Jan Barta investuje milion do doporučovacího algoritmu Proactify

Prezentacemi zúčastněných startupů před investory v Praze a v Londýně skončil minulý týden tříměsíční program českého akcelerátoru StartupYard. Jeden z účastníků – Proactify – získal investici milion korun od internetového podnikatele Jana Barty. Další tři týmy s investory intenzivně jednají.

Jan Barta, který je také sponzorem sekce Startup na Lupě, oznámil investici na svém blogu. Za milion korun získá v Proactify podíl 12,5 procenta. „Líbí se mi nápad a byznys model a hlavně jsem nadšený z obou zakladatelů, jak jim to pálí,“ napsal Barta. „Tuhle seed investici Proactify použije převážně na najmutí prvních zaměstnanců, aby se urychlil vývoj produktu.“

Autoři doporučovacího algoritmu Proactify Jiří Kopsa a Josef Holý spolu poprvé pracovali již v roce 1996, kdy napsali jednoduchou počítačovou hru. Po dokončení studií se potkali u společného zaměstnavatele, v Sun Microsystems.

Jiří Kopsa a Josef Holý, Proactify
Autor: StartupYard

Jiří Kopsa a Josef Holý, Proactify

Letos v dubnu se odhodlali k vlastnímu podnikání. E-shopům, ale třeba i zpravodajským serverům, nabízejí kód, který si vloží do svých stránek stejně snadno jako měřící kód Google Analytics. Skript sleduje chování zákazníků, vztahy mezi nimi a jednotlivými produkty (položkami e-shopu, články, stránkami…) a nabízí jim potom přednostně to, co by je mělo nejvíc zajímat. V praxi se prý Proactify osvědčil: po jeho nasazení v obchodě s elektronickými knihami e-Reading.cz stouply tržby o 15 procent. 

Srovnání s konkurencí

Užitečný nápad naráží na velmi silnou konkurenci: ve světě podobné služby už fungují a za krále doporučovacích algoritmů je – nejen díky ojedinělému množství dat o zákaznících – považován Amazon. Srovnání s dalším konkurentem, E­asyrecposky­tl Jiří Kopsa v diskusi na Lupě:

Zatímco easyrec je obecná personalizační platforma, kterou si můžete stáhnout a hostovat na vlastním serveru s Javou, proactify je ucelená online služba pro personalizaci v ecommerce hostovaná u nás, a vlastní server s JVM pro ni tedy nepotřebujete.

Kromě „doporučovacích algoritmů“ náš systém zahrnuje A/B testovací systém a reporting, díky kterému jsme schopni měřit přímý dopad personalizace na tržby a další metriky.

Easyrec končí na úrovní APIs a jeho integrace bude minimálně v řádu desítek až stovek hodin. Proactify obsahuje konkrétní funkcionality pro ecommerce (např. importujeme standardní zbožové XML feedy, trackovací API je podobné ecommerce tracking z Google Analytics), a tak běžně integrujeme v řádu hodin.

Technologicky jdeme také o kus dál. Interně v proactify běží najednou více algoritmů, jejichž individuální výkonnost automaticky vyhodnocujeme.

Zároveň, je náš systém postaven tak, aby dobře pracoval s časem a s trendy. easyrec bude dobrý na statičtější domény.

Česká mise v Londýně

Podle většinou pozitivních ohlasů na Demo Day v Praze i v Londýně lze soudit, že účastníci StartupYardu, jejichž projekty jsme představili v samostatném článku, se v akcelerátoru naučili své nápady lépe prezentovat. Pod vedením mentorů se důkladně zamysleli nad podstatou zamýšleného byznysu a uvědomili si, co všechno ještě musejí pro uskutečnění svého snu udělat.

Organizátora StartupYardu Petr Ocásek věří, že se jeho svěřencům podaří splnit předem stanovený cíl: tři z osmi projektů zapojených do akcelerátoru by měly do roka najít svého investora: S londýnskými investory už vyjednává Uniplicator. SimpleTest dostal několik nabídek, zatím žádnou nepřijali a vyjednávají – dle mého názoru správně – za pár měsíců mohou mít řádově vyšší hodnotu. AskYou odmítli docela zajímavou nabídku na převzetí celé firmy a hledají dále tu správnou „seed investici“. BrandEmbassy nyní naopak investici nehledá, financují rozjezd z vlastních úspor a příští rok se chystají na tzv. „A round“, tedy získání investice ve výši od 500 tis. EUR výše. Jak je vidět, sebevědomí jim nechybí.

Ve čtvrtek se v prostoru TechHub v L­ondýně zároveň s účastníky StartupYardu představilo také několik dalších nadějných českých a slovenských startupů: Api­arySynopsiT­VStudentiveO­penBrand a NiceReply. Naopak slovenský Little Monster zaměřený na výrobu oblečení pro děti z inkubátoru v jeho druhé polovině vypadl.

Během prezentace organizátoři ohlásili, že na začátku příštího roku se otevře pobočka TechHub v Praze.

21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 12. 2011 15:43

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »