Hlavní navigace

Jaká je situace VoIP v České republice?

Jan Ambrož

Jakub Ditrich na Konferenci Czech Internet Forum 2006 prezentoval problematiku internetové telefonie. Zmínil jeho výhody (cena – víme hned, kolik provoláme) a standardy (SIP). Jak vypadá situace VoIP v ČR? Je tu jeden milión potenciálních domácích uživatelů (50% na DSL s limity). 60% uživatelů ví, co je to VoIP, avšak devět z deseti těchto lidí používá Skype. Jakub Ditrich zmínil jeho bezpečnostní rizika. O uživatele bojuje v Česku 25 větších VoIP operátorů – předpokládá se ovšem, že některé…

Jakub Ditrich na Konferenci Czech Internet Forum 2006 prezentoval problematiku internetové telefonie. Zmínil jeho výhody (cena – víme hned, kolik provoláme) a standardy (SIP).

Jak vypadá situace VoIP v ČR? Je tu jeden milión potenciálních domácích uživatelů (50% na DSL s limity). 60% uživatelů ví, co je to VoIP, avšak devět z deseti těchto lidí používá Skype. Jakub Ditrich zmínil jeho bezpečnostní rizika. O uživatele bojuje v Česku 25 větších VoIP operátorů – předpokládá se ovšem, že některé brzy zkrachují. Šanci mají ti, kteří už mají širokou zásobu uživatelů a služby VoIP jim dodatečně nabídnou. Nejráznější krok již učinila UPC, řešení pro domácí zákazníky by měla na jaře chystat i Telefonica O2.

Problém pro domácí uživatele bývá rychlost připojení – z dialupu si totiž moc nezavolají. Další bariérou pro rozvoj VoIP je FUP a také názory, „že přece máme mobily.“

Pro firmy bývá při uvažování o přechodu na VoIP mnohdy potíž, že už před časem investovaly do jiných možností (vlastní ústředna, mobilní telefonování placené firmou). Při využití VoIP přitom může společnost ústřednu zrušit, ušetřit na volání. Své číslo si lze vzít s sebou na služební cesty a volat ze zahraničí (například v kavárně přes WiFi).

Brand

Telefonovat přes Internet můžete přes známé IM programy. Mezi inovativní služby patří třeba Jajah.com, kde každý platí za místní tarif mezinárodní hovor.

Jaké se dají očekávat trendy v oblasti VoIP? Cena za volání bude fixní, důležitá bude přidaná hodnota a jednoduchost použití zařízení.

Našli jste v článku chybu?
24. 11. 2006 19:22
Pro firmy bývá při uvažování o přechodu na VoIP mnohdy potíž, že už před časem investovaly do jiných možností (vlastní ústředna, mobilní telefonování placené firmou). Při využití VoIP přitom může společnost ústřednu zrušit, ušetřit na volání. Ústřednu rušit nemusí. Většinu z nich jde levněji rozšířit o možnosti VoIP. Pak se může např. podle přefixu nastavit přes co mají jaké hovory cestovat. Vím, že s 802.VOX funguje např. ústředna Asterisk.