Hlavní navigace

Jakub Rož: ŠkolníSešit.cz míří s investorem v zádech do světa

Lubomír Hauerland

Rozhovor se sedmnáctiletým zakladatelem Školního sešitu. Projekt, který vznikl z osobní potřeby studenta, míří do světa vyzkoušet, zda bude potřebný i tam. A jak na to půjde?

Představte nám ve stručnosti váš projekt. Proč jste jej spouštěli? V jaké fázi se v současnosti nachází?

Školní sešit.cz je služba pro vedení elektronických sešitů.Umožňujeme tedy vytvářet sešity, do sešitů přidávat témata a do témat již konkrétní hodiny/lekce, které automaticky číslujeme, dodáváme k ním datum vytvoření a řadíme je. Struktura sešitu je tedy velmi přehledná.

Hlavní výhodou je sdílení sešitů s přáteli na FB. Můžete sešit sdílet úplně (více lidí se podílí na tvorbě sešitu), sešit pouze vypůjčit (read-only) a nebo ho zveřejnit úplně (pak indexují obsah i vyhledávače).

Mezi další funkce přidávající komfort patří třeba vyhledávání, chystáme podporu tabletů, tisky sešitů, úložiště pro soubory atd. Máme HTML5 mobilní verzi pro iPhone, iPad a Android telefony, která studentům umožňuje si zápisky prohlížet třeba při cestě do školy v autobuse. Funguje také bez potřeby připojení k Internetu. V září již budeme mít i nativní aplikace pro iPhone a iPad.

Jakub Rož

  • 17 let, studuje Soukromou střední školu výpočetní techniky v Praze
  • má internetovou agenturu Flow Media, zakladatel projektu Školní sešit.cz
  • V roce 2010 vyhrál soutěž Junior Internet právě s projektem Školní sešit.cz a dnes se podílí na organizaci Junior Internetu
  • Aktivně se zapojuje do projektů pro děti a mládež Safer Internet
  • Profil na LinkedIn.

Jak vás napadlo založit právě Školní sešit?

Jelikož jsem sám pořád ještě student, tak jsem při nástupu na střední školu řešil problém se zápisky z hodin. Na střední škole používá hodně studentů notebooky a na mojí škole ta penetrace byla opravdu vysoká.

Jakub Rož, Školní sešit

Jakub Rož, Školní sešit: řešil jsem ve škole problém vlastních zápisků z hodiny. A tak Školní sešit vznikl.

Spolužáci si zapisovali např. do Wordu atd., nicméně to mi přišlo nevyhovující, protože to nepřináší komplexní řešení. Uloží to pouze jakousi stránku, soubor, a ten si musíte sami někam uložit, zálohovat, musíte si zápisky nějak přehledně řadit a celkově po pár měsících máte po počítači stovky souborů, v kterých se nemáte šanci vyznat.

Proto jsem si sám naprogramoval úplně jednoduchý systém pro ukládání zápisků, který se spolužákům líbil a já jim ho postupně také zpřístupňoval. Nakonec to došlo až tak daleko, že jsem si řekl, že by bylo dobré z toho udělat veřejnou službu, kterou bude moci využívat každý student. 

Proto jsem spolu s kamarádem programátorem založil start-up Školní sešit.cz a tento problém se snažíme řešit.

Proč jste zvolili právě toto jméno/ značku?

Název vznikl poměrně jednoduše, je to velmi pěkná a vše vystihující doména. Název pro anglickou verzi mySchoolNotebook už bohužel tak pěkný není, ale hezčí domény jsou již obsazeny.

Uvažovali jste o tom, že byste zároveň byli dodavateli obsahu pro zápisníky? Například ve spolupráci s vydavateli učebnic?

Chceme být dodavatelem obsahu pro studenty. Pro učebnice je náš obsah nevhodný, jelikož to jsou výpisky konkrétního studenta z konkrétní školy. To se dá ale skvěle využít právě pro náš plánovaný obchod se zápisky.

Student bude moci nabídnout svůj sešit k prodeji v našem School Store, určí cenu a další studenti si sešit můžou koupit. Studenty to bude motivovat dělat pěkné zápisky, aby je lépe prodali, a student, který koupí, dostane pro něj relevantní zápisky.

Představte si, že nastoupíte na novou školu. Přijdete k nám do School Store, najdete si zápisky od studentů stejné školy, od stejného profesora, jenom z minulého ročníku. Jinde po Internetu takto relevantní zápisky nenajdete.

Školní sešit

Školní sešit

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

Momentálně na projektu pracuje 7 lidí.

Kdo je typický návštěvník (zákazník) vašeho webu? Kolik návštěvníků mohou vaše služby potenciálně oslovit?

Cca 80 % uživatelů je ve věku 13–24  let, tedy běžný student. V ČR máme 18 000 uživatelů, na globálním trhu si toto číslo zatím netroufneme odhadnout, ale je to velké číslo. Studentů používajících notebook je škole je opravdu hodně.

Pro přihlašování je nutné mít účet na Facebooku. Ten si ale mohou založit pouze osoby starší 13 let. Není to pro takovouto službu handicap?

Není, cílíme na střední a vysoké školy. Nicméně na základní škole je 13 let žákům cca v 7. třídě. V nižších ročnících nepočítáme s používáním notebooku při hodině.

Považujete český trh za dostatečně velký pro vaši službu? Plánujete  expanzi do zahraničí?

Nepovažujeme, je příliš malý a v tuto chvíli má již malý potenciál růstu. Na český trh se již nezaměřujeme a plně pracujeme na vývoji globální verze mySchoolNotebo­ok.com, která startuje v září.

Nedávno jste získali investici od švýcarského BlackLexu. Byla zahraniční expanze jednou z nepřekročitelných podmínek?

Zahraniční expanze je pro nás primární cíl momentálně. Nebyla to podmínka BlackLex, expanzi jsme plánovali od začátku.

Školní sešit

Příklad vytvořeného školního sešitu.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí? V čem si myslíte, že jste lepší?

Přímého konkurenta nemáme, nicméně jsou tu konkurenti jako Evernote, Google Docs atd. Nicméně to nejsou přímo školní systémy, které by vytvářely sešity, v nich témata a do nich ukládaly lekce. Navíc lekce číslujeme, přikládáme k ním datum a díky tomu se v celé knihovně sešitů dá rychle vyhledávat.

Google Docs je klasický typ kancelářského balíku, který umí vytvořit pouze klasický dokument. Tenhle fakt se pozná až při používání reálně ve škole. Pokud byste měl stovky dokumentů v Google Docs, asi to nebude moc pohodlné.

Momentálně ale část potenciálních uživatelů tyto služby používá, a proto je musíme přesvědčit, že Školní sešit je pro ně výhodnější.

Jakým způsobem chcete oslovovat nové zákazníky? Jaké sociální služby a kanály přitom budete využívat?

Celá aplikace je postavená na Facebooku, takže primárně přes Facebook a přes lokální studentské magazíny přímo v USA/UK atd. Také počítáme s šířením přes obecné média, denní noviny, které mají velký záběr.

Jakým způsobem chcete vydělávat peníze?

V první řadě je pro nás důležité udělat produkt, který bude masově využíván. Jakmile překročíme kritickou hranici uživatelů, způsobů monetizace je tam poměrně hodně.

Již teď v září bude mySchoolNotebo­ok.com fungovat na modelu freemium, tudíž premium funkce budou zpoplatněny symbolickou měsíční částkou a free bude „pro vyzkoušení“.

Další příjem peněz je School Store, provize z prodeje obsahu. Ten plánujeme spustit ale až po dosažení většího počtu uživatelů, aby v něm bylo co nabízet.

Kde vidíte váš projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v letošním roce?

Za tři roky bychom rádi byli těsně před prodejem celé společnosti.

Pro letošní rok je cíl spustit globální verzi a udělat produkt finančně soběstačný. Následující rok bychom rádi službu dostali i do dalších zemí jako Brazílie, Německo, Španělsko.

Kam se chcete posunout a čeho chcete dosáhnout? Jak si představujete, že bude vypadat? Kolik procent trhu bude ovládat?

Chceme vybudovat masový produkt, který usnadní práci studentům.

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

To je těžká otázka… Asi bych se realizoval v gastronomii, mám rád dobré jídlo.

Děkuji za rozhovor.

Našli jste v článku chybu?

7. 7. 2011 15:08

Jirka (neregistrovaný)

K celému článku mám pár poznámek:

1) Pardon, ale 17 letý kluk nemůže mít "agenturu". Může mít značku, která zastřešuje jeho další projekty. Ale ze stránek FM vidím, že z toho má klasické webdesignérské studio. Nabízí služby zákazníkům. Nikde nepíše, že to dělá výhradně na smlouvu o provedení práce. Kontaktní informace veškeré žádné. Žádná právní subjektivita, nic. Já bych to nazval nedovoleným podnikáním.

Hodně mi to připomnělo článek o SEOmázích, který před pár dny vyšel na Zdrojáku. Ta "firm…

7. 7. 2011 9:52

Mfrd (neregistrovaný)

Monetizace - ala narveme tam reklamu. A žáci či studenti, místo sledování výuky budou klikat na reklamu:-) Neboť, aby tam reklamu někdo dal tak musí být účinná.

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?