Hlavní navigace

Jak zvládl Český Telecom Y2K?

3. 1. 2000
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Rovnýma nohama jsme nakráčeli do přelomového roku 2000 a obávaný problém Y2K vyšuměl takřka bez následků. Také telekomunikační operátoři se na něj raději dobře připravili, přesto jsem včera dostal horkou zprávu o tom, že Telecomu příliš nefunguje síť na Frýdecko-Místecku; příčiny však nakonec byly prozaičtější.

V souladu s tím, co jsem očekával, nepřinesl problém Y2K žádné zásadnější katastrofy. Různé zpravodajské servery u nás dnes sice přinášejí klípky o tom, jak jiné české servery hlásaly do světa špatné datum ve stylu 1.1.19100, ale to je naštěstí jen drobnůstka. Funkčnost u poskytovatelů obsahu nebyla ohrožena a doposud nemám zprávy ani o tom, že by nastaly problémy u některého z poskytovatelů připojení.

Když už to vypadalo, že se opravdu nic nestalo, zavolal mi včera jeden známý horkou novinku: jak mu sdělil kolega administrátor z uzlu ve Frýdku-Místku, přestala tam Českému Telecomu fungovat některá zařízení a následkem toho neběží ani Internet. Už, už to vypadalo, že alespoň někde přípravy zaostaly a problém roku 2000 vyřadil z provozu část telefonní sítě, ale vzápětí se ukázalo, že pravda je o kousek vedle. Ve Frýdku-Místku totiž Českému Telecomu kompletně vyhořela digitální ústředna, takže desítky tisíc telefonních stanic se ocitlo bez spojení a postiženi byli i někteří poskytovatelé připojení. S problémem Y2K to však nemělo nic společného, příčinou požáru bylo podle prvních zpráv příliš vysoké napětí.

BRAND24

Jak informuje tisková zpráva Českého Telecomu s datem 1.1.2000, problém Y2K se jeho síti zcela vyhnul a v kritickém období od 29.12. 1999 do 1. ledna 2000 byly všechny služby „zákazníkům dostupné při zachování standardní kvality“. Telecom také zveřejnil čísla o tom, jak vzrostl telefonní provoz na Silvestra. Krátce po půlnoci z 31.12. 1999 na 1.1. 2000 narostl počet volání až na 35 000 telefonních hovorů za minutu a za první hodinu po půlnoci bylo v síti odbaveno 1,5 miliónu volání, což je ve srovnání se špičkou běžného pracovního dne nárůst na téměř 160 procent. Průběh v kritických několika minutách kolem půlnoci zachycuje následující graf, každá z křivek zachycuje vývoj v rámci jedné tranzitní ústředny, celkem jich je 8 (omlouvám se za sníženou kvalitu, která je dána předlohou):

Graf objemu volání

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).