Japonci nemají YouTube v lásce

A chtělo by se dodat: uživatelé YouTube ale mají rádi Japonce. Jak jinak si vysvětlit oblibu desítek tisíc videoklipů s nejrůznějšími scénkami z japonských televizních pořadů, které se na YouTube vyskytují. Nebo lépe řečeno - vyskytovaly.

Jan Kuneš - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Japonská společnost na ochranu práv autorů, umělců a vydavatelů (JASRAC) totiž požádala, aby provozovatelé YouTube ze stránek stáhli přes třicet tisíc videí s autorsky chráněným obsahem. Povětšinou se jednalo právě o různé scénky vystřižené z japonských TV pořadů.

V éře YouTube jsme tak svědky nepříliš často vídané situace, kdy někdo na YouTube být nechce. Komici, moderátoři nejznámějších pořadů i marketingoví pracovníci televizních stanic totiž už poznali, že v YouTube tkví ohromná síla, a tak nad prezentací autorsky chráněných materiálů na YouTube zpravidla přivírají oči a berou ji jako nutné zlo, které se nakonec obrátí v jejich prospěch – zadarmo získají obrovskou reklamu pro své pořady.

Nicméně nebuďme naivní – je otázkou, zda Japonci neťali do dosud začarovaného kruhu. Ohromný úspěch YouTube spočívá mimo jiné právě v možnosti shlédnout oblíbené aktéry známé z televize. Dokud byl YouTube malý, nestál TV stanicím za pozornost, potom přišel raketový vzestup a teď už je YouTube tak velký, že TV stanicím se naopak vyplatí porušování autorských práv tolerovat.

Je otázkou, co by se stalo, kdyby tento oblíbený a autorsky chráněný obsah začal z YouTube mizet. Poklesl by i zájem uživatelů? Osobně se domnívám, že v tuto chvíli již zcela jistě ne. Jak ukázal případ palačinkového filmaře, korejského kytarového mága nebo slavné (a podvržené – viz Wikipedia) lonelygirl15, u návštěvníků mají často úspěch materiály, které nejsou autorsky chráněné, ale jsou postaveny na nějakém mimořádném výkonu nebo zajímavém nápadu. A ty mají na YouTube kratší cestu přímo od autorů-uživatelů než prostřednictvím televizních stanic.

Pojďme se na výše uvedené případy podívat blíže. Autor palačinkového videa strávil přípravou svého klipu několik dní a vyjádřil v něm nadšení pro oblíbené jídlo. Bohatě se mu to vyplatilo – kromě pomíjivé internetové slávy získal také několik nabídek na přípravu komerčních videoprezentací. Kytarovému mágu z Jižní Koreje jeho video nakonec příliš radosti nepřineslo. Přes svůj nesporný talent, který na YouTube shlédlo již přes deset milionů uživatelů, chce i nadále zůstat studentem informačních technologií na jedné z univerzit na Novém Zélandu.

CIF16

Nejzajímavější je případ lonelygirl15. Neznámá dívka jménem Bree spustila pod touto přezdívkou videoblog na stránkách YouTube. Díky skvěle sestříhaným videím, zajímavým nápadům a nesporně i svému půvabu se během krátké doby stala hvězdou tohoto webu. Nadšení uživatelé netrpělivě očekávali každé nové video, které krátce po nahrání mělo desítky tisíc shlédnutí.

Vše prasklo po několika měsících, kdy fanouškům začala být podivná řada detailů, které se ve videoklipech lonelygirl15 objevovaly. Přišlo se na to, že dívka je ve skutečnosti najatou herečkou a scénáře jejích videí připravuje vícečlenný tým. Prvotní motivy pro vznik této fikce nejsou dosud zcela jasné. Podstatnější ovšem je, co se stalo po odhalení. Tým dál pokračoval v produkci videoklipů a zájem publika kupodivu neopadl – naopak, díky publicitě na Internetu, v tisku i televizi ještě více eskaloval. Z herečky Jessicy Rose, představitelky Bree, se takřka přes noc stala hvězdička. Díky YouTube.

Anketa

Zajímalo by vás více informací o případu lonelygirl15?

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 11. 2006 12:12

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »