Jan Mühlfeit: Microsoft je nyní na rozcestí

Hostem červnového NetClubu byl Jan Mühlfeit, Chairman Europe, Microsoft Corporation. Hovořilo se mimo jiné o školství, budoucnosti vyhledávání, sociálních sítích či o výsledcích parlamentních voleb. Skutečnost, že firma zaspala v oblasti mobilních komunikací považuje i za svou chybu. „Do pěti let se vyhledávače stanou nástroji, které nám budou pomáhat při rozhodování," říká Jan Mühlfeit.

Co vlastně v současné době v Microsoftu děláte?

Mám na starosti několik věcí. V rámci celé Evropy se věnuji budování a udržování vztahů s vládami. Snažíme se přizpůsobit strategii Microsoftu strategii jednotlivých zemí v oblasti národní konkurenceschop­nosti. Měl jsem ale na starosti i vylepšení vztahů s Evropskou komisí, což se podařilo. Uzavřeli jsme dohodu jak v oblasti interoperability našich produktů, tak i v případě vázání Internet Exploreru na další produkty. Zjednodušeně řečeno se snažím, aby Microsoft líp rozuměl Evropě, a Evropa snad porozumí i Microsoftu.

Bydlíte v Praze?

V Praze s rodinou bývám pouze o víkendech. Jinak neustále cestuji. Například zítra a pozítří jsem v Rakousku a včera jsem podepisoval smlouvu u předsedy vlády v Albánii.

Jakým způsobem hodnotí vedení Microsoftu vaši práci?

Hodnotí mne podle obratu, podílu na trhu či zákaznické spokojenosti. Podle image, neboli jak je Microsoft vnímán v jednotlivých evropských zemích.

Microsoft ztratil pozici, kterou měl v průběhu devadesátých let. Jak vnímáte skutečnost, že Microsoft už není tím lídrem, který ostatní válcuje?

Trh se hodně změnil. Microsoft byl ještě před deseti lety dominantním hráčem v oblasti osobních počítačů. Dnes je tu open source, Google a oblast Internetu. Myslím si, že Microsoft je nyní na rozcestí. Pokud něco neuděláme s mobilními technologiemi a vyhledáváním, tak už za dva roky tady bude povídat někdo jiný.

Jan Mühlfeit - NetClub 1

Microsoft je stále velmi úspěšný v oblasti desktopových produktů. Úspěšná je také serverová divize. Navíc je potřeba zdůraznit, že není žádná jiná firma, která by měla tak široký záběr jako Microsoft – od herní konzole Xbox po supercomputing.

Na rovinu ale říkám, že jsme zaspali v mobilních komunikacích. Byla to v podstatě chyba evropských manažerů, že kolem roku 1998, kdy bylo jasné, že GSM v Evropě nastupuje, jsme nebyli schopni dostatečně ovlivnit Billa Gatese a Steva Ballmera. Ve vyhledávání nás čeká ještě běh na dlouho trať, ale jsem v tomto směru optimistický, protože divizi vyhledávání vede v Microsoftu Qi Lu, který patří podle mého názoru mezi tři nejschopnější lidi v oblasti vyhledávání na světě. Do pěti let se vyhledávače stanou nástroji, které nám budou pomáhat rozhodovat se.

Náš stávající business je profitabilní, ale potřebujeme nasednout na druhou tržní S křivku, jak o ní mluví Jack Welch, bývalý výkonný ředitel společnosti General Electric. Druhou S křivku pro nás reprezentuje vyhledávání a mobilní komunikace. Historie ICT byznysu ale ukazuje, že se zatím žádné firmě ještě nepodařilo realizovat takové dvě vlny za sebou.

A co například společnost Apple?

Apple je svým způsobem specifický případ. Apple je skvělý v designu. Apple ale udělal a stále dělá chybu v tom, že má uzavřenou platformu a neevangelizuje vývojáře, aby pro platformu vytvářeli produkty. Jedna věc je být inovativní a druhá věc je být „cool“. Apple bezpochyby nyní zvládá to druhé a jediný „cool“ faktor, který má dnes Microsoft, je Xbox.

Jak jste se vlastně dostal k Microsoftu?

Na začátku devadesátých let jsem pracoval pro společnost Software602. Vyjednal jsem tehdy s Microsoftem, že budeme odebírat Windows přímo a nikoli prostřednictvím distributorů. V roce 1992 jsem se tedy poprvé setkal s lidmi z Microsoftu. Za rok 1991 jsme udělali Microsoftu tržby ve výši 7 milionů dolarů, přičemž v celé východní Evropě dělal Microsoft jen 2 miliony dolarů.

Jan Mühlfeit - NetClub 2

22. listopadu 1992 Microsoft otevřel pobočky v Moskvě, Budapešti, ve Vídni, Varšavě a v Praze. V té době mi nabídli, abych se stal ředitelem nově vzniklé pobočky, tehdy jsem odmítl. Když se stal ředitelem Ivan Pilný tak jsem odmítl podruhé, ale v červnu roku 1993 jsem nakonec do Microsoftu vstoupil.

Čím byla pro vás doba začátku devadesátých let zajímavá?

Vzpomínám si, že když jsem ještě dělal pro Software602, tak to fungovalo tím způsobem, že přes den jsme prodávali a v noci jsme kopírovali. Nebylo dost zaměstnanců, tak jsme kopírovali a lepili štítky. Jednou se mi dokonce stalo, že jsem při čekání na náměstka ministra průmyslu a obchodu usnul, protože jsem den předtím kopíroval software. Byla to opravdu revoluční doba.

V České republice z nějakého důvodu podniky a státní správa nakupovaly software a technologie ve velkém. Investice českých podniků a státní správy do IT byly nejvyšší v regionu, ale bohužel se to příliš neodrazilo na konkurenceschop­nosti země. Tudíž se nabízí otázka, jak dalece byly nakoupené technologie a software skutečně využívány.

Jaké postavení má dnes česká pobočka Microsoftu v rámci firmy?

Česká republika byla do roku 2002,co se týče celkového objemu prodejů, největší ve východní Evropě. Do roku 2005 to bylo Polsko a od roku 2005 je to Rusko. ČR si nicméně stále udržuje velmi silné postavení. Loni byly výsledky, které odpovídají hospodářské situaci, velmi dobré a přepokládám, že tomu bude tak i letos.

Říká se, že Microsoft zaspal nástup webu. Vnímal jste to tehdy stejně?

Ano. Dokonce mám ještě někde vydání Business Week z roku 1995, kde dávali Microsoftu tři měsíce. Marc Andreessen, který vedl Netscape, říkal, že Microsoft skončí v kopru. Tenkrát Steven Sinofsky, který dnes vede divizi Windows, jezdil po státech a najímal nové developery. Přitom si všiml toho, že Internet je všude, jenom ne v Microsoftu.

Napsal tedy dopis Gatesovi a ten následně vydal známé memorandum „Internet Tidal Wave“, ve kterém mimo jiné přisoudil Internetu nejvyšší prioritu. V roce 1995 měl v Microsoftu Internet jen generální ředitel a jeho nejbližší spolupracovníci, a pak se to najednou během třech měsíců změnilo. Byla to určitá zahleděnost do sebe.

Jan Mühlfeit - NetClub 4

Už jste naznačil, že do pěti let se vyhledávače stanou nástroji, které nám budou pomáhat při rozhodování. Je to směr, který nám umožní pracovat efektivněji nebo to povede k ještě větší závislosti na tom, co najdeme na vyhledávači?

Internet je nástroj, který zprostředkovává obrovské množství informací a do budoucna bude důležité, jak s těmito informacemi budou lidé nakládat. V logice už dnes počítače poráží největší šachové velmistry, kdežto kreativita je stále záležitostí lidského jedince a tento trend se v budoucnu jen prohloubí. Čím víc bude technologií, tím důležitější bude lidský mozek.

Dnes se chytré děti liší od těch méně chytrých tak, že opisují z Wikipedietím způsobem, aby to učitel nepoznal…

Vždy samozřejmě záleží na přístupu učitele. Vzdělávací systém v ČR bohužel funguje pořád tak, že učitel „vysílá“ znalosti, děti to po něm zopakují, a pak to všechno zapomenou. To se prostě musí změnit. Moje kamarádka, ministryně školství ve Finsku, tomu říká „bulimic learning“. V byznysu jdou nahoru lidé, kteří dělají chyby a poučí se z nich. Ve škole jakmile uděláte chybu, tak vám jde hodnocení automaticky dolu. Škola nepodporuje děti v dělání nových chyb.

Jak se změnil Microsoft po odchodu Billa Gatese?

Gates není výkonným ředitelem už od roku 2000, takže ten přechod byl velmi postupný. Bill například propagoval, aby hlavní vývojářské centrum bylo ve Spojených státech. Dnes je vývoj mnohem více distribuovaný. Jínak se toho opravdu příliš nezměnilo.

Je ještě dnes Bill Gates nějakým způsobem zapojený do chodu firmy? Zajímá se o to, co se v Microsoftu děje?

Bill Gates je stále předsedou správní rady. Jednou, dvakrát měsíčně se v Microsoftu objeví kvůli různým jednáním, souvisejícím často s jeho nadací.

Jan Mühlfeit - NetClub 3

Microsoftu dnes šéfuje Steve Ballmer. Jak se liší od Billa Gatese?

Ballmer má obrovský tah na branku, co se týče byznysu a je skvělý matematik. Je to člověk, který dokáže do firmy „vpíchnout“ obrovskou energii.

Microsoft dříve býval poměrně aktivní v oblasti inteligentních domů. Bude se této koncepci věnovat i v budoucnu?

Dnes 40 procent spotřeby energie tvoří domy. Rozhodně je to zajímavý trh, ale produkty na smart management domů neplánujeme. Nicméně už dnes existují domácí spotřebiče, které fungují na naší platformě. Máme partnery, kteří dělají smart grid management v elektrických sítích. Budeme k tomu ale přistupovat stejně jako například v oblasti zdravotnictví. Využijeme partnerský model.

Mohou ohrozit cloudová řešení budoucnost kancelářské sady Office?

Myslím si, že je to naopak příležitost, protože budou lidé, kteří si nainstalují Office na desktopu a stejně tak budou lidé, kteří budou využívat pouze verze cloud. Každopádně cloud computing je něco, co do značné míry změní naše odvětví. Bude se platit nikoliv za kapacitu, ale za spotřebu.

Máte svůj profil na Facebooku?

Na Facebooku jsem vydržel jen 14 dní, protože mě tam bohužel velmi rychle začali lidé něco nabízet, nejčastěji inzerci, tak jsem se rozhodl odejít. Neznamená to však, že bych Facebook nezačal někdy v budoucnu opět používat.

Jan Mühlfeit - NetClub 6

Obecně jsou sociální sítě úžasný fenomén, v tom smyslu, že dokážou mobilizovat lidi zespoda nahoru a určitě do budoucna do značné míry ovlivní politiku. Když byl například Ballmer před dvěma lety v Maďarsku, hodili po něm vajíčkem. A já říkám lidem z PR, kteří byli zelení strachy, že to mají hned hodit na Youtube. Než jsem přeletěl letadlem, vidělo to 200 tisíc lidí a dostali jsme se na titulky novin.

Můžete nějak komentovat výsledky voleb?

UX16

Jedním z důvodů proč ČR přešlapuje poslední čtyři roky na místě, je skutečnost, že politika se dostala do roviny osobních sporů. Rozumné země si vymezí mantinely, a když se změní administrativa, tak se v rámci těch mantinelů pokračuje. V ČR když se administrativa vymění, tak bohužel na ministerstvech „vyhážou“ všechny až na úroveň ředitelů odborů. Výsledky voleb mě příjemně překvapily. Ukázalo se, že lidé jsou unavení spory těch dvou velkých stran a vsadili na nové lidi. Pozitivně hodnotím také to, že se strany budoucí vládní koalice shodnou na reformě veřejných financí.

Foto: Ivana Dvorská, Lupa.cz

Anketa

Máte na svém domácím počítači nainstalovaný operační systém z dílny společnosti Microsoft?

94 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 7. 2010 10:16
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»