Jan Svoboda (NetDirect): vybírali jsme ze třech firem

Akvizice firmy NetDirect skupinou Allegro je bezpochyby zatím největším letošním obchodem na poli tuzemské e-komerce. Podle Jana Svobody umožní firmě expandovat na zahraniční trhy.

Před dvěma týdny jste dokončili prodej NetDirectu skupině Allegro. Spekuluje se, že jste za firmu inkasovali 150 až 200 milionů korun. Jelikož jste ve firmě dosud držel 37 procent, tak se z vás stal přes noc milionář. Jaký je to pocit? Změnilo se tím něco ve vašem životě?

Zatím si v podstatě žádnou změnu neuvědomuji. Myslím, že se chovám pořád stejně. Samozřejmě peníze, které jsem prodejem získal, mi dávají určitou životní jistotu. Do důchodu se ale zatím nechystám. Naopak v současné době zažívám mnohem větší pracovní nasazení než za poslední dva, tři roky v NetDirectu. Poslední měsíc pracuji dvanáct až třináct hodin denně.

Jak blízko realitě jsou odhady, že jste za NetDirect inkasovali 150 až 200 milionů korun?

To bohužel nemohu komentovat. 

Opravdu vás nenapadlo, že byste přestal pracovat a žil si jako rentiér?

Přemýšlel jsem nad tím už kdysi dávno a došel jsem k tomu, že s prací skončit nechci. Považuji se za činorodého člověka a nedovedu si představit, že bych seděl doma.

Neláká vás, že byste vydělané peníze investoval například do podpory start-upů?

Předpokládám, že část vydělaných peněz opravdu investuji zpět do IT a tuzemských start-upů. V této souvislosti si vzpomínám na začátky NetDirectu. Kdyby nám tehdy dal někdo půl milionu korun, relativně malé peníze, stačilo by to k tomu, abychom se v prvních letech posouvali dál mnohem rychleji, než tomu bylo ve skutečnosti. Každopádně jsem si jistý, že budu alespoň s částí peněz vážně uvažovat o nákupu akcií Naspers, což je matka Allegra.

Máte už vyhlídnuté start-upy, do kterých byste teoreticky rád investoval?

Posledních několik měsíců jsem společně s dalšími lidmi z vedení NetDirectu žil hlavně prodejem firmy. Bylo to hodně vyčerpávající, takže jsem zatím neměl vůbec čas se rozhlížet po zajímavých start-upech.

Říkáte, že proces prodeje byl velmi vyčerpávající, proč jste si tedy nedal pauzu a neudělal si alespoň dovolenou?

Na začátku srpna jsem získal novou pozici v Allegro Group. Přestěhoval jsem se z Ostravy do Uherského Hradiště. Denně dojíždím do Zlína a jednou týdně do Ostravy. Docela dost času trávím i v Polsku. Ta nová práce mě hodně baví, Allegro chystá spoustu nových projektů, u kterých chci být, a proto teď není čas na to, abych si bral dovolenou.

Jaká je nyní vaše role v NetDirectu? Zůstáváte i nadále jednatelem?

Ano. Stále jsem za NetDirect zodpovědný, budu na něj dohlížet a spoluvytvářet pro něj strategii, ale současně jsem také obchodním ředitelem Allegro Group Česká republika a Slovensko. Mojí náplní práce je mimo jiné hledat synergie mezi jednotlivými službami v portfoliu Allegro Group.

Zachová si NetDirect i do budoucna svou značku nebo se postupně integruje do Allegro Group?

Firma zůstane i nadále samostatným právním subjektem a značka bude zachována. Výkonným ředitelem NetDirectu se stal Pavel Kramný. Já zůstávám jednatelem společnosti a jsem zodpovědný vůči valné hromadě, kterou tvoří zástupci vlastníka.

Projevili o NetDirect kromě Allegro Group zájem i jiní investoři?

Ano. Loni jsme na WPC získali ve Washingtonu, D.C.první místo v rámci worldwide ocenění Microsoft Country Partner of the Year, následně se nám začali hlásit zájemci. Jedním byl velký investiční fond ze Silicon Valley, jeden zájemce evropský hráč a třetím byl jihoafrický Naspers, který je vlastníkem Allegro Group, resp. MIH Allegro BV. 

Co bylo rozhodujícím faktorem při výběru kupce? Byla to cena?

Cena pro nás byla velmi důležitá. Současně jsme ale hledali strategického, nikoliv finančního investora. Všechny firmy dostaly měsíc na předložení nabídek a byly informovány, že se o NetDirect uchází celkem tři firmy. Dvě z nabídek byly velmi podobné, a proto jsme se rozhodovali také podle toho, koho jsme považovali za lepšího partnera do budoucna.

Vybrali jsme si Naspers, resp. MIH Allegro, protože v jejich portfoliu výrobce e-shopů velikosti NetDirectu chybí a jsou orientováni na e-komerci. Můžeme tedy v rámci skupiny hrát důležitou roli. Mým snem vždy bylo exportovat řešení NetDirectu do zahraničí. Bylo mi jasné, že na tuzemském trhu můžeme růst maximálně další tři, čtyři roky. Allegro nám může pomoci při expanzi na trhy východní Evropy.

Jednání s Allegro Group o prodeji NetDirectu trvala relativně dlouho. Proč se ten proces protáhl téměř na rok?

Původně jsem si nemyslel, že to bude trvat tak dlouho. Začali jsme v září loňského roku a smlouvy o prodeji byly podepsány na začátku letošního srpna. Jiří Hlavenka (jeden ze společníků firmy pozn. red.), zkušený harcovník v oblasti prodejů firem a investic, mně tehdy říkal, že to bude tak na rok, a já jsem mu nevěřil. Nakonec nebyl daleko od pravdy. Allegro při due diligence provětralo naší firmu ze všech možných úhlů. Byl u nás procesní tým, právní tým, účetní tým, daňový tým, bezpečnostní tým.

V podstatě více než tři měsíce zabrala jen tato hloubková kontrola a po firmě se v některých okamžicích pohybovalo až deset lidí z celé Evropy a JARu. Poté se čekalo na to, zdali splníme plánované hospodářské výsledky za loňský rok končící v březnu. Mnoho času zabrala také příprava smluv. Velmi dlouho naši právníci a právníci Allegra vyjednávali o podmínkách. Byl to dlouhý boj, protože každá ze stran chce dosáhnout něčeho jiného a musí se shodnout na konsensu.

Takže vás překvapilo, jak dlouho proces prodeje trval?

Určitě. Na druhou stranu rozumím tomu, že Allegro chtělo vědět, co kupuje a chtělo si být jisté, že firma dokáže růst a že to, co říkáme, je pravda. Chtěli mít jednoduše jistotu, zda ve firmě neexistují nějací kostlivci ve skříni. Skutečně každá smlouva v NetDirectu, kterých jsou stovky, byla analyzována jejich právním, účetním a daňovým týmem.

Akvizici schvalovalo přímo vedení Naspersu v Jihoafrické republice?

Ano. Jedna z posledních operací v rámci prodeje byla online prezentace, kterou jsme dělali asi pro dvanáct, patnáct lidí v Jihoafrické republice. Bylo to celkem stresující, protože tři čtvrtě roku žijete v představě, že to všechno dobře dopadne, a pak vám někdo najednou řekne, že ještě musíte udělat poslední krok a přesvědčit lidi, kteří mají rozhodovací pravomoc k podpisu.

Byly okamžiky, kdy jste se obával, že vyjednávání skončí nezdarem?

Jistě, pochybností se zbavíte, až uschne inkoust na smlouvách. Po celou dobu vyjednávání jsme ale neměli vážnější spory, které by nás rozdělovaly, a celou dobu jsme byli protistranou i našimi právníky a poradkyní informováni o tom, co se právě děje a na co se čeká, což mě uklidňovalo.

Kdo tedy vlastně za vaši stranu vyjednával?

V právních otázkách nás zastupoval Dušan Dvořák a David VaníčekDSB Law, poradkyní byla Irena Valentová. Za NetDirect jednal Jirka Hlavenka a hlavní břemeno při due diligence nesla naše finanční ředitelka Dáša Pavelková. Já jsem se samozřejmě účastnil klíčových schůzek.

Jak probíhají taková jednání?

Slýchával jsem strašlivé historky o bouchání pěstmi do stolu a různých psychologických tanečcích. Byl jsem na to připravený, ale nepřišlo to. Všechno bylo korektní a v pohodě. Už v průběhu jednání se mezi námi vytvářely pracovní vztahy, které přecházely do poměrně přátelských.

Přišly i nějaké emoce?

Ano, pamatuji si jednu velmi silnou. Těsně po závěrečné dohodě se mnou chtěl mluvit Grzegorz, což je CEO Allegro Group. Řekl mi, že mi musí vysvětlit, proč rovnou koupili celý podíl a ne jenom část, jak to obvykle dělají. Vysvětlil mi to takto: „kdybychom tě motivovali na budoucích ziscích firmy, tak víme, že bys jich dosáhl, ovšem ořezal bys všechno, co ořezat jde, ale my potřebujeme NetDirect silný, inovativní a expandující“ – v tom okamžiku jsem pochopil, že jsme vybrali správně a na okamžik jsem ztratil schopnost mluvit. Taky jsem byl dojatý, když mi po oznámení akvizice začali psát lidi z různých Naspers a Allegro firem z celého světa hlášky typu „Jan welcome on board“.

Co přinese spojení s Allegrem zákazníkům?

Připravujeme například integraci e-shopů s obchodním portálem  Aukro, což otevře obchodníkům, kteří používají naše řešení, další prodejní kanál. Zákazníci budou moci jednoduše nabízet své zboží na Aukru pouhým zaškrtnutím políčka v systému a přijímat objednávky z Aukra do svých shopů a účetních systémů.

Poskytne Aukro NetDirectu v tomto ohledu exkluzivitu?

Nikoliv. Aukro je otevřená obchodní platforma a žádné restrikce nebudou. Na Aukru může prodávat každý a každý se na něj také může svými aplikacemi napojovat. Spíše naopak, otevřeme Aukro všem výrobcům e-shopů. S těmi klíčovými už jednáme a dostávají maximální podporu.

V otevřeném dopise zaměstnancům jste psal, že NetDirect hodlá výrazně personálně posílit. Proč budete nabírat nové lidi?

Plánujeme zahraniční expanzi na východní trhy. Zákaznická podpora pro trhy, na které NetDirect nově vstoupí, bude realizována z Ostravy. To je důvodem, proč v NetDirectu budou pracovat lidé z jiných zemí. Lokální týmy v jednotlivých zemích pak budou mít na starost marketing a obchodní činnost. Samozřejmě musíme posílit i programátorské kapacity.

Co se podle vás na českém e-komerce trhu změnilo od té doby, co jsme spolu mluvili před dvěma lety?

Objevilo se obrovské množství konkurentů, kteří nabízejí levné e-shopy formou pronájmu. V oblasti sofistikovaných e-shopů pro střední a velké firmy naopak došlo ke konsolidaci trhu. Dříve, když přišla krize, jsme se domnívali, že budoucnost NetDirectu je v levných e-shopech á la FastCentrik, které nám samozřejmě fungují a dobře se prodávají.  Dnes po krizi vidíme, že vlajkovou lodí a generátorem profitu pro nás zůstávají velké e-shopy s napojením na ERP  systémy, což ale neznamená, že na poli levných pronajímaných e-shopů polevíme.

A co zahraniční trhy?

Například polský trh e-komerce se zásadně změnil. Před šesti lety jsme se jim ještě mohli vysmívat. Byli jsme mnohem dále. Jejich řešení byla katastrofální a povědomí o e-byznysu více než chabé. Dnes se od nich můžeme učit. Polský trh e-komerce neskutečně rychle roste a řešení na trhu jsou kvalitní. Každému, kdo by nevěřil, doporučuji navštívit na podzim konferenci e-nnovation, kterou pořádá Allegro.

Jak se bude do budoucna vyvíjet český trh e-komerce?

V každé branži zůstane přibližně deset velkých hráčů, kteří si rozdělí tři čtvrtiny koláče, a zbytek bude paběrkovat. Ale i ti, kteří to dělají po práci nebo živí rodinnou firmu, budou šťastní, protože si vydělají slušné peníze. Nebudou však představovat pro velké hráče vážnou konkurenci. Už nyní ale začíná totální rvačka o zákazníka a velcí distributoři vstupují do B2C segmentu. HP Tronic například stojí za e-shopy Obchodni-dum.cz a Kasa.cz. Po trhu kolují zvěsti, že ještě letos vstoupí další velcí distribuční hráči na Internet do B2C segmentu.

Co byste poradil majitelům, kteří uvažují o prodeji firmy zahraničnímu investorovi?

Určitě bych na prvním místě poradil přejít na evropské účetní standardy nebo vést paralelní reporty IFRS. Jakéhokoliv zahraničního investora nebude zajímat české účetnictví, protože mu nerozumí a není pro něj dostatečnou výpovědí o výkonu firmy. NetDirect začal už před třemi lety vést dvojí účetnictví.

Na druhém místě bych poradil, aby své firmy vedli pořádně z pohledu účetnictví a daní, protože solidní investor nikdy nekoupí časovanou bombu a věřte, že vás při due diligence odhalí až na kost.

Třetí nesmírně důležitou věcí jsou zmapované a fungující procesy. Nikdo z investorů nemá zájem o chaos a nemá energii ho za vás řešit.

A nejdůležitější věc nakonec. Nahraďte společníky profesionálním managementem, protože pro kupce není nic horšího, než firma totálně závislá na společnících, která se zhroutí po jejich vyplacení a odchodu.

KL_NOMINACE

Děkuji za rozhovor.

Foto: Ondřej Hošt, Lupa.cz

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 8. 2011 0:18

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »