období od 29.12. 1999 do 1. ledna 2000 byly všechny služby „zákazníkům dostupné při zachování standardní kvality“. Telecom také zveřejnil čísla o tom, jak vzrostl telefonní provoz na Silvestra. Krátce po půlnoci z 31.12. 1999 na 1.1. 2000 narostl počet volání až na 35 000 telefonních hovorů za minutu a za první hodinu po půlnoci bylo v síti odbaveno 1,5 miliónu volání, což je ve srovnání se špičkou běžného pracovního dne nárůst na téměř 160 procent. Průběh v kritických několika minutách kolem půlnoci zachycuje následující graf, každá z křivek zachycuje vývoj v rámci jedné tranzitní ústředny, celkem jich je 8 (omlouvám se za sníženou kvalitu, která je dána předlohou):

Graf objemu volání

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?
5. 1. 2000 10:39
Petr Souček (neregistrovaný)
To jako to vysoké napětí prošlo celým účastnickým vedením až do ústředny a tam teprve došlo ke zkratu? To mi připadá vysoce nepravděpodobné, ne-li nemožné. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to, že na tom místě v ústředně by musela být nějaká závada (slabší izolace než kdekoliv po celé délce vedení) a pak by to byla chyba na straně Telecomu, ne? Taky když si představím tu rázovou vlnu, tak díky kapacitě vedení nemohl být nárůst tak veliký, aby ji nezachytila bleskojistka na vstupu ústředny. Tí…
5. 1. 2000 8:35
Petr Poboril (neregistrovaný)
Tak pricina je na svete. Vysoke napeti z venci zapricinilo zkrat v prichozim vedeni. Ochrany jsou zabudovany az pred vstupy do ustredny, takze nebyly nic platne. Skoda je potvrzena na jiz zminenych 30 mil. Jsem zvedav zda se jim podari identifikovat ucastnicke vedeni odkud to prislo. Pokud ne tak je to zajimavy napad pro anarchisty.