U VoIP telefonie je problém, že na provozu se podílí minimálně dva subjekty - ISP a VoIP provider. A v případě špatného spojení házejí vinu jeden na druhého a zákazník nemá šanci zjistit, kdo z nich má pravdu. Já sám mám zkušenost s kombinací UPC a VoIPEX. Aspoň jednou do měsíce mi telefon několik dní nešel, a nikdo se k chybě nepřiznal a nikdo nic nechtěl řešit. Protože po přechodu k Volnému problémy přestaly, asi za to mohlo UPC, ale jistotu nemám.
Rozseknout kde je problem se da pomoci testu typu PING a SIP registrace. Vypadky pingu informují o chybě provozovatele připojení Internetu. Vypadky SIP registrace informují o problémech VoIP operátora. Lze sledovat na www.xphonet.cz.
A kde je chyba, když PING šel, ale SIP registrace nešla jen z UPC? (odjinud šla). A tento stav trval vždy minimálně tři dny, po celou dobu mi UPC i VoIPEX tvrdili, že u nich je vše OK, že za to může ten druhý, a pak to najednou zase šlo.
A ještě dodám, že takovéhoto "rozseknutí" problému běžný uživatel VoIPu není schopen, pro něj je PING sprosté slovo a aby na to přišel technik od jednoho či druhého, je nutné je napřed přesvědčit, že chyba je u nich, a to bez toho technika neuděláte, ...
no prave, cely system testovani xphonet.cz je silne neobjektivni a velmi silne jej ovlivnuje stav IP siti jednotlivych operatoru pri mereni. Tudiz xphonet.cz muze zmerit ve svem smeru chybu, ale ta chyba bude pouze ze site ze ktere se provadi mereni a jinde bude vse fungovat bez problemu. jedine alespon trochu objektivni mereni by bylo pokud by se test provadel z vice siti a kompenzovali se problemy u jednotlivych operatoru. tudiz nejlepsich vysledku budou dosahovat ti operatori kteri budou mit "nejkratsi" ci "nejvyhodnejsi" cestu k mericimu systemu.
Třeba pro mne je spolehlivost 99,5% málo, natož jen 99%. Snad jedině pro nedůležitou linku pro občasné volání. Měl jsem možnost dlouhodobějšího srovnání VoIP versus klasická pevná O2 a spolehlivost klasické byla/je prakticky absolutní. Navíc je nezávislá na výpadcích elektřiny v domě (což je dost podstatná věc). Cena je samozřejmě u VoIP dobrá, o cenách O2 si myslím svoje, ale spolehlivost VoIP je ještě slabá.
je to fakt: (1-0,995)*365,25*24 = 43,83h coz jsou skoro 2dny za rok... Zajimalo by me jakou mel spolehlivost Volny nebo jestli uz je zahrnut pod Dial Telecom?
Jeste dotaz mimo clanek - existuje neco podobneho pro ISP? Jakou maji spolehlivost?
A proč je pro vás fungování pevné linky při výpadku elektřiny v domě podstatná věc? Stejně má každý mobil, takže ty náklady na dražší volání při lokálním výpadku jsou zanedbatelné, pokud vám tam elektřina nevypadává každý týden (což už ale není běžná věc).
Ono u VoIP je spíš než u elektriky pro bránu problém vůbec s dostupností Internetu. Takovej UPC, a dneska už i ADSL, nemá už dneska nějaký extra dlouhý výpadky. Dlouhý ne, častý... no, to ještě docela dost.
Zdaleka každý nemá mobil, hodně starých lidí jej např. nemá. Nebo setkal jsem se třeba s případem, kdy byl problém (infarkt) člověka, ISP/VoIP operátor měl zrovna výpadek, mobil vybitý, nabíječka k nenalezení. Naštěstí přes dva domy byl někdo doma s funkční klasickou pevnou linkou. A třeba v řadě vesnic, do kterých vede problematické vedení vysokého napětí (v náročnějším terénu)jsou výpadky v řádu několika dnů v roce. Vím třeba o několika takových na jižní Moravě (měl jsem tam jistý řídící systém a pořád jsme jezdili měnit UPS, či vozili generátory). A doma má UPS jen malé procento lidí.
ad spolehlivost ISP - pro běžná připojení domácností ala 500Kč/měsíc Vám jsou garance ISP minimální. Maximálně třeba vrátí poplatek za 1 den, když je výpadek nad 8h denně, nebo poplatek za měsíc, je-li výpadek nad cca 8 dnů. Procenta dostupnosti jsou uvedena zcela výjimečně. Na druhou stranu je ale také třeba napsat, že se spolehlivost za poslední roky v průměru zvýšila.
U dodávek vyhrazené konektivity pro velké firmy, malé ISP v řádu desítek/stovek Mbitů je to jiné. Platíte-li řádově desetitisíce měsíčně bývá u některých ISP možné domluvit tzv. SLA (garanci kvality/dostupnosti), obvykle na 99,9%. V případě, je-li dostupnost nižší, se pak dle tabulky poskytují slevy.
Mimochodem docela by mě zajímal nějaký podrobnější aktuální přehled ISP a jejich poskytování SLA (% výše, jaké jsou slevy když ji nedosáhne, atd.)
Jak již tady někdo uvedl - spolehlivosti "VoIP sítí" je jen jedním s článků řetězce.
Samotná spolehlivost VoIP komunikace je dána dalšími faktory. Například:
* spolehlivostí ISP - pokud komunikuji s někým, kdo také používá VoIP a má jiného ISP než já, tak k tomu dokonce přibývá spolehlivost spolehlivost dvou ISP; a to ani nemluvím o komunikaci s někým kdo má VoIP a je u jiného ISP i jiného VoIP poskytovatele
* spolehlivostí koncových zařízení - VoIP telefony a brány jsou přece jen trochu náchylnější na problémy než telefonní přístroj užívaný na klasické "pevné" (už jen to, že máme x hlasových kodeků...)
Spolehlivost VoIP komunikace je nyní určitě menší než klasická "pevná".
Každopádně já si s VoIP + v případě problémů s mobilem vystačím.
Mohu povrdit, pouze s tím rozdílem, že místo UPC mám Kyslík. 802.cz používám více než 3 roky a VOIP brána se snad nedá ani protelefonovat. A spolehlivost - téměř dokonalé a když se vloudila chybička, tak to bylo většinou na straně Kyslíku.
Můj ISP má všechno napájení zálohované. Nevím jak kdo, ale ISP, který dodává konektivitu pro několik ambasád, škol, přísně tajné pracoviště MV a hafo podnikatelů by měl mít zálohované napájení jako samozřejmost.
Jak kdy a jak u koho. Pokud se používá VoIP na metalickém, nebo optickém připojení, stačí jeden lempl, který kopne, nebo bagrem hrábne, kde nemá a rázem jsou mobily a wifiny jediné, co funguje. Občas se také stane, že kovokutači se pokusí vylepšit si životní úroveň kabelem, který je v provozu a mezi optikou a metalikou nedělají rozdíl (kabel jako kabel). Jak je to dlouho, co kvůli ukradení kusu optiky nešel v severních čechách dva dny internet, kdo se ještě pamatuje? Takže o nějaké ,,100% spolehlivosti" nemůže být ani u pevných linek řeč, naopak pokud se podělá pevná, trvá odstranění poruchy většinou déle (záleží na stupni devastace kabelu a délce poškozeného úseku), než na bezdrátu, kde se 90% poruch odstraňujez řídicího počítače.
Jsem velky fanda voip, ale na rozdil od mnohych ostatnich fandu vidim, ze spolehlivost voip jeste hodne pokulhava za mobilnimi operatory. Ne nahodou se na zacatku clanku srovnava spolehlivost voip s ufonem. Proc nesrovnavat s t-mobilem, o2, vodafonem, jejichz sluzeb vyuziva vetsina populace? Je dobre si rovnez uvedomit, ze bezny uzivatel mobilnich sluzeb dostane mobil a muze telefonovat. Pripojeni voip telefonu nebo voip brany vyzaduje urcité znalosti a co se kvality tyce dochazi ke kratkodobemu preruseni a ke zpozdeni.
Je to zajímavý projekt, díky za pohled do jeho zákulisí.
Mě by ještě zajímalo, jak je to financováno. Nemyslím HW a SW, ale kolik se při tom "protelefonuje".
Chápu, že VOX apod. vás nechají volat zadarmo, ale mají všichni operátoři, třeba mobilní, paušály bez limitu?
náklady na vývoj byly natolik velké, že náklady na provoz jsou proti tomu zanedbatelné. V dubnu budou registr i tester tel. sítí uvedeny do standardního provozu a služby xPhoNet začnou být nabízeny za úhradu, takže provoz si na sebe postupně začne vydělávat. Současně se začne testovat peeringové propojení VoIP sítí a následně i jejich zprostředkované propojení do ostatních veřejných sítí.
Problematický xPhoNet opravdu asi je. Na jistém semináři v listopadu minulého roku jsem v bufetu "nad kávou" náhodně vyslechl debatu dvou pánů, patrně techniků od různých operátorů, k přednášce pana Ing. Fišera o xPhoNetu. Oba byli na autora článku poměrně nabroušení. Bavili se o tom, že testy nejen že probíhaly, jak píše pan Fišer, za podmínek že "K zahájení testů není potřeba aktivní spolupráce provozovatele dané sítě a testy lze provádět i bez jeho vědomí či souhlasu.", ale někdy probíhaly přes výslovný zákaz. Dohled operátorů některé testy (například u jednoho operátora více než 60000 "prozvonění" snad z jednoho čísla v jednom dni, či jiné nestandardnosti, jako registrace k sipproxy v sekundových intervalech a pod.) vyhodnotil jako porušení všeobecných podmínek (pokusy systém "shodit"), či DOS útoky na ústředny operátorů. A na to ve většině případů pak dohled reagoval (u jednoho z operátorů dokonce prý automatický systém ochrany) tím, že "útočníka" dočasně zablokoval a informoval jej o nepřípustnosti takového chování. Provozovatel xPhoNetu, nebo spíš přímo Ing. Fišer, na to ale údajně vůbec nedbal, testy jen přesunul na jiná čísla, a operátorům se "pomstil" tím, že uvedené blokace, provedené z důvodu vlastních chyb xPhoNetu a porušení všeobecných podmínek operátorů, zveřejnil jako poruchu ústředen!!! Pokud to tak skutečně je tak je mi jasné, proč ti co byli vystavení intenzivnějšímu "testování" tohoto druhu milují xPhoNet s odpuštěním jak vosinu v pr....
prijde mi, ze cely "system" xphonet.cz je pomerne pofiderni. vsimli jste si pomerne razantniho narustu latence sestaveni prichoziho hovoru a dalsich parametru tento mesic u vetsiny subjektu? otazkou je jestli xphonet.cz netestuje spise svoji, dle meho nazoru pochybnou, spolehlivost.
Navic jsem si nikde nevsiml zadne metodiky mereni, struktury spoju do JTS ci verejneho internetu slouzicich pro testovani a jejich provozni protokoly.
Mozna jsou spatne vysledky mereni u vetsiny subjeku v poslednim mesici jen dusledkem spustenho torrentu ci omezenim kapacity spoju do JTS u ProTelu :-)
Od září 2006 máme doma kombinaci UPC + 802.VOX -- v prvních pár měsících (podzim 2006) jsme tu a tam zaznamenali drobné problémy, zejména s kvalitou hovoru (evidentně na straně 802.cz), ale pak se všechno usadilo a za poslední dva roky si žádný problém s telefonem nevybavuji.
Jediný okamžik, kdy si uvědomím, že používáme VoIP linku, je při kontrole výpisu z účtu -- Telecomu jsme měsíčně platívali sedm osm stovek, teď je na výpisu nula a pouze se nám tiše odečítají halíře z kreditu, získaného při zakoupení VoIP brány, měsíčně v průměru stovka při stejném objemu volání. Nekupte to... :-))
Autor by mohl na rovinu priznat, ze pochazi z firmy, ktera vyvinula software k asterisku konkurencni. Samozrejme gratuluji k tomu, ze na prvnich ctyrech mistech se umistili operatori, kteri nasadili jejich software. Ale jedovate poznamky o asterisku si klidne mohl odpustit, protoze tomu, ze asterisk pretizite, kdyz mu date spojit vice nez jeden hovor za 300 s veri asi jen autor sam.
Ten kdo tady argumentuje spolehlivosti pevne linky by tak nemel cinit na zaklade toho, ze si nevsiml, ze mu nejde telefon. Prvni relevantni zacinaji byt az logy ISDN ustreden, ktere poznaji ztratu synchronizace s telefonni siti. A k te dochazi, ne kazdy den, ale parkrat rocne se i ustredny telekomu reloadnou a nebo tam neco zaskripe, treba kdyz davaji na vedlejsi par ADSL uzivatele.
Vyznamnym benefitem VoIP reseni je jeho flexibilita, pridani pobocky neni o nakupu karty se 64 linkami za dlouhe penize. Komponenty jsou casto bezne PC/serverove, nemusite resit dostupnost nahradnich dilu, ktera neni u beznych ustreden, ktere ma spousta firem, nijak valna.
Taktez premyslim kde autor vzal informaci o registraci min. 90s na asterisk. Asterisk zvladne bez problemu 300 pobocek s registraci po 30s, akorat na to musi clovek nasadit o neco lepsi zelezo nez PC za 6.000,- ...
To sestavovani jednoho hovoru za 300 s, to se bavime o verzi 1.0 s PRI kartou od NONAME vyrobce a na stroji 800MHz s 512 ramkou? V soucastne dobe jsme uz trosicku jinde...
A slyšel už pán něco o tom, že existují záložní zdroje? Když už by pro něj byla katastrofa výpadek jističe po explozi žárovky? Jistě, existují místa, kde vichřice, nebo sníh dokáže odstavit dodávku elektřiny na delší dobu, ale pochybuji, že zrovna v těchto místech má Vodoprd kabely v zemi, takže když padne strom, odnesou to jak silnoproudé, tak vodoprdné dráty a výpadek proudu ve městě???
Ty čísla jsou pro business řešení katastrofální.
Tak jsem se podíval na zdroj (http://www.xphonet.cz/index.php?m=1&p=4&o=1&d=-1), ale jak to vypadá, skutečnost je ještě horší. Už při tak minimálním počtu testů je dostupnost velmi nízká, což v podstatě znamená, že každý druhý hovor je špatný.
Ano, za VoIP se dají ušetřit nějaké peníze, ale stejně se nejvíce platí za terminační poplatky a propojení. Operátoři kvalitní SS7 ústředny vyhazují a nahrazují softswitchi, kde se jen za údržbu sw platí nehorázné částky a pořád tam něco nefunguje tak jak by mělo, nebo se to musí mastně zaplatit.
Linka od zákazníka stejně sebere stejnou, ne-li větší kapacitu (čím větší komprese, tím větší zpoždění - o kvalitě nemluvím), úspora nákladů je velmi sporná. Možná tak pro někoho, kdo poslední míli provozuje na Wi-Fi.
Ale je to bohužel jedna z mála věcí, jak konkurovat zde či jinde na telco trhu.
A mobiláři se tiše smějí, jak se garážovky mlátí o poslední zbytky a dělají vše proto, aby koncept GSM/WiFi nepronikl do domácností.
Vážený krakonoši, jsou dva druhy lidí. Ti, co mají od všeho klíče. I od všech rozvodných skříní svého ISP. To jste třeba vy.
A pak jsou lidé, co nemají od všeho klíče - dokonce ani od domovního rozvaděče, co tam má jejich ISP. A ti lidé si tam prostě záložní zdroj dát nemohou. A jejich ISP to tam sám nedá, protože si poměrně logicky spočítá, že to pro domácí uživatele opravdu není potřeba.
Radujte se, že patříte k první skupině a pište méně příspěvků.
Ty blaho ty jsi uz jak RH, co kdyby jsi uz prestal zde spamovat tu svoji Wifi propagandu! Opravdu uz toho bylo dost. Jo a jestli nevis tak i mob operatori pouzivaji optiku a hovory jsou vedeny prave skrze opto kabelaz. Nevim odkud je pripojena ta Vase wifi spolecnost ale jiste se nekde pripojuje a bude to pravdepodobne u O2, T- systems nebo GTS Novera nebo nekde jinde. Nebo si myslis ze svet stoji a pada se zazrakem jmenem Wifi? Fakt nechapu jak muze nekdo byt tak zaslepen, myslim ze svoji praci mas rad, ale trochu to moc zeres!