Jaroslav Kábele: ve srovnání s iDNES.cz jsou Novinky anonymní web

Zpravodajský portál iDNES.cz přichází s novým designem a podle svého ředitele Jaroslava Kábeleho bude dále prohlubovat spolupráci s redakcí MF DNES. Do prázdnin iDNES.cz spustí freemail, který mu dodá Google, během roku nasadí i čtenářské blogy. Reklama TakeIT přináší iDNES.cz významné peníze a stěžovalo si na ni jen pár čtenářů, takže spolupráce bude pokračovat, říká Jaroslav Kábele.

iDNES.cz přijde od 23. dubna s novým designem. V čem bude spočívat?

Jaroslav Kábele (JK): Ode dneška běží nový design v beta provozu, takže se můžete rovnou podívat. Projektovým vedoucím úprav je David Novák.

David Novák (DN): V beta provozu budeme sledovat, jak se na novém designu uživatelé chovají a budeme jej průběžně ladit podle aktuálních zjištění. V horní části by se měly zobrazovat nejdůležitější zprávy, rádi bychom v této oblasti odráželi také společenský význam informace. Tzn. pokud se stane nějaká klíčová událost, mělo by být z horní části titulky zřejmé, že jde o zprávu, která by měla zajímat každého.

Jaroslav Kabele
Jaroslav Kábele (*1966)
  • Absolvent Fakulty žurnalistiky Univerzity Karlovy Praha.
  • 1989 – 1993 – ČTK – nejprve zpravodaj, později zástupce vedoucího domácí redakce.
  • 1993 – 1998 – MF DNES – editor a zástupce vedoucího reportérského oddělení.
  • 1998 – 2005 – iDNES.cz – vedoucí zpravodajství, od roku 2002 šéfredaktor.
  • Září 2005 – mediální skupina MAFRA – ředitel internetových projektů.

Dole vpravo je na novém designu vidět i docela moderní prvek – tag cloud…

DN: Ano, trošku jsme si lámali hlavu nad tím, jak propagovat všechny služby. Vzhledem k tomu, že tag cloud je dnes už poměrně rozšířený a uživatelé jej znají, rozhodli jsme se jej vyzkoušet. Je to neagresivní a zároveň nepřehlédnutelný způsob, jak na služby upozornit. Během betatestování nás samozřejmě bude zajímat, zda si uživatelé všimnou, že jde o aktivní plochu. Při testování na uživatelských skupinách se nám stávalo, že ne každý porozuměl významu velikosti písma u názvů služeb v tag cloudu.

Jak budou vypadat podsekce iDNES.cz – Sport. apod. Budou třeba barevně odlišeny?

DN: Rádi bychom, aby si jednotlivé servery byly navzájem do jisté míry podobné, ale zároveň chceme udržet jejich individualitu. Úprava jejich homepage nebude tak radikální jako na titulce iDNES.cz. Chtěli bychom dosáhnout toho, aby se jednotlivé sekce ovládaly stejně. Charakter hlavní události by se také měl odrážet ve způsobu její prezentace – může jít třeba o skupinu fotografií. Tím bychom rádi upoutali pozornost čtenáře třeba na informaci, které by si možná jinak nevšiml.

Bude se měnit i tv.idnes?

JK: Ne v této fázi.

Takže o větším zapojení videa neuvažujete?

DN: Ano, rádi bychom, aby bylo integrální součástí zpravodajství. Máme odpozorováno, že o video mají čtenáři zájem, ale témata je zajímají víc.

Mění se časem nějak preference čtenářů, co se týče délky textů?

JK: Na titulce rozhodně.

DN: Na titulce je určitě důležité být stručný, podle některých studií přečte průměrný čtenář na titulce asi 24 slov. U samotných článků to závisí na charakteru témat.

JK: Recenzi auta nebo mobilu si klidně přečtete delší, zatímco sportovní výsledek nemá smysl natahovat.

Dojde v novém designu k redukci celkové reklamní plochy?

JK: Na nové titulce je reklamy opticky méně, ale je jí tam stejně. Náš každodenní boj spočívá v tom, aby reklama přinášela peníze a zároveň nebyla nepříjemná pro čtenáře. V nové podobě si myslím, že se nám to povedlo. Reklamní bloky jsou jen jinak uspořádány. Textové reklamní formáty nejsou v nové grafice soustředěny v pravém sloupci, který čtenáři „vypouštěli”, ale jsou nasazeny napříč dolní částí stránky. To podpoří jejich větší účinnost.

Budete dále používat reklamu od TakeIT?

JK: Ano. Nenasazujeme ji pouze v černé kronice, kde rostl počet případů, kdy jsme ji museli rušit.

Stěžují si na TakeIT čtenáři?

JK: Záporných ohlasů bylo pouze několik. Je to nesrovnatelné s případy, kdy se nasadí zvuková reklama, to je stížností víc. Této formě reklamy se apriori nebráníme, ale snažíme se upozornit inzerenta, že se pak hněv čtenářů obrací i proti němu.

DN: Navzdory tomu, že u kontextové reklamy se někdy objevují asociace, které působí třeba směšně, je pro čtenáře jednodušší takovou reklamu vytěsnit, než když mu něco hraje na pozadí.

Jaký finanční přínos má pro iDNES.cz spolupráce s TakeIT?

JK: Jsou to peníze, které jsme dřív neměli.

Významné peníze?

JK: Několik set tisíc korun měsíčně.

Máte stále v plánu spustit na iDNES.cz freemail?

JK: Ano, máme. V novém designu nebude, ale do prázdnin by měl být.

Bude vlastní výroby, nebo vám jej někdo dodá?

JK: Bude to GMail – tedy Google. Za zavináčem adresy ale bude klikni.cz.

Rozhraní bude stejné jako na GMailu?

JK: Rozhraní bude upravené do designu iDNES.cz, parametry jako velikost schránky budou stejné jako na GMailu.

Google tedy bude celé řešení dodávat na klíč – vše poběží u nich?

JK: Ano.

Plánujete také freemail nějak inzertně využít?

JK: V počáteční fázi se bude jednat o takovou reklamu, jakou má už Google u nás dnes, tedy AdSense.

Jak je spolupráce s Googlem nastavená? Předpokládám, že za to bude něco chtít…

JK: Jde o jistý podíl na zisku.

Budete spolupráci s Googlem dále prohlubovat?

JK: Když jsme ji uzavírali, tak jsme se dohodli, že by to měla být spolupráce strategická, že by neměla skončit u vyhledávače. Na trhu jsme pro Google asi nejpřirozenější partner. S Centrem či Atlasem po sobě ‚střílí‘, naše příjmy jsou od jejich přece jen odlišné. Dalšímu prohlubování spolupráce se tedy nebráníme.

Sami se tedy vnímáte stále jako zpravodajský server, ne portál.

JK: Jsme zpravodajský portál. Nechci zde předvádět svaly, ale jsem přesvědčen, že nás lidé vnímají jako ‚internetovou obdobu‘ CNN. Novinky mají také obrovskou návštěvnost, ale ty si lidé nespojují se značkou – říkají ‚četl jsem to na Internetu‘. Kdežto naše zkušenosti jsou takové, že za námi chodí cíleně.

iDNES.cz je tedy podle vás značka, zatímco Novinky jsou anonymní web?

JK: Ano. Spousta nezkušených uživatelů si Seznam spojuje s Internetem. Tím pádem pak nevnímají ani značku Novinek. Tuto naši zpravodajskou kompetenci chceme ještě prohloubit bližší spoluprací s naší papírovou sestrou, MF DNES. Snažíme se inspirovat v zahraničí, abychom znovu nevynalézali kolo.

V čem by tedy takové propojení mělo spočívat?

JK: V tom, že si ti lidé budou více vyměňovat informace. Teď sice sedí na jednom patře, ale přes chodbu, takže se tak často nepotkávají.

Dříve se mnohdy zdálo, že internetová a tištěná redakce se navzájem vnímají spíše jako konkurence…

JK: Myslím, že – díky oběma redakcím – je ta situace nejlepší za oněch devět let. Dříve jsme s tím bojovali, ale dnes už je to jiné. Internetová redakce se rozrostla, také si s papírovou vzájemně vyměňuje redaktory, třeba parlamentní zpravodaj Radek Bartoníček nyní pracuje v iDnesu, naopak Lenka Nejezchlebová přešla z iDNES.cz do MF DNES.

Britský Guardian převedl své nejlepší novináře do internetové redakce a články vydává přednostně na webu, bez ohledu na uzávěrku tištěného vydání. Čeká něco podobného i MAFRu?

JK: Ono se to už děje. Má-li novinář MF DNES novou zprávu, předá ji iDNES.cz, proč by s tím také čekal. Pouze exkluzivní věci, na kterých pracují déle, si v tištěné redakci nechávají přednostně pro sebe. Tam, kde hrozí nebezpečí z prodlení, se vše dává nejprve do online podoby.

Jak vůbec vidíte budoucnost novin vedle Internetu – budou se zaměřovat hlavně na analytické věci, komentáře?

JK: Bude to asi model většího sepětí, ke kterému směřujeme nyní. Z něj už se v nejbližších pěti letech mnoho nezmění. Na iDNES.cz je početně víc zpráv, ale MF DNES téma zpracovává ‚od A do Z‘. Internet je jiné médium, to je jako ptát se, jaký je rozdíl mezi novinami a televizí.

DN: To vyplývá z charakteru toho média, na iDNES.cz už třeba i po zajímavé zprávě po týdnu nikdo nepátrá, jakmile zmizí z titulky.

JK: Zatímco na web dáme k danému tématu online rozhovor, noviny je mohou zpracovat seriálově. Takže nejde ani o budoucnost, ten rozdíl už funguje dnes.

Je nějaký rozdíl mezi čtenářem iDNES.cz a MF DNES?

JK: Ano, ten na iDNES.cz je o něco vzdělanější a z větších měst, ale to souvisí s tím, jací lidé jsou na Internetu, a také s distribucí – babička na venkově si spíš předplatí noviny, než zřídí Internet.

Nemělo by to být spíš naopak, mají-li noviny zpracovávat témata analytičtěji?

JK: Ne, to vůbec. Vezměte si aktuální téma povolení pro studny – to není téma pro lidi z Jižního Města (nanejvýš pro ty, co mají chalupu). Taková tématická příloha v novinách je jakýsi návod, průvodce životem.

DN: Pro internetové médium je zpracování takového tématu dost náročné a ani se pro něj svým charakterem nehodí.

JK: Ano, papírové vydání se ‚studnami‘ si můžete založit a schovat.

Budete stále na mfdnes.cz vydávat obsah papírových novin?

JK: Ano, to zůstane, řešíme nanejvýš dobu vydávání.

Budete na webu intenzivněji využívat regionální zpravodajství?

JK: To už jsme zkoušeli, ale neosvědčilo se to. Nezaznamenali jsme dostatečný zájem čtenářů ani inzerentů. Co byste chtěl poskytovat čtenářům regionálního, aby se to vyplatilo?

Regionální weby ale bývají docela úspěšné…

JK: Jednotlivé možná ano.

Teď svůj online prostor inovují Deníky vydavatelství Vltava Labe Press. Oni asi mají svůj koncept regionálního zpravodajství na webu…

JK: Tak ať to dělají. My jsme to opravdu zkusili a nebyl to ten správný směr. V roce 2000 jsme měli kompletně pokrytou Moravu. Že bychom řešili, kde neteče voda… Pak jsme regiony na webu zrušili a zůstala jen Praha. Teď se řídíme tím, že vybíráme pouze ty zprávy z regionů, které mají celostátní význam.

A nemohl být ten nezdar v roce 2000 způsoben tím, že se penetrace Internetu pohybovala ve výrazně nižších číslech?

JK: Ale kde seženeme takového regionálního inzerenta? My jsme o tom přemýšleli, ale už současná praxe je taková, že jsme schopni inzerentům vyhovět v zacílení třeba na čtenáře z Brna podle IP adresy. Náklady online zpráv z regionů by se nevrátily. Na mfdnes.cz jsou v současnosti docela navštěvovanou sekcí. Vytvářet speciální štáby, to by bylo drahé řešení.

Tvrdíte, že iDNES.cz lidé vnímají jako značku a synonymum pro zprávy. Proč jsou tedy Novinky.cz úspěšnější a mají vyšší čtenost?

JK: Díky Seznamu. Jsem přesvědčen o tom, že Novinky.cz táhne především Seznam. Homepage Novinek.cz je méně navštěvovaná než úvodní stránka iDNES.cz.

Ještě se vraťme k freemailu – budete do něj vkládat reklamní upozornění na vlastní články? A proč by si lidé měli založit e-mail u vás a ne na Gmailu?

JK: Ano, uvažujeme o tom. A co je výhoda e-mailu klikni.cz? České prostředí a možnost zvolit si jméno, které je všude jinde dávno obsazené. Vazba pošty a novin funguje docela silně nejen v internetovém světě. Stále existuje mnoho uživatelů, kteří svou schránku nemají. Přihlášení do našeho freemailu bude přímo na homepage. Vycházíme také z toho, že elektronická pošta je jednou ze základních motivací a služeb, které nutí uživatele k aktivitě na Internetu.

Které další služby to mají být?

JK: Patří mezi ně vyhledávání.

Vyhledávání si necháváte dodávat od Googlu. Jak je to s reklamou ve výsledcích vyhledávání?

JK: Je to kombinace odkazů Googlu a Zlatých stránek, se kterými máme také dohodu.

Budete katalog Klikni.cz vylepšovat?

JK: Ano, hodláme jej propagovat i díky tomu freemailu. Katalog firem jako konkurenci dalším portálům zatím nechystáme. Vedeme o tom diskuse, ale placené zápisy nezavedeme. Obchodní oddělení tohoto domu je dobré v něčem jiném.

K čemu lidem Klikni.cz tedy bude?

JK: Má být tím prvním bodem pro lidi na českém Internetu. Něco jako portál.

Čím to, že chcete zavést vedle zavedeného iDNES.cz zcela novou značku? Vždyť Klikni.cz bylo poslední roky docela mrtvé a nešel do něj zaregistrovat žádný odkaz…

JK: Právě proto. iDNES.cz je spíše zpravodajský a ohrožovali bychom jeho suverenitu. Chceme oddělit zpravodajství a to, co vnímáme jako portálové služby.

Investovali jste do komunitních služeb, v nich vidíte budoucnost?

JK: Třeba Rajče.net je velmi úspěšné. Má dvojnásobek návštěvnosti ve srovnání s dobou, kdy jsme startovali. Ukažse.cz také roste, ale ne tak rychle jako Rajče. Vládne s nimi spokojenost a budeme je více integrovat do iDNES.cz. Chceme, aby lidi své fotky nabízeli třeba do článků.

Můžeme z toho odvodit důraz na uživatelský obsah?

JK: Ano, spustíme určitě blogy, ty jsou ve vývoji. Termín spuštění očekáváme o prázdninách. Dodavatel technologie není na zdejším trhu nováčkem, Jyxo to ale není. Plánujeme i jistý finanční motivační systém pro lidi, aby psali kvalitní články. Blogy budou mít i významní redaktoři MF DNES.

S uživatelskými videi zatím koketuje hlavně naše sesterská televize Óčko. Třeba centrální chat ale nechystáme, nejsme poutním místem chatařů, u nás se diskutuje spíše u článků nebo v diskusních fórech na jednotlivých serverech.

Zavedli jste krátké reklamní šoty před spuštěním zpravodajského videa. Je o ně zájem?

JK: Pokud vím, jsou do konce roku vyprodané. Co se týče videa a reklamy, existují dvě cesty: reklamní sdělení přímo ve videu nebo ve formě bannerů. My ale nejsme ti, kdo by to měl za inzerenty rozhodovat a spíše necháme promluvit trh. Videoreklamu naši uživatelé přijímají lépe než audioreklamu. Těch 15 vteřin nikoho nezabije… Běží tam jeden spot exkluzivně celý týden.

Není to spíše negativum, když uživatel kouká pořád na tu samou reklamu?

JK: Z reakcí to tak nevypadá.

Co jízdní řády? Máte zájem o tuto službu?

JK: Ne. Mně tato služba připadá jako ideální pro portál státní správy. Chtěli jsme zabránit tomu, aby je převzala konkurence a naroubovala si je na statistiky návštěvnosti, tak jak to provedl nakonec Atlas. Dokonce jsme za to byli ochotni zaplatit takové ‚výpalné‘.

To je zajímavá strategie. Jaké byly podmínky Chapsu pro tu variantu výpalného?

JK: No, velké… Nestálo nám to za to. Přijde mi, že situace s jízdními řády na českém Internetu je docela iracionální. Podle mě jde v podstatě o veřejnoprávní službu vhodnou pro portál veřejné správy portal.gov.cz. Už jsem se to dokonce snažil ministerstvu informatiky, pod které tento portál spadá, napovědět.

Co říkáte na redesign Aktuálně.cz?

UX16

JK: Připadá nám, že se na homepage snažili vtěsnat hodně obsahu. Nám ale vychází, že schopnost vstřebávat informace na homepage je dosti nízká. My se vydáváme jiným směrem. Je ale možné, že pro jejich cílovou skupinu to může být stravitelnější.

Děkujeme za rozhovor.

Anketa

Chodíte na iDnes.cz?

41 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 4. 2007 13:37
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »