Hlavní navigace

Jan Handl: Dovedete si představit život bez e-mailu? Luis Suarez ano

Jan Handl 26. 3. 2013

Prahu navštívil Luis Suarez, známý bojovník proti přílišnému používání e-mailu. Některé jeho názory si zaslouží pozornost. Kolik času denně strávíte vyřizováním zbytečné pošty?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Když před pěti lety prohlásil, že končí s e-mailem a své síly věnuje boji proti jeho nadužívání, řekli mu kolegové, že se zbláznil. Luis Suarez (jeho osobní web najdete zde) totiž pracuje pro nadnárodní gigant IBM, jednu z největších technologických firem světa.

Na pražském setkání se představil jako poměrně umírněný bojovník proti nadužívání e-mailu zejména ve vnitrofiremní komunikaci a představil své myšlenkové pochody a alternativy pro ty, kteří by rádi zkusili žít bez e-mailu.

Luisovi podle jeho slov nejde o to, abychom e-mail úplně zavrhli, ale o to, aby se tato technologie vrátila tam, kam patří, tedy na úroveň šiřitele zpráv a notifikací. Nic víc a nic míň podle něj e-mail není. Na vše další máme jiné a lepší nástroje, například sociální sítě, podle Luise prostředky, které mohou e-mail efektivně nahradit.

E-mail je přes čtyřicet let stará služba, bez které si dnes skoro nikdo nedokáže představit svůj pracovní život. Ale jak jsme komunikovali před jeho příchodem? No přece z očí do očí, napřímo, naživo. Pamatujete si tu dobu? Pokud ano, tak víte, že i tenkrát se čile komunikovalo, měnily se informace, uzavíraly kontrakty. 

Dnešní mladá generace navíc mailuje stále méně. Český novinář Miloš Čermák v debatě prohlásil, že jeho děti tuto zastaralou technologii používají jen kvůli tomu, aby mohly svému otci poslat přílohu k vytištění.

Co místo e-mailu? Sociální sítě

Ještě před deseti lety přitom byl e-mail v podstatě jedinou levnou a jednoduchou technologií pro řízení toku informací ve firmách. Nyní je ale všude kolem mnoho dalších technologií, které ho mohou suplovat, a to daleko lépe a elegantněji, tvrdí Suarez.

Pomocí e-mailu sice můžete ve firmě řídit zaměstnance, ke sdílení znalostí ho ale použijete jen těžko. A ruku na srdce, je důležitější řízení, nebo šíření znalostí? Jak pro koho, můžete odvětit. Ale svět podle Suareze je zaměřen na sdílení znalostí, takže je jeho odpověď jasná.

E-mail kromě toho ve firmách slouží hlavně k delegování práce a jejímu přenášení na jiné lidi, tvrdí Luis. Na této tezi bezpochyby něco je. Uvědomme si, že dost často odpovídáme na patnáct různých e-mailů úplně stejně, což je trochu nešikovné, že? Toto je jedna ze základních nevýhod e-mailu. 

Odbourání e-mailování uvnitř firmy je přitom podle Luise možné a uskutečnitelné. Ve světě už existují menší i střední firmy, které v interní komunikaci e-mail nepoužívají už přes deset let. Bez e-mailu jsou průhlednější a otevřenější, sdílejí více znalostí, roste jejich síla, říká Luis. 

V komunikaci navenek, se zákazníky či dodavateli, sice tyto společnosti elektronickou poštu dále používají, ale i ta se podle Luise dá řešit jinak. Jak si dnes lidé stěžují? Kromě elektronické pošty stále častěji na sociálních sítích. A právě ty e-mail v mnohém předčí. Tvoří se v nich jakási databáze znalostí a odpovědí, které se jinak tříští v různých e-mailech určených různým lidem.

Smazaný e-mailový účet 

Luis tráví podle vlastních slov na vnitrofiremní sociální síti dvakrát méně času, než trávil dříve vyřizováním e-mailů. Přitom toho zvládá více a navíc neustále buduje svou znalostní bázi, kterou pak mohou kdykoli využít jeho kolegové. Ve výsledku to znamená, že mnozí najdou odpověď na své dotazy, aniž by se ho museli ptát – a to dál šetří jeho čas.

Právě co nejširší sdílení informací uvnitř firmy (samozřejmě mimo citlivých dat, která není možné jen tak šířit) je podle něj skvělým způsobem, jak zamezit nutnosti znovu a znovu odpovídat na stejné otázky. Už v blízké budoucnosti nebudou zaměstnanci hodnoceni podle toho, co umí, ale podle toho, co sdílejí a jak obohacují firemní prostředí, tvrdí troufale Luis.

Vytvářením databází nasdílených informací se také dá zabránit tomu, aby se cenné znalosti ztrácely při fluktuaci zaměstnanců. Pokud dnes z firmy někdo odejde, administrátoři po jeho odchodu většinou kompletně vymažou jeho e-mailový účet. A pokud se většina jeho vnitrofiremní komunikace odehrávala v prostředí e-mailu, jsou cenná data nenávratně ztracena.

Vyvážený mix

Také Miloš Čermák se v debatě přiznal, že už dnes sociální sítě používá častěji než e-mail – usnadňují mu totiž komunikaci s jeho příznivci. Luis tvrdí (a zřejmě má pravdu), že na sociálních sítích se budují vztahy lépe něž prostřednictvím e-mailu. Komunikace v sociálních sítích přece jen lépe napodobuje vztahy z reálného života.

Závěrem zcela pochopitelně padl dotaz, jak že tedy Luis komunikuje s kolegy, když nepoužívá ten zpropadený e-mail. Odpověď je jednoduchá, jde o vyvážený mix volání, esemesek, instant messagingu a sociálních sítí, například LinkedInu. 

V českém prostředí by asi bylo velmi odvážné pokusit se úplně odříznout od e-mailu, ale jde o nápad, který může mít význam pro menší týmy, které se chtějí zkusit osvobodit z osidel e-mailu a zapracovat na znalostní bázi, která by pak mohla v použitelné formě sloužit ku prospěchu věci.

Našli jste v článku chybu?

26. 3. 2013 7:30

Ondřej Bouda (neregistrovaný)

Akorát že to celé konverguje k jedné ohromné hromadě balastu, ve které nakonec stejně nikdo nic nenajde. Resp. dokáže se tam orientovat jenom ten, kdo byl u toho, když se ta hromada vytvářela.
Takže ano, jemu to čas šetří - ale je to na úkor ztráty času všem ostatních :)


26. 3. 2013 9:36

A nejlepsi bude, kdyz vechna komunikace pobezi npr. pres fejsbook.

Bude to mit spoustu vyhod:
- CIA, marketingove agentury a kazdy dalsi kdo zaplati si proste vase data koupi = "budete mit backup zdarma u treti strany!"
- nekdo ze zamestnancu nahraje do site hole prso a firme bude zablokovan pristup
- hackeri si z vasich Pages budou delat srandu a preposilat zakazniky ke konkurenci
- ale hlavne: budete moderni a kuuul!

Ja vim, ze pan je uznavany a ze pracuje v IBM. To mu ale nebrani blanbolit …





Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí