Je CZ.NIC kartel a ÚOHS slepý?

Předseda antimonopolního úřadu Josef Bednář se již v dubnovém rozhovoru pro časopis Ekonom zmínil o problémech při prokazování kartelových dohod. Proč si tedy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nesmlsne na bonbónku ve formě veřejně deklarované kartelové dohody s krycím názvem CZ.NIC z.s.p.o.?

Předseda antimonopolního úřadu Josef Bednář se již v dubnovém rozhovoru pro časopis Ekonom zmínil o problémech při prokazování kartelových dohod. Proč si tedy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen ÚOHS) nesmlsne na bonbónku ve formě veřejně deklarované kartelové dohody s krycím názvem CZ.NIC z.s.p.o.?

Co je to kartel? Hlavním znakem kartelu je obvykle tajná cenová dohoda firem se společným dominantním podílem na trhu. CZ.NIC na to jde od lesa. Dohodou se netají.

Aby se pojistil, požádal 4. prosince 2001 ÚOHS o dvě věci:

1) o „povolení individuální výjimky ze zákazu kartelových dohod“. Tuto žádost však rychle (21. ledna 2002) stáhl a dosáhl tím „opticky pozitivního výsledku“ ve formě zastavení řízení v této věci.

UX16

2) o „určení, že Pravidla registrace doménových jmen v doméně .cz nepodléhají zákazu dohod narušujících soutěž“. Zde se CZ.NIC úspěšně daří zmást ÚOHS natolik, že ten vydává jen bezzubé odůvodnění svého rozhodnutí, ve kterém figurují pouze fráze jako „smyslem Pravidel není omezení nebo vyloučení některých subjektů ze soutěže na relevantním trhu, ale racionalizace hospodářské činnosti při přidělování a registraci doménových jmen“.

ÚOHS dodnes evidentně přehlíží, dříve snad z důvodů své nezkušenosti, dopad této kartelové dohody na běžné spotřebitele, kteří jsou čím dál více zatěžováni neúměrně vysokými cenami a stále více také novými a novými administravními komplikacemi a právními kličkami směřujícími k omezení rovnoprávnosti ve vztahu dodavatel-odběratel.

91 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 9. 2004 12:10
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»