Jan Handl: Jakou cenu máte pro Facebook?

V létě americký kongres požádal firmy, které sbírají data o uživatelích internetu, aby jim daly vědět, kde a jak své informace sbírají. Kongresmany také zajímalo, zda tato data prodávají třetím stranám. Měli bychom se vůbec zabývat tím, kdo, kde a jak naše data sbírá? A má smysl proti tomu bojovat?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Výsledek zprávy doručené americkému kongresu (upozornil na ni server Yahoo) není zas tak překvapivý. Na stránkách společnosti ProPublica je možné najít hezké shrnutí, z něhož plyne očekávaná odpověď na klíčovou otázku, zda se s daty na facebookových profilech obchoduje. 

Ano, a nejenom s daty na Facebooku, i s údaji na Twitteru a LinkedInu. A například společnost Intelius, zabývající se screeningem zaměstnanců, pracuje i s daty z dalších sociálních sítí, Blogspot, WordPress, MySpace a YouTube nevyjímaje.

Pomocí funkce „Social Network Search“ umožní Intelius každému pořádně si prolustrovat vybranou osobu. Součástí výstupu jsou i zájmy a profesní historie, odkazy na profily na sociálních sítích a další zajímavé údaje. To není nic divného, podobných webových služeb je spousta a všichni jsme si vědomi toho, že se s našimi daty na sociálních sítích čile pracuje, ale i obchoduje.


Autor: Intelius.com

Intelius

Společnosti jako Acxiom se na naše působení na Facebooku a jinde dívají čistě obchodně. Pro své klienty sbírají údaje a tvoří profily, které nejde nazvat jinak než zákaznické. Acxiom (o této společnosti píší i v The New York Times) kongresu předal seznam svých zákazníků z roku 2009 a nutno dodat, že už tehdy šlo o vybranou společnost. Skoro polovina firem z žebříčku Fortune 100, osm z deseti top firem, které vydávají kreditní karty, banky, výrobci aut, hotely, politické strany…

Zajímavější by spíš bylo vyjmenovat top firmy a organizace, které s daty ze sociálních sítí nepracují a nekupují je od prostředníků. Takový seznam by byl podstatně stručnější. 

V článku na Yahoo je zmiňována služba Privacyfix. Ta jako doplněk Firefoxu nebo Chromu analyzuje nastavení soukromí na sociálních sítích a stránkách, které uživatel navštíví. Výstupem je procento stránek, které navštěvujete a Facebook je trackuje, a také hodnota vašich dat pro Facebook. 

KL_NOMINACE

Privacyfix nabízí i nápravu, tedy ucpání míst, kudy data unikají. Jde o jakýsi hub, ve kterém je možné spravovat místa, ze kterých se naše data vydávají do světa.


Autor: Privacyfix.com

Privacyfix: Kolik na vašich datech Facebook vydělá?

Můžete si myslet, že boj s unikajícími daty je bojem s větrnými mlýny a asi nebudete daleko od pravdy. Se stránkami, které sbírají data o uživatelích, nebudou brzy bojovat jenom největší schizofrenici a strašpytlové. Myslím, že za pár let budou podobné služby běžnou výbavou uživatelů, stejně tak jako to jsou nyní antivirové programy.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 12. 2012 12:37

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »