Je Google Plus mrtev?

Podnikání je jako dobrodružná výprava. Vydáte se do neznáma a najdete zlatý poklad; vydáte se zkušeně podruhé a najdete starou belu. A nic na tom nemění to, že jste otřískaný a nejlépe vybavený dobyvatel ze všech – jako Google.

Nejvýznamnější světová internetová firma chrlí mnoho projektů, z nichž mnoho uspěje a mnoho ne; tam, kde ale jde o zásadní věc, udělá Google vše pro to, aby uspěl a obvykle se mu to podaří. Kromě vyhledávání si firma může připsat body za vítězství ve freemailu, mapách, zpravodajském agregátoru, videích (díky vlastněnému YouTube), v Chrome či v Androidu. Mezi tyto zásadní dobyvatelské cíle nepochybně patří i sociální sítě, kde Google ze začátku překvapivě úplně zaspal – dnes, když se člověk dívá okolo po konkurentech, vidí Facebook a pak široko daleko nic. Google Plus ale připomíná všechno, jen ne vítěze; dokonce se zdá, že si živoří tiše a poněkud v zapomnění.

Krátce po startu služby se Google pochlubil, kolik miliónů uživatelů už „plusko“ má, a zdálo se, že Facebooku vyrůstá hodně nebezpečný konkurent. Zdálo se, že marketingovému nátlaku největší firmy světa, která je navíc schopná svou službu opřít čili využít leverage o své další superpopulární služby, provázat ji s účtem na Gmailu, což je dnes pro stovky miliónů lidí standardní e-mailová adresa, nelze odolat. I když zřejmě jen málokdo čekal, že by Facebook odešel rychle poražen, čekalo se aktivní šlapání na jeho paty. Ovšem dnes, když se Facebook ohlédne dozadu, konkurenta nevidět.

 Již pár měsíců po startu služby se začaly objevovat první pochyby, když analytici rozemleli první data z G+ na prášek a vytvořili z nich statistiky. Jedna třetina uživatelů G+, která zde umístí svůj příspěvek, neučiní tak nikdy více. Lidé, kteří se pravidelně do G+ logují, zde něco zveřejňují průměrně jednou za 12 dní, přičemž zdaleka nejčastějším příspěvkem je jen přidání „pluska“ jinému postu.

Dobře – i u Facebooku se uživatelé dělí na postovače, kteří, jak se zdá, nedělají celé dny nic jiného než zaplavují zeď svými příspěvky a sbírají „přátele“ ve velkých kvantech, a na lidi, kteří facebookovou zeď pouze pasívně čtou a přispějí jednou za uherský rok. Zatímco Facebook dokáže stále růst celosvětově slušným tempem (spravedlivě dodejme, že víceméně stagnuje ve vyspělých zemích a prudce roste v třetím světě), lidé přihlášení do Google+ svoje aktivity spíše utlumují, než aby je rozvíjeli, a jejich celková aktivita je mírně komatózní.

Sedm hodin proti třem minutám

Agentura ComScore říká, že u svých uživatelů naměřila průměrně sedm hodin měsíčně strávených na Facebooku – proti třem minutám na G+. Pokud porovnáme oficiální údaje o počtech uživatelů (cca 900 mil. u Facebooku proti 100+ mil. u Googlu), vychází nám, že uživatelé Facebooku jej používají často, řekněme „průběžně“, zatímco na G+ se kouknou jednou za delší dobu, netráví zde čas. Google oponuje, že to není přesné měření, protože hlavním rysem G+ je sdílení v uzavřených komunitách (kruhy, circles), ale zde je současně vidět i slabina – funkce Google+, které službu odlišují od Facebooku, se neukázaly jako rozhodující trhák.

Upřímně by mě dost zajímalo, zda běžní uživatelé G+ vůbec funkcí kruhů aktivně využívají, tedy zda při postování přemýšlejí, do kterých kruhů příspěvek dát a do kterých ne – myslím si, že moc ne a že pokud jde o příspěvky určené jen pro specifický okruh lidí, zejména pracovního rázu, je více využívaný LinkedIn, kde jsou jen profesionální kontakty a uživatelé nemusejí přemýšlet, do jakého „kruhu“ co umístit.

Statistik či svědectví o velmi malé úrovní používání G+ ve srovnání s Facebookem je ale více. Často lze u webů pozorovat počty facebookových Like a plusek z G+: Like bývá o řád až dva více. Další analýza od RJMetrics zjistila, že příspěvek na G+ obdrží v průměru 0,77 „plusů“, 0,54 odpovědí a 0,17 sdílení.

Google sám je překvapivě nesdílný co se týká poskytování údajů o využívání této služby, jiné zjištěné studie nezvykle nevrle komentuje s tím, že jsou „nerelevantní“ apod., neposkytne ale vlastní data. Argumenty typu „nemáte pravdu, ale jak to je doopravdy, neřekneme“ ovšem pak samozřejmě moc velkou sílu nemají.

Kámen úrazu bude jistě v samotném počtu uživatelů – udávaných 100–150 miliónů může být pravdivých pouze tehdy, když uvážíme, že vlastně každý vlastník účtu na Googlu/Gmailu už je „vlastníkem“, uživatelem Google+, stačí, když sem jednou ze zajímavosti nebo napůl omylem klikne a pak službu nevyužívá. Pokud bychom definovali uživatele jako aktivního (např. projevením alespoň nějaké vlastní aktivity, jako je přidání příspěvku, Like/+ atd. za kratší časové období – tj. použili stejnou metriku pro Facebook i Google+), obávám se, že bychom došli k poměru 30–40 ku 1 ve prospěch Facebooku. A to už nejsou čísla, která by Google+ věštila moc dobrou budoucnost.

Google se nechce vzdát

Google ale vidí sociální sítě jako natolik důležité bojiště, že svou podporu G+ zvyšuje. Zkouší, jestli by to nešlo přes lokál: před několika dny firma zrušila samostatnou službu Google Places, respektive ji šoupla pod G+ jako „Google Plus Local“. Jenomže Google Places nepatří sama zrovna mezi vítěze – služba je na světě už šest let (tedy je dávno už v dospělém věku) a velký zářez na mapě Internetu neudělala, i přes akvizici velmi populární služby Zagat (leader v hodnocení restaurací).

O pár dní později Google koupil poměrně známý startup Meebo (za cca 100 mil. USD), s tím, že firma získává „lepší způsoby, jak pomáhat uživatelům sdílet obsah (atd.)“. Řekl bych, že především koupila 190 miliónů uživatelů Meeba, kteří v této síti umístí 90 miliónů příspěvků denně. Je to tržní posílení, nic víc; o nové funkce moc nejde, kdyby Google chtěl, dávno si je naprogramoval. Do Google+ je zaintegrován i Google Talk, chatovací systém firmy.

 Google, pokud mu bude na G+ extrémně záležet, může dělat další kroky v tomto směru – přikupovat si další obecenstvo, integrovat G+ do svých dalších služeb. Je otázka, jak moc jsou „Sergey and Larry“ úspěchem v sociálních sítích posedlí. Zdá se, že dost, protože na rozdíl od ostatních služeb, které obvykle vycházejí z vnitřní kreativity v Googlu, je G+ v podstatě nápadná kopie Facebooku s pár funkcemi navíc, které se ale neukázaly jako rozhodující pro úspěch, a Google na tuto hromádku nahrnuje kamení zvenku, aby vypadala jako hora – viz Places a Meebo.

 Není sporu o tom, že Google Plus je kvalitní software, a že je asi technicky lepší než Facebook. Je dobře propojen s ostatními službami, funkce „kruhů“ je přinejmenším zajímavá a inovativní, mobilní appka G+ je vynikající, videochatroomy „Hangouts“ jsou rovněž velmi dobré, práce s fotografiemi (Photo Gallery) je mnohem lepší než obdobné funkce u Facebooku. Uživatelé přesto „hlasují myší“: tři minuty proti sedmi hodinám, stačí jim to, co nabízí Facebook.

Je možné – a umísťování služeb jako je Talk nebo Places tomu napovídá – že Google pomalu míří k tomu, aby služba Plus byla spíše jakousi osobní Google homepage uživatele, která ani nemusí být až tak extra sociální; ostatně co je sociálního na službě Photos, která je dnes také v G+?

Game over?

Můžete namítnout, že Facebook je tu dlouho, zatímco Google Plus byl uveden před pár měsíci. Jenomže to není správný argument. Google neměl vzhledem ke své síle nejmenší problém nasměrovat desítky miliónů svých uživatelů v podstatě obratem k užívání G+, „žďuchnout do sněhové koule“. Získaný počet uživatelů v první vlně je možná jedno procento ze všech uživatelů služeb Google (tedy žádná sláva) a z dostupných statistik se nezdá, že by počet aktivních uživatelů (což je podstatné) rostl, aktivita uživatelů na G+ je jednoznačně velmi nízká.

 S monstrózním truckem v zádech, jaký je Google, není těžké trochu roztlačit jakýkoli projekt. Vždy se najdou lidé, kteří rádi vyzkoušejí všechno nového, a v sociálních sítích se vždy najdou maniaci (i v Čechách jich pár máme, že), kteří se okamžitě přihlásí i do sedmnácté sociální sítě, mezi tzv. přátele naklikají tisíce lidí a okamžitě začnou postovat tempem deset příspěvků za hodinu.

EBF6

A protože je nás devět miliard, těchto lidí se snadno najdou milióny – číslo, které vypadá působivě, ale jsou to promile z celku. Rozhodující je, jak projekt jede dál, a zdá se, že Googlu+ vážně hrozí stav, který projekťáci označují výrazem „chcíplý pes“: sice to nějak funguje, uživatelé přicházejí, uživatelé odcházejí, úvodní buzz dávno odezněl, lídr to není ani omylem, čas běží a nejčastější odpověď po několika letech je „xxx? To ještě funguje, to ještě někdo používá?"

A nakonec – možná je to jedno. I u lídra trhu Facebooku je už nějakou dobu vidět, že uživatelům trvá několik let, než dosáhnou v užívání sítě určitého vrcholu a pak aktivita pomalu klesá. (V tomto směru doporučuji článek Facebook do pěti až osmi let „zmizí“ – není myšlen zánik, spíše upadnutí do malé významnosti à  la Yahoo). Samozřejmě, v době okolo vstupu na burzu byly jakékoli negativní zprávy o firmě upozaděny – IPO je velké divadlo a všichni v něm hrají, nikdo jej nechce pokazit – ale očekávám, že se naopak nyní začnou objevovat. Pokud tedy sociální sítě – či jejich první vlna – začne odeznívat, Google bude vítězem bez ohledu na to, jak se bude dařit jeho Plusu.

99 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 10. 2012 12:54

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »