Hlavní navigace

Japonci nemají YouTube v lásce

Jan Kuneš 24. 10. 2006

A chtělo by se dodat: uživatelé YouTube ale mají rádi Japonce. Jak jinak si vysvětlit oblibu desítek tisíc videoklipů s nejrůznějšími scénkami z japonských televizních pořadů, které se na YouTube vyskytují. Nebo lépe řečeno - vyskytovaly.

Jan Kuneš - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Japonská společnost na ochranu práv autorů, umělců a vydavatelů (JASRAC) totiž požádala, aby provozovatelé YouTube ze stránek stáhli přes třicet tisíc videí s autorsky chráněným obsahem. Povětšinou se jednalo právě o různé scénky vystřižené z japonských TV pořadů.

V éře YouTube jsme tak svědky nepříliš často vídané situace, kdy někdo na YouTube být nechce. Komici, moderátoři nejznámějších pořadů i marketingoví pracovníci televizních stanic totiž už poznali, že v YouTube tkví ohromná síla, a tak nad prezentací autorsky chráněných materiálů na YouTube zpravidla přivírají oči a berou ji jako nutné zlo, které se nakonec obrátí v jejich prospěch – zadarmo získají obrovskou reklamu pro své pořady.

Nicméně nebuďme naivní – je otázkou, zda Japonci neťali do dosud začarovaného kruhu. Ohromný úspěch YouTube spočívá mimo jiné právě v možnosti shlédnout oblíbené aktéry známé z televize. Dokud byl YouTube malý, nestál TV stanicím za pozornost, potom přišel raketový vzestup a teď už je YouTube tak velký, že TV stanicím se naopak vyplatí porušování autorských práv tolerovat.

Je otázkou, co by se stalo, kdyby tento oblíbený a autorsky chráněný obsah začal z YouTube mizet. Poklesl by i zájem uživatelů? Osobně se domnívám, že v tuto chvíli již zcela jistě ne. Jak ukázal případ palačinkového filmaře, korejského kytarového mága nebo slavné (a podvržené – viz Wikipedia) lonelygirl15, u návštěvníků mají často úspěch materiály, které nejsou autorsky chráněné, ale jsou postaveny na nějakém mimořádném výkonu nebo zajímavém nápadu. A ty mají na YouTube kratší cestu přímo od autorů-uživatelů než prostřednictvím televizních stanic.

Pojďme se na výše uvedené případy podívat blíže. Autor palačinkového videa strávil přípravou svého klipu několik dní a vyjádřil v něm nadšení pro oblíbené jídlo. Bohatě se mu to vyplatilo – kromě pomíjivé internetové slávy získal také několik nabídek na přípravu komerčních videoprezentací. Kytarovému mágu z Jižní Koreje jeho video nakonec příliš radosti nepřineslo. Přes svůj nesporný talent, který na YouTube shlédlo již přes deset milionů uživatelů, chce i nadále zůstat studentem informačních technologií na jedné z univerzit na Novém Zélandu.

CIF16

Nejzajímavější je případ lonelygirl15. Neznámá dívka jménem Bree spustila pod touto přezdívkou videoblog na stránkách YouTube. Díky skvěle sestříhaným videím, zajímavým nápadům a nesporně i svému půvabu se během krátké doby stala hvězdou tohoto webu. Nadšení uživatelé netrpělivě očekávali každé nové video, které krátce po nahrání mělo desítky tisíc shlédnutí.

Vše prasklo po několika měsících, kdy fanouškům začala být podivná řada detailů, které se ve videoklipech lonelygirl15 objevovaly. Přišlo se na to, že dívka je ve skutečnosti najatou herečkou a scénáře jejích videí připravuje vícečlenný tým. Prvotní motivy pro vznik této fikce nejsou dosud zcela jasné. Podstatnější ovšem je, co se stalo po odhalení. Tým dál pokračoval v produkci videoklipů a zájem publika kupodivu neopadl – naopak, díky publicitě na Internetu, v tisku i televizi ještě více eskaloval. Z herečky Jessicy Rose, představitelky Bree, se takřka přes noc stala hvězdička. Díky YouTube.

Anketa

Zajímalo by vás více informací o případu lonelygirl15?

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Vitalia.cz: Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Tipy: Kde zaručeně koupíte dobré maso

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou