Jakou budoucnost mají online kanceláře?

Mít k dispozici svoji kancelář kdekoli, kde je Internet, je lákavé, stejně jako další výhody online kancelářských řešení. Vždy se ale najde nějaký ten háček.

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Podle nedávného průzkumu na 2400 amerických domácnostech pouhé jedno procento uživatelů používá nejrozšířenější online kancelářský balík od Google. Výzkum jedním dechem dodává, že velká většina uživatelů online kanceláře současně používá některý instalovaný program stejného zaměření. Průzkum tedy poukázal na skutečnost, že online kancelářský balík může být pro někoho výhodný a příjemný, ale současně téměř nikomu nenabízí všechny potřebné funkce a možnosti. To, co je možná překvapivější (alespoň pro mě), je fakt, že téměř polovina lidí žádný Office doma nepotřebují. Stačí jim maximálně Notepad či Wordpad. A zde si myslím mají online kanceláře navrch, přinejmenším funkčně.

Kdykoli se hovoří o online kancelářských balících, ať již pocházejí od libovolné firmy, vždy přijde na řadu otázka bezpečnosti a ochrany soukromí. Svěřit své dokumenty třetí osobě? Navíc zcela neznámé? To je pro mnoho hlasitých diskutujících velký problém. Dovolím si ale tvrdit, že počet lidí, kteří by prostřednictvím internetové kanceláře svěřili nějakému „velkému bratrovi“ nějaké významné tajemství, je naprosté minimum. Boj o úspěch se povede, především mezi uživateli kteří používají poznámkový blok. Přechod například na Google Notebook (například i jako rozšíření pro Firefox) by nemusel být příliš bolestný a výhody pro mnohé budou nemalé. Bude to boj o nenáročné uživatele. Právě oni budou dost možná rozhodovat velikosti o úspěchu či neúspěchu celé koncepce online kanceláře.

EBF16

Ti nároční uživatelé mají zpravidla vybráno a obvykle vědí, proč si zvolí právě tu či onu variantu. Osobně používám primárně OpenOffice, protože potřebuji rychle a pohodlně psát texty s poměrně velkým množstvím vzorců. Někdo potřebuje pohodlnou hromadnou korespondenci a jednoduché ovládání, takže používá MS Office, apod. Cílová skupina lidí, kteří žádný balík nepoužívají, je tedy podstatně snazším terčem. Stačí je přesvědčit, že tu kterou službu potřebují, což nemusí být ani tak těžké.

Kritici mohou říkat, že online kancelář nemá šanci, protože je Internet stále pomalý, ne vždy stabilní, pokrytí nedobré. V tomto kontextu je však potřeba připomenout, že není daleko doba, kdy pro většinu z nás byl Internet něco velmi vzácného a podivného, kdy jsme kupovali časopisy o IT kvůli přiloženým CD. Pak přišlo vytáčené připojení, DSL,… V zásadě během osmi let se náš pohled na Internet a jeho možnosti zcela změnil a hovořit o technických omezení se zdá býti poněkud předčasné. Online kancelářské balíky (v nejširším slova smyslu) šanci mají. Jak s ní naloží, ale není zcela zřejmé. Mohu-li připojit svůj tip, pak věřím, že svůj podíl mohou a budou zvyšovat poměrně značně.

30 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 11. 2008 22:15

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »