Jaký je nový vzhled newsfeedu Facebooku? Vše je větší, ne vždy logické

Facebook oznámil před několik týdny nový vzhled pro „news feed“, neboli tu část Facebooku, kterou používá většina uživatelů nejčastěji. Podívejme se na to, jak to funguje v praxi.

Nový vzhled „newsfeedu“, tedy nejpoužívanější části Facebooku,  byl oznámen před několika týdny a pokud máte štěstí, tak vám Facebook nabídne možnosti si ho vyzkoušet. Už při nabídce by vás mělo varovat, že je doprovázena snímky obrazovek z mobilu a tabletu. Nový vzhled totiž silně vychází z toho, co znáte z tabletové podoby Facebooku. A mělo  by vás varovat i to, že je tam napsáno „Less clutter, more stories“.

Má osobní zkušenost je přesně opačná. Nový vzhled je přeplácanější, obsahuje nové prvky, které nemají většinu času žádné využití. A zvětšení písma (samozřejmě skvělá věc), fotografií i způsobu zobrazování příspěvků samozřejmě vede k tomu, že oněch příběhů (příspěvků) vidíte podstatně méně.

Zásadní změna, všudypřítomný levý sloupec

Zásadní změnou je existence nového levého sloupce – je jím menu s jediným opakovaně využitelným odkazem (je to ten úplně první, vede na váš vlastní profil), sadou odkazů, které budete používat jenom výjimečně, a nulovými možnostmi přizpůsobení. Součástí je nově navíc i Chat, najdete ho vlevo dole. A i když ho vypnete, bude tam stále. Samozřejmě bude zbytečný, protože vypnutím přestane fungovat.

Na menu je vidět, jak hodně se nový vzhled inspiroval mobilní verzí – ta totiž má podobné menu už dlouho. A pokud používáte Facebook na tabletu, víte, že tam smysl dává. Hlavně proto, že tamní aplikaci ovládáte „šoupáním“ po displeji. Což o to, i na webu se levé menu „schovává“ (změní se v ještě nesmyslnější sloupec nic neříkajících ikonek), ale to jenom tehdy, když si dostatečně zúžíte okno prohlížeče.

Základní princip? Vzít vše staré a obalit to menu

S výjimkou „news feedu“ zůstává na Facebooku vše ve staré podobě. Stránky, pošta, událostí i skupiny jsou stejné. Jedinou změnou je, že získaly menu na levé straně a horní modrou lištu. Nedaří se mi tomu přijít na chuť, menu vlevo je prostě zbytečné. Zejména proto, že z něj je opakovaně potřeba opravdu pouze první položka – přechod na váš profil. Ta totiž z horní modré lišty zmizela.

Pokud byste v tom zmizení podstatného odkazu z horní lišty hledali logiku, tak ji nemá. Odkaz na „news feed“ tam stále zůstal (v podobě „Home“ a ještě navíc v podobě „f“ vlevo).  V horní liště už pak zůstalo jen vyhledávání (v Open Graph podobě už opravdu nepoužitelné), vyrozumění o žádostech o přátelství, upozornění na nové e-maily (Facebook stále více došlých zpráv dává bez upozornění do složky Spam), notifikace a menu (malá šipka úplně vpravo).

Menu samozřejmě doznalo také mírných změn – pořád je v něm „Use Facebook As“ (přepnutí na některou z vašich stránek), přístup k nastavení a odhlášení, několik možností „nápovědy a pomoci“ (včetně přepnutí na původní vzhled, prozatím pochopitelně). A na jednom místě konečně odkazy na vytváření a správu inzerce, vytvoření stránky, vytvoření a správu aplikací.

Z menu mimochodem zmizel „zámeček“ pro nastavování soukromí – ten najdete v první položce levého sloupce (menu). Zkratky k nastavení soukromí samozřejmě vedou tam, kam se dostane i přes klasické Nastavení soukromí a účtu. Odkaz na „Nastavení soukromí“ pro změnu zmizel z menu dostupného přes šipku nahoře vpravo.

Nový News feed? Vše je velké, tentokrát až příliš

Nový „news feed“, tedy stránka, kterou budete na Facebooku pravděpodobně sledovat nejčastěji, se dá charakterizovat tím, že se vše zvětšilo. Písmo (což je dobře, je čitelné), obrázky (což může být dobře) i velikost prvků. Jenže, je to celé trochu nedodělek. Příspěvky v podobě odkazů používají nějaké podivné fonty v několika podivných velikostech. Pokud nahrajete fotografii s komentářem, ten se zobrazí uvnitř fotky.

Vpravo nahoře je možné rozbalit „News Feed“ rámeček a přepínat mezi klasickou podobou (mohutně filtrovanou), všemi přáteli, těmi co sledujete, skupinami, pouze fotografiemi, zprávami z her, hudbou a řadou dalších věcí. Dostupné je i „Most Recent“ (Nejnovější) pohled, ale abyste se k němu dostali, musíte si rámeček rozbalit. Tím se objeví i několik desítek dalších možností.

Změnilo se mírně i zadávání příspěvků – stále pouze „Update status“ a „Add Photos/Video“ (jedna fotka, synchronizované fotky a vytvoření fotoalba). Přes „Update Status (“Stav") se nadále vkládá všechno – texty, odkazy – a stále můžete přidávat přátele, lokaci, připojovat soubory a nastavovat viditelnost. Oproti původnímu formuláři pro vkládání opět platí, že ten nový je prostě „větší“.

Lépe viditelná reklama a poslední komentáře

Asi nepřekvapí, že reklama v pravém sloupci je lépe viditelná. Samozřejmě tomu přispělo to, že ji Facebook obalil světlým rámečkem, zatímco zbytek stránky (pozadí) je šedý. Stále platí, že v okamžiku, kdy už se rozhodnete na něco kliknout (nebo něco nahlásit), je vysoká pravděpodobnost, že vám to pod rukama nahraje nový obsah. Skvělý způsob, jak zobrazovat několikanásobně reklamy víc, zejména pokud uživatelé nechají prostě Facebook běžet. A reklama se pořád točí a točí a točí.

Stejně tak vás Facebook bude pravidelně dostávat při čtení „news feedu“ tím, že vám ho najednou nahraje znovu. Což je velmi praktické, zejména pokud jste se právě chystali na něco reagovat.

Nad blokem s reklamou ještě najdete podivný prvek s ikonkami a jmény a čísly. Pokud pochopíte že „30“ znamená, že jde o události, tak vyhráváte soutěž (tradiční facebookovou, kde nic nedostanete). A nebojte se, zůstalo tam stále tolik oblíbené a nic nedělající Poke.

Pokud používáte Google+, tak vám bude nová podoba „news feedu“ chvílemi něco připomínat. Po přepnutí na G+ vám to dojde. Je si to stylově hodně podobné. Což nakonec odpovídá i tomu, že když tenhle způsob zavedl Google+, stal se méně použitelným.

Co bude dál?

Facebook nejspíš některé věci doladí (nechce se mi například věřit, že ty podivné fonty jsou záměr) a postupně nasadí nový vzhled všem. Na Facebooku samozřejmě vzniknou stovky skupin a stránek „Chceme zpět starý vzhled“ a další stovky stránek „Víme, jak vrátit starý vzhled“. Ty poslední jmenované klasicky využijí stále stejní podvodníci a spammeři . A tradičně jim na to naletí stovky tisíc BFU.

CIF16

Facebooku je to samozřejmě jedno. Musí inovovat, protože jenom tak dokáže vzbudit zdání, že se něco děje a že se (coby služba) někam pohybuje. Takže každý rok či dva bude následovat další podobná změna. Je nutná, aby lidé nešli hledat něco nového. Takhle to, bohužel, prostě funguje.

A nezapomeňme, někde na cestě je ještě změna TIMELINE. Z původního oslavovaného dvousloupcového vzhledu se konečně stane jedno-sloupcový. A to se vyplatí.

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 10. 2013 16:51

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »