Hlavní navigace

Jakub Havrlant (Rockaway): Chystáme nové projekty, zajímá nás Vietnam

25. 4. 2014
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Jakub Havrlant se od loňského odchodu z Allegra soustředí na budování skupiny Rockaway. Obrat firem v jejím portfoliu letos podle jeho slov dosáhne na více než dvě miliardy korun.

Jakub Havrlant před rokem opustil vedení české divize skupiny Allegro a začal se plně věnovat budování finanční skupiny Rockaway, kterou vede. Středem skupiny je fond Rockaway Capital, který chce letos proinvestovat 300 milionů korun a do kterého své peníze vložil nejen Havrlant, ale i další investoři.

„Myslím si, že to letos bude přes dvě miliardy,“ odpověděl Havrlant v rozhovoru pro Lupa.cz na otázku, jak se navýší obrat firem ve skupině oproti loňským 780 milionům korun.

Rockaway už v letošním roce investoval do české firmy Brand Embassy, spustil projekt online prodej jízdenek Bileto a prostřednictvím firmy Chytrý Honza koupil online síť finančních poradců Bonnet.

A investice budou podle Havrlanta pokračovat. „Peněz máme ještě hodně. Je spousta věcí, které nejsou zatím vidět a které připravujeme,“ řekl Havrlant.

Podle jeho slov se nyní po Brazílii zajímá o Vietnam, segmentově se již nebude čistě soustřeďovat na oblast e-commerce, i když v současnosti zde chystá „velkou věc“. 

Před rokem jste opustil Allegro Group CZ a začal jste se věnovat budování nové skupiny Rockaway. Co vás k tomu vedlo?

Myšlenku Rockaway Group jsem měl v hlavě delší dobu. V podstatě i věci, které jsem dělal jako osobní investice, jsem prováděl pod Rockaway, samozřejmě ale v omezené míře a v trochu jiném segmentu, aby to nebyl střet zájmů.

Ve chvíli, kdy se Allegro dostalo do fáze, kam jsem ho já měl za úkol dovést, to pro mě přestalo být atraktivní. Ve velké korporaci jsem působit nechtěl.

Nedávno oznámil odchod z Allegra i Jan Jírovec, který převzal jeho vedení po vás, a nyní se také připojil k Rockaway. Jaká bude jeho role?

Honza je výkonný ředitel, takže mi bude pomáhat se spoustou projektů, bude dotahovat akviziční příležitosti, ladit interní procesy a podobně.

Takže bude mít více výkonnou funkci a vy tu strategickou…

Ano, tak je to rozděleno.

Rockaway má letos na investice nachystáno celkem 300 milionů korun. Budete se držet oblasti e-commerce nebo se chcete rozkročit do jiných segmentů?

Na e-commerce se díváme a připravujeme zde velký projekt. Ale není to jediná věc, na kterou se budeme dívat, protože e-commerce má dneska tu nevýhodu, že už to není tak rychle rostoucí byznys.

Samozřejmě když vše uděláte správně a trefíte správný okamžik, tak to dobrý byznys je. Navíc se v této oblasti cítíme pohodlně v tom, že víme, jak vše funguje, jak vše nastavit, aby to bylo zajímavé.

Na druhou stranu chceme do našeho portfolia vnést nové projekty z oblasti služeb, které mají větší potenciál růstu a podobně.

Můžete říct, o jakou oblast konkrétně půjde?

Jedna oblast už je veřejná, jde o oblast dopravy, respektive online prodej jízdenek a obecně online cestování jako takové. Tomu se nyní hodně věnujeme. Bileto je jeden z projektů v téhle sféře, ale budeme se dívat i na další.

Rockaway od začátku roku oznámil už tři investice. Kolik peněz vám ještě z avizovaných 300 milionů zbývá?

Peněz máme ještě hodně. Je spousta věcí, které nejsou zatím vidět a které připravujeme, ale financí je ještě dost.

Co tedy chystáte?

Stále něco. Dneska se hodně zaměřujeme na zahraničí. V Čechách už se cítíme zaběhnuti, víme, co se zde děje, máme tu naplánované určité cíle. Pár ještě neoznámených projektů už nyní připravujeme. Chceme trefit dobré věci a poposunout je do zahraničí. To znamená zorientovat se i na globální úrovni, nebo se podívat na podobné trhy jako je Brazílie. Hodně nás teď zajímá Vietnam.

Jaká je v tomto směru strategie skupiny Rockaway?

Naše vize je, že Rockaway není investiční fond, spíše jsme finanční skupina. Spoustě projektů dáváme hodně výkonné práce. Baví nás tvořit hodnotu a dělat s dobrými lidmi. A abychom s nimi mohli dělat, potřebujeme vytvořit příležitosti. A to je to, co chceme dělat.

Na druhou stranu, pokud tyto věci děláte jen v Česku, jste omezeni v tom, že je trh strašně malý. Naším záměrem je, že většinu produktů budeme tvořit tady, ale budeme je tlačit ven do zahraničí, čímž vytvoříme spoustu příležitostí pro lidi, kteří chtějí něco více, než pracovat tady v tom malém rybníčku. A my jim to umožníme.

Zmínil jste Vietnam. Co je pro vás na něm tak zajímavého?

Popíšu to ve třech bodech: Vietnam má podobné charakteristiky jako Brazílie. Země je sice poměrně politicky obtížná a z administrativního hlediska také není pro každého, ale myslíme, že to vše umíme odpracovat.

Jde o 90 milionů lidí a je to Asie, která dneska rychle roste. Tamní trh zároveň ještě není na takové úrovni jako Čína, Indonésie nebo Malajsie. Česká republika navíc má na Vietnam silné vazby, jsou firmy, které tam uspěly a spousta lidí, která tam pracovala, je ochotna zůstat.

Jak je na tom Vietnam z hlediska připojení domácností k internetu, využívání smartphonů a podobně? To jsou pro vás jistě klíčové faktory.

Smartphony tam určitě převládají a zároveň je mobilní segment zajímavý. Žije tam hodně aktivních mladých lidí, takže mobilní služby jsou jedním z hlavních bodů našeho zájmu.

Mluvil jste o chystaných projektech. Kdy byste mohli další investici oznámit?

V dalších měsících. Věci neoznamujeme hodně dopředu, radši na nich dlouho pracujeme a nechceme dělat publicitu za každou cenu. Jako skupina Rockaway teď budeme nějakou dobu uzavřenější.

Budete investovat do nových projektů, nebo navyšovat podíly v těch stávajících?

Půjde o nové věci. Hledáme klasické investice do dobrých týmů s dobrým byznysem, který nebudeme muset tolik řešit. Ale zároveň chystáme i strategické věci pod vlastní režií.

Loni byl obrat firem v portfoliu skupiny Rockaway 780 milionů korun. Kolik to bude letos, když přibyly nové investice a další se chystají?

Myslím si, že to letos bude přes dvě miliardy. Poměrně výrazně nám rostou věci, které byly zahrnuty v obratu za minulý rok. Velký obrat dělá Brazílie, která tento rok roste dvojnásobně až trojnásobně. Výrazně jsme posílili i obrat ve financích, kde Chytrý Honza akvíroval skupinu Bonnet a dohromady se nám daří výrazně růst. Do toho ty nové projekty, takže přes dvě miliardy jako skupina určitě půjdeme.

JAKUB HAVRLANT

  • v roce 2007, ještě v době studií na VŠE v Praze, nastoupil do divize restrukturalizací podniků konzultantské společnosti PwC 
  • téhož roku rozjíždí firmu Pricetown, kde je výkonným ředitelem a která spouští projekt Bezrealitky.cz
  • v roce 2009 kupuje 50% podíl v Pricetownu společnost Allegro
  • od roku 2010 působil jako ředitel Allegro Group Czech Republic and Slovakia
  • v roce 2013 společnost opouští a soustředí se na budování své skupiny Rockaway, kterou zároveň vede
  • do portfolia  Rockaway patří firmy či jejich čísti: Leo Express, Silicon Jelly, Bileto, ChytrýHonza, Storyous, Adexpres, Zarpo, Brand Embassy

Teď k jednotlivým projektům. Investoval jste poměrně velké peníze do Brand Embassy, kde celý tým dobře znáte už ze StartupYardu. Jak tato služba monitorující zákaznickou zpětnou vazbu na sociálních sítích zapadá do vašeho portfolia?

Jsme hodně zaměřeni na zákaznický servis, protože si myslíme, že je v oblasti internetového byznysu klíčový pro marketingové odlišení a je extrémně důležité s ním pracovat. Brand Embassy je specialistou na tuto oblast a já tomuto projektu věřím.

Týmu Brand Embassy v čele s Vítem Horkým jste už dával rady či konzultace. Změní se teď zásadním způsobem vaše role?

Jde o naší portfoliovou investici, to znamená, že firmu nechceme řídit. Dali jsme jim peníze, když je potřeba, tak jim například z hlediska kontaktů pomůžeme, ale jinak je to celé na nich.

Zajímavý pro vás je segment dopravy. Nedávno jste spustili novou službu Bileto, kde chcete využít zkušenosti, které vám dala investice do dopravce Leo Express. O jaké zkušenosti konkrétně jde?

Doprava je specifická. S tím, že operujete s těžkým hardwarem, je ten segment rigidní a méně inovativní. Je tam velký tlak na konzervativnost. Myslím si, že dnes už to není potřeba. Nové technologie vše zrychlují, a inteligentním consumer IT se dá vše posunout. A to těm firmám dneska chybí. Leo Express je mentálně nastaven velmi inovativně, je otevřený. Nad tím, jakým směrem by vše mělo jít, jsem strávil hodně času. A to nám krásně vytyčilo hrací pole, kde myslím je otevřený prostor. Teď se to snažíme odpracovat.

A jak jste spokojený s investicí do Leo Expressu? Z mého pohledu se to nevyvíjí nejrůžověji, vzhledem k velké konkurenci firma generuje ztrátu, rozjezd by mohl být zřejmě lepší…

Nemyslím si, že to je úplně pravda. Oblak, že se to nevyvíjí dobře, vychází z těžkého PR tlaku, ale za mě se ta investice vyvíjí tak, jak jsem plánoval. Je na to potřeba pohlížet komplexně, jak se produkt posouvá dál a podobně, a to se vyvíjí přesně podle mého očekávání.

Když jsem do Leo Expressu investoval, nečekal jsem, že do šesti měsíců vytáhnu desetinásobek peněz. Čekal jsem, že firma na tomto trhu zanechá určitou stopu, bude fungovat, bude se dál rozvíjet a případně se ukážou další možnosti, díky kterým bude Leo Express zvyšovat svou hodnotu. A to se děje.

Zpět k Biletu. Tento projekt spolupracuje se Seznamem. Jak ke spolupráci došlo?

Se Seznamem jsem to řešil delší dobu. Už od chvíle, kdy  jsem měl tuto myšlenku a říkal jsem, že přesně tohle chceme dělat, bavil jsem se o tom s Pavlem Zimou. Řekli jsme si, že to dáme dohromady. Od podzimu jsme začali řešit konkrétní dohodu a nakonec jsme se dohodli.

Na čem konkrétně jste domluveni?

Seznam staví mapové vyhledávání tras a do něj budeme dodávat transakci. Jinými slovy si na nových mapách budete moci rovnou koupit prostřednictvím Bileta jízdenku. Pro nás je to zajímavý zdroj marketingové příležitosti, pro Seznam to dává smysl, aby kompletoval službu na Mapy.cz.

Bileto zatím běží v testovací fázi, ale už je známo, že chystáte jeho rozšiřování do dalších zemí. Půjde jen o Polsko a Slovensko?

Nepůjde, díváme se také na Brazílii. Je to trh, který má 200 milionů lidí, známe ho, máme dobrou referenci, dobré kontakty. Také tam máme zajímavé koinvestory, kteří s námi chtějí investovat a berou nás do svých obchodů, takže tam nám to funguje.

Ve fondu Rockaway Capital nejste sám, je tam také skupina investorů, o které nechcete být příliš konkrétní. Můžete alespoň říci, jaký je poměr českých a zahraničních investorů?

Českých investorů je většina.

V Brazílii jste rozjeli službu Bankfacil, obdobu Chytrého Honzy. Jak se mu daří?

Je to na vzestupu. Jde o přesně ten typ segmentu, který se musí změnit. Doby klasických klepačů na dveře už jsou minulostí.

Banky a pojišťovny hledají nové distribuční kanály. Je to těžký segment, nejde o klasickou e-commerce nebo klasický online, existuje tu spousta bariér – od regulací až po složité budování produktů. Nebudu předstírat, že je to jednoduchý byznys, je to opravdu hodně odpracované.

Líbí se nám ale predikovatelnost toho, že když to uděláme dobře, bude to generovat hodnotu. Získanou znalost pak chceme zúročovat na globální úrovni. Na takzvaný „fintech“ segment se hodně díváme.

Jak se Chytrému Honzovi daří po finanční stránce?

Podle plánu bychom letos konsolidovaně měli být na nějakých 400 milionech korun obratu s poměrně dobrou ziskovostí. Loni to na obratu bylo nějakých 230 milionů korun.

Poměrně dobrá ziskovost znamená přesně co?

Myslím, že bychom mohli udělat nějakých 30 až 40 milionů zisku.

Jak se na financích Chytrého Honzy podepíše akvizice Bonnetu?

Bonnet nám efekty přináší už dlouho, spolupráci s ním jsme rozjeli před rokem a půl, teď se pouze vše dotáhlo a Bonnet se stal součástí finanční skupiny ChytrýHonza.

Takže ten relativně vysoký nárůst nebude kvůli samotné akvizici?

Ne, už to tak fungovalo minulý rok. Teď si jen více peněz stáhneme k nám. Akvizice má největší přínos pro trh a pro zákazníky, vlastně tu vzniká úplně nová generace finanční služby.

V poslední době toho máte dost. Jak to vše stíháte?

Je to hlavně o prioritách Je potřeba si uvědomit, že spousta věcí nevyžaduje operativní vstup, který samozřejmě bere hodně času. Ale už to není „one man show“, dneska už mám kolem sebe tým lidí, který ještě stále rozšiřujeme, takže mohu řešit jen svoje priority a v ostatních věcech se spolehnout na ně.

Jak vám budování týmu jde? Nenarážíte na nedostatek kvalitních lidí?

BRAND24

Jedna věc je samotný tým Rockaway, kde sázím na lidi, které už znám delší dobu a se kterými máme stejný pohled na věc. Další věc jsou lidi do jednotlivých projektů. Tam dáváme šanci  i lidem, kteří nemají žádné zkušenosti, a my si je vychováme.

Chceme top lidi, kteří nehledají zkratky, ale chtějí si to odpracovat a přemýšlejí. Neřekl bych, že je nedostatek kvalitních lidí, ale není lehké najít ty top lidi. HR je pro nás velké téma, proto pracujeme na společném projektu s vybranými vysokými školami.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).