Hlavní navigace

Jaké jsou internetové firmy?

26. 4. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Už jste se někdy sami sebe zeptali, jaké firmy vlastně stojí za internetovými stránkami, na které se každý chodíte den dívat? Jak je možné, že se jim v současné době dostává takové publicity? A jsou schopny porazit tradiční kamenné firmy? Spousta otázek, na které (možná) najdete odpovědi.

O internetových podnikatelích začaly v posledním roce i u nás vycházet spousty článků, velmi zřídka však narazíte na hodnocení jejich firem. Novinám ani nic jiného nezbývá, neboť stále je pro ně Internet novotou a většina článků je pouze informativního či nadšeneckého charakteru. Zřetelně je to také vidět na rozhovorech s lidmi z českého Internetu, které jsou v drtivé většině pozitivně laděny.

Dosud nám však tyto zprávy či rozhovory mnoho neříkají o lidech, kteří Internet stavějí. Jelikož o českém Internetu bychom si mohli udělat obrázek pouze sesumírováním osobního názoru, podívejme se na výsledky 1. evropského průzkumu, který pro konzultantskou společnost Pricewaterhou­seCoopers provedla britská agentura Simpson Carpenter. Výsledky nevyznívají příliš povzbudivě, jednoduše shrnuto: podle názorů manažerů z celé Evropy jsou internetové firmy plné oportunistů, kteří nevidí dále než za hranici jednoho roku.

Podívejme se na závěry trochu blíže – vycházejí především ze srovnání tradičních a internetových fi­rem:

1. Společnosti typu dot-com nepovažují za důležité plnění závazků.

Internetové společnosti ignorují své zákazníky a cíle hledají v dominantním postavení na trhu. Pouhých 15 procent těchto firem považuje plnění svých obchodních závazků ze nezbytné pro krátkodobý úspěch.

2. Oportunisté ve společnostech typu dot-com obětují dlouhodobé úspěchy v podnikání krátkodobým ziskům.

Podle poloviny oslovených podnikatelů řídí internetové společnosti vypočítaví oportunisté.

3. Internetové společnosti mají v současné době pouze dva až tři roky na dosažení ziskovosti.

Podle většiny podnikatelů porušují internetové společnosti tradiční pravidla a postupy a jsou proto odsouzeny k zániku.

4. Tradiční společnosti mají optimální předpoklady pro dlouhodobou úspěšnost v e-businessu.

Jejich zkušenosti, postavení na trhu a finance jim umožní rozdrtit mladé nadšenecké firmy.

Se spoustou těchto názorů budete jistě souhlasit, internetové firmy jsou často i přes svůj obrovský růst stále řízeny „přes nadšení, které jednou musí dojít a firma půjde ke dnu.“ Navíc jejich kratičká historie jim dává minimum důvodů k nadšeným vyhlídkám do budoucna, kdy jim přijdou konkurovat kamenné firmy.

Abych se vám však přiznal, výsledky tohoto průzkumu mi nepřijdou ani dobré, ani špatné. Zarazilo mě, že ačkoli se na odpovědích podílelo 415 společností z celé Evropy (Belgie, Francie, Velké Británie, Německa, Nizozemí, Portugalska a Španělska), pouze 15% z nich byly internetové firmy. Pro obecný průzkum je to pravděpodobně reprezentativní výběr, mnohem silněji z něj však čiší, že je to pohled „starých na mladé“. Chtěl bych přitom připomenout jeden rok starý výrok, jak se o evropských tradičních firmách vyjadřuje Andreas Schmidt, šéf evropského AOL: „Nevidím v Německu ani jedinou velkou firmu, která by dokázala skutečně přejít na Internet a pracovat na něm. Porovnání se Spojenými státy je přímo tragické. Ani Siemens, ani Bertelsmann kromě silných slov ještě mnoho nepředvedly. A ostatní se ani nepokoušejí.“

BRAND24

Z tohoto pohledu mi předchozí názory přijdou jako vystrašené a udivené pohledy „starých pardálů“ na to, co se kolem nich děje. V mnoha ohledech mají pravdu (zkuste neplnit vůči zákazníkům závazky po delší čas), v některých to však vyznívá jako hubování svým potomkům (například porušováním pravidel v oblékání – zní to však přesně jako titul knihy Dana Kennedyho Jak uspět v podnikání porušováním všech osvědčených pravidel).

Nebudu stranit ani jedné straně, neboť bych se dopustil stejné chyby jako uvedený průzkum. Pouze jsem přesvědčen, že ačkoli většina internetových firem zkrachuje nebo je někdo koupí, ty, které přežijí, zamotají starým společnostem ještě pořádně hlavu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje na mikroplatebním projektu I LIKE Q společnosti Villusion, kterého se účastní Sun Microsystems. Dlouhodobě se věnuje elektronickému obchodu, pracoval na řadě studií pro bankovní sektor.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).