Jan Tkáč (PresentiGO): Všichni umí v PowerPointu. To je naše výhoda

Platforma PresentiGO se čím dál více etabluje v USA, růst zakázek ale zaznamenává i v Česku. Ostravský startup chce být brzy v provozním zisku.

Původem ostravský startup PresentiGO sází na ve výsledku jednoduché a chytré prezentace obsahující 3D objekty a animace. Výhodou aplikace, za kterou stojí Jan Tkáč a Adam Mrštík, je to, že její základy stojí na uživatelům dobře známém softwaru. „Všichni totiž umí v PowerPointu,“ říká Tkáč v rozhovoru pro Lupu.

Jen o pěkných slidech to ale není, důležitou roli pro firmy s mnoha obchodními týmy sehrává i analytická vrstva. Manažeři tak mají přehled o efektivnosti obchodních jednáních svých zástupců.

„Díky ní vidí aktivitu obchodníků, kolik dělají schůzek a jakým způsobem prezentují,“ vysvětluje Tkáč s tím, že cílem monitoringu není persekuce obchodníků, ale zvyšování jejich efektivity.

PresentiGO své síly nyní napíná zejména do Spojených států, kde získalo první zkušenosti v roce 2014 díky programu CzechAccelator. I díky tomu zde našel investora a obchodně zkušeného Američana Trevora Perryho.

Byznys PresentiGO ve Spojených státech se začíná rozbíhat, klienti si produktu konečně všímají. „Zákazníci nás pomalu začínají vnímat jako autoritu na poli prezentací,“ říká Tkáč. „Rozhodně se ale ve Spojených státech nechceme podbízet nízkou cenou,“ dodává jedním dechem.

PresentiGO je zejména prezentační platformou. V poslední době jste ale našli i nové možnosti využití. Můžete je více přiblížit?

V poslední době se PresentiGO dělí dle odlišných typů užití. Prvním segmentem jsou výrobní firmy, pro které děláme jednoduchou vizualizaci, kde se držíme našeho základního hesla „complexity to simplicity“ („komplexností k jednoduchosti“, pozn. redakce).

To znamená, že jakýkoliv technicky složitý výrobek, který si obchodník nemůže vzít na prezentace s sebou, umožňujeme odprezentovat zákazníkovi tak, aby to pro něj bylo atraktivní.

V tomto ohledu hodně využíváme myšlenky responzivní prezentace, tedy zjednodušeně řečeno co nejméně slidů, ale každý z nich by měl být chytrý a umožnit obchodníkovi ukázat, co zákazník opravdu chce a potřebuje vidět. To už vcelku dobře umíme a jsme schopni takové prezentace dělat efektivně a rychle.

K tomu ale ještě nabízíte analytickou část.

Tu výrobní firmy také oceňují. Díky ní vidí aktivitu obchodníků, kolik dělají schůzek a jakým způsobem prezentují. Vedení firem tak má poprvé možnost účinně kontrolovat své distribuční řetězce – každé ráno dostáváte email s reportem a vidíte, kde všude po světě nabízeli váš výrobek.

To jsme ale stále u vašeho původního zaměření.

Do toho nám časem vykrystalizovaly akce typu veletrhy nebo výstavy. To už je více o kreativní práci. Zjistili jsme, že právě pro oblast výstavnictví či konferencí je naše řešení vhodně přizpůsobitelné. Součástí prezentace bývají i dotazníky. Hostesky mohou mezi diváky chodit s tabletem, prezentovat výrobek a rovnou sbírat data. To vše dohromady dává marketingovým oddělením velký smysl.

Pro nás to jsou taková další dvířka do firem, jelikož obzvláště na výstavách a veletrzích firmy v záplavě konkurence potřebují něčím zaujmout zákazníka. Využíváme toho, že jsme vizuálně silní.

Takže letos se budete soustředit hlavně na obchod?

Loni jsme ještě dotahovali hodně věcí vztahujících se k vývoji produktu. Tento rok bude jednoznačně rokem prodeje a ukusování si trhu.

Dnes jsme totiž už velmi silně vybaveni příklady z praxe a referencemi. Jsme tedy schopni dobře firmám odkomunikovat, v čem je naše přidaná hodnota.

A z praktických zkušeností víme, že po nasazení našeho řešení se u zákazníka brzy objeví pozitivní vliv. Na tom chceme stavět.

Loni se vaše snahy hodně upíraly na Severní Ameriku, kde se chcete etablovat. Aktivní jste samozřejmě ale stále i v Česku. Začínáte se tedy již obchodně zvedat?

V současné době se nám daří v Česku i ve Spojených státech. Nyní finalizujeme s několika významnými subjekty v Česku obchodní jednání s velkými firmami, o nichž ale ještě více nemohu mluvit.

Ale novinkou, s kterou můžeme jít ven, je to, že jsme jako zákazníka předminulý týden získali Strojírny Vítkovice.

Předcházelo tomu několik koleček definice zadání, kterých se účastnil osobně i pan Světlík. Coby ostravské patrioty nás to mimořádně těší. Když se podíváte na projekty, do kterých pan Světlík v posledních letech investoval, jsme v hodně vybrané společnosti.

Takže Česko ani po vstupu do USA nenecháváte stranou?

Naopak. V poslední době se nám zde navalilo tolik práce, že sotva stíháme. Od konce roku se nám objednávky opravdu jen hrnou, takže nyní je potřeba, aby se nám všechny přeměnily do zakázek, a budeme zcela v klidu.

V Česku máte výhodnější pozici, není tu tak silné konkurenční prostředí. Jak se vám ale daří ve Spojených státech, kde je trh rozvinutější?

Pokud jde o konkurenci, tak možnost vložit 3D objekt do prezentace nabízíme pouze my a jeden další konkurent. Ten to ale dělá formou animací.

U nás se jako velmi důležitá věc ukázala, že naše řešení má základy v PowerPointu. Je naší obrovskou výhodou, že nebudujeme proprietální formát, tedy nemáme speciální editor.

Všichni totiž umí v PowerPointu. Na jednom slidu tak mohou mít složitější 3D objekty, na dalších si pak mohou sami editovat cokoliv. Lidem tohle hodně vyhovuje.

Takže ve Spojených státech se vám už také daří prorazit?

V podstatě je to podobné jako v Česku. Zatím jsme silnější v oblasti výrobních firem a máme tam rozjednaných několik zajímavých zakázek. A je zajímavé, že nám to tam nyní hodně směřuje do zdravotnictví, resp. k firmám, které prodávají zdravotnická zařízení.

Je to totiž obor, kde se spojuje hned několik klíčových požadavků. První věcí je, že v tomto oboru existují obchodníci v terénu. Druhou věcí je, že se tam točí poměrně velké peníze. Takže ve výsledku tam jeden obchodník stojí hodně peněz. A firma samozřejmě potřebuje, ať je úspěšný a zároveň chce sledovat jeho výkon.

A my zároveň zaznamenáváme průběh prezentace, takže vedení pak může porovnávat rozdíly v prezentacích úspěšných a neúspěšných obchodníků a zlepšovat jednání těch méně úspěšných.

Jsou v USA a v Evropě patrné rozdíly ve využívání prezentací?

Američané na používání prezentací trvají více než v Česku. Tady se často setkávám s názory, že prezentace už jsou minulostí. Jenže když firma nechá obchodníka prezentovat spatra bez pevné struktury, tak nad vším ztrácí kontrolu. Kvalita prezentace totiž bude záviset na tom, jak se daný obchodník vyspí.

Ve Spojených státech prezentace slouží jako základní vodítko obchodního hovoru. Klade se na ní velký důraz.

Takže potenciál tam spatřujete velký?

Bezpochyb. Není to totiž tak, že by tam každá výrobní firma dělala skvělé prezentace. A druhým faktem je, že nás zákazníci pomalu začínají vnímat jako autoritu na poli prezentací. Už to neberou jen z toho pohledu, že umíme udělat pěknou grafiku. Máme toho za sebou už vcelku dost, hodně prosazujeme principy responzivních prezentací a i díky tomu je vidět, že nám firmy začínají naslouchat.

Jak velký je tedy v současnosti zájem o váš produkt?

Pokud jde o USA, tak tam se pohybujeme v jednotkách kusů za měsíc. Zakázkou ale myslím to, že pro někoho vytvoříme prezentaci na míru.

Obecně jsme totiž stále hlavně prezentační platformou, kde si každý může sám dělat prezentace. Máme tedy free verzi, kterou může využívat každý. A v posledních dvou měsících nám registrace do této verze vyrostly asi o 300 procent.

Kolika zákazníkům jste tam tedy už nasazovali prezentace na míru?

Těch bylo zhruba 50 ž 60. A k tomu je řádově asi 200 firem, které PresentiGO používají na principu free nebo placené verze, aniž bychom pro ně dělali obsah.

A cenově se vaše služby pohybují na jakých úrovních?

Rozhodně se ve Spojených státech nechceme podbízet nízkou cenou. Když děláme pro firmy prezentace na zakázku, tak jejich cena nejde pod čtyři tisíce dolarů. Sice jsme původem z Ostravy, ale grafiky máme i tak v Praze, protože zde jsme bohužel nenašli kvalitní lidi.

A podobnou cenovou filosofii máme i pro Českou republiku. Ale výhodou dnešní doby je, že všichni v marketingu ví, že kvalita stojí určité peníze.

Když se obrátím k financím, provozně už jste v zisku?

Nyní jsme na tom tak, že stále potřebujeme dotovat penězi od investora. Pokud se nám ale podaří všechny naše plány, tak do tří měsíců bychom měli ze zisku pokrýt naše provozní náklady.

Data (prezentace) máte uložená v cloudu a dají se přehrát na různých typech zařízení – mluvil jste například o tabletech. Nemůže časem s některým z výrobců hardwaru vykrystalizovat i určité partnerství?

To ano, a už se to i děje. V rámci spolupráce s magazínem Jetset nám dobře funguje partnerství s výrobci dotykových televizí. Jde o přirozenou symbiózu.

Oni totiž chtějí prodat hardware, ale aby ho mohli prodat, potřebují pro něj obsah. To je jako, když prodáváte televizi s rozlišením 4K, tak musíte mít filmy, které jdou v tomto rozlišení pustit.

A z hlediska tvorby obsahu nevidíte potenciál k partnerství s různými agenturami či podobnými subjekty? To by mohl být další zdroj příjmu.

Primárně chceme být prezentační platformou, což je i náš závazek investorům. Ale ukazuje se, že tvorba obsahu je zajímavá jednak finančně, a hlavně pomáhá v této fázi naši platformu posouvat. Je to jako když Microsoft nebo Google začal vyrábět své vlastní telefony. Stejně tak je pro nás výhodné, když máme naše oddělení tvůrců obsahu, kteří jsou v úzkém spojení s developery.

Content

A už se nám ozývají agentury z Čech i USA, které by s námi chtěly na obsahu spolupracovat jako třetí strana. Je to jeden ze směrů, kterým bychom chtěli v tomto roce jít – postupně vybudovat Marketplace kreativních dodavatelů.

Ale zatím jsme tuto oblast záměrně zdržovali, šli jsme cestou vybudování vlastního obsahu. Externí firmy budeme chtít postupně zapojovat a pomáhat jim s adaptací naší platformy.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 2. 2016 9:07
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »